Fiber optik i julepynt

Halløj elektronikgutter og gutinder!

Med fare for at bringe julen lidt for tidligt ind i gruppen, vover jeg dog
pelsen endnu engang og bringer endnu et jule-elektronik-spørgsmål på banen
(udover det om lucia-lysene fra i forgårs).

I et butiksvindue en sen aften så jeg nok den fedeste juledekoration
nogensinde. Det var et lille alpint snelandskab formentlig i gips eller
plast, hvor glasfiberoptik simpelthen var støbt ind i som sne, lys i vinduer
på bygninger etc. Alle fibrene er så formentlig samlet eet sted inde i
landskabet hvor nogle "color-changers" (det hedder vel farveskiftere på
dansk?) sender forskellig farvet lys igennem fibrene. Det giver et
usandsynligt flot lysspil i hele snelandskabet.

Se fx disse links
http://www.dwlz.com/myphotos/xmas2003/leroy2.jpg

http://www.bettyschristmashouse.com/lights/fiber.htm

Tilsyneladende bliver fiberoptik benyttet i næsten alle former for julepynt
i USA, for jeg kan kun finde disse landskaber til salg på amerikanske sites
som ikke sender "overseas". Men selv om vi måske ikke er så meget til
elektronisk high-tech jul her hjemme i lille Danmark, men mere til levende
lys og røde silkebånd, må der da være nogle butikker som sælger sådan
noget!?

Jeg har dog søgt forgæves på nettet i timevis, og vil nu høre nogle
elektronikeksperter om hvor man mon kan købe sådan noget. Hvis ikke det fås
i dk vil jeg være yderst taknemmelig for et link til en udenlandsk
forhandler som sender postordre til dk.

Er der nogen der kender nogle mulige butikker eller web-shops?

førjulehilsner Peter

Re: Fiber optik i julepynt
Hej Peter,

Man har i nogle år kunnet få nogle små juletræer med lysledere i "grenene"
og dermed små lysprikker i enderne af (nogle af?) nålene.
Mon ikke de samme steder kunne tænkes at have noget af det du ønsker ?

Ellers spørg der hvor du så dekorationen, de må jo have fået den et sted
fra.

Mon ikke dit spørgsmål er mere relevant andet steds, der er ikke meget
elektronik i det. Prøv evt. at finde en relevant gruppe i dk.marked.*

--
Venlig hilsen,
Søren

Jep, du har nok ret - prøver at skifte gruppe. Thx.

mvh Peter

Re: Fiber optik i julepynt

Kunne du ikke tilpasse en af de "hyggelamper" der findes med et bundt
fiberoptik med lys i enderne.

Hilsen Aksel

Re: Fiber optik i julepynt

Måske er der lidt idéer her:

http://www.emanator.demon.co.uk/bigclive/fibre.htm
HACK A FIBRE OPTIC DISPLAY:

http://www.emanator.demon.co.uk/bigclive/rgb.htm
MAKE LED COLOUR CHANGING LIGHTS:

Og en oversigt er på denne side:
http://www.emanator.demon.co.uk/bigclive/makendo.htm
THINGS TO MAKE AND DO
(Some of which might be dangerous. So do them at your own risk)

  Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk

Re: Fiber optik i julepynt

LOL ... gad vide hvad en Hula Hoop er for en snack
og gad vide om det er hans baghave vi ser her
http://www.emanator.demon.co.uk/bigclive/hula.htm

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Halløj!

Jeg har set en masse forskelligt i Daells Bolighus (med filialer i Odense og
Glostrup), både træer, landskaber, huse osv.

MVH Jonas (aka Juke)

Re: Fiber optik i julepynt
Hej Jonas!

mange tak for hjælpen! Har allerede været der ude i eftermiddags :-)

mvh Peter

og

Re: Fiber optik i julepynt
Er du vild nogle flotte ting de kan lave med lysledere. Stor respekt!

mvh P