FET switch

I en applikation hvor man forestiller sig at der skal sikres mod forkert
polarisering, kan man da ikke anvende en FET transistor? Har kigget på om
man kan anvende en MOSFET, men de har jo en intern diode i den normale
spærreretning som vil lede strømmen hvis der byttes om på + og - .
Har prøvet at lave en skitse af opstillingen, (skal lige kopieres ind i
notepad):

      P-CH FET
      S   D
 + ----|||-----|
       ---     -
        G|    | |
         |    | | Load
         |     -
         |     |
 - ------*------

Mon man kan anvende en JFET, eller er der en måde hvorpå man kan anvende en
MOSFET?
Håber spørgsmålet er forstået.

Mvh
Wind

Re: FET switch

Hvorfor ikke bare sætte en diode i serie med kredsen???

Børge

Re: FET switch

Der er andre der har brugt MOSFET transistor som polaritetsbeskyttelse.
Men der er lige den finte at transistoren skal vende forkert!

Her har jeg prøvet at skitsere det med body-dioden indtegnet:

       P-CH MOSFET

       *--|>|--*
       |       |
 +  ---*--|||--*----*
       D  ---  S    |
            |       -
           G|      | |
            |      | | Load
            |       -
            |       |
 -  --------*-------*

Når spændingen tilsluttes leder body-dioden først, og når der så er G-S spænding
nok tager transistoren over.

  Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk

Re: FET switch

Jeg har en anden løsning, som måske er grim, men den er effektiv, og der
er kun et lille spændingsfald over den:

Man sætter en sikring i kredsløbet og en diode parallelt over, på den
anden side af sikringen. Vender man det forkert fyger sikringen. I en
del tilfælde har jeg så brugt en multifuse, så man slipper med skrække.

Bo //

Re: FET switch

Den metode er kendt fra Walkie-Talkie dengang de var moderne.
Jeg vil hellere dimensionere mine kredsløb, så jeg kan acceptere
spændingdfaldet over en diode. Den med en paralleldiode er jo destruktiv, i
hvert fald for sikringen.

Børge

Re: FET switch

Njahhhh.... Ikke hvis du bruger en polyfuse. Den bliver ret omgængelig,
når den bliver kold igen,

Bo //

Re: FET switch
On Sat, 4 Feb 2006 13:32:52 +0100, "Carsten Wind"

Du skal ruge ne N eller P MOSFET, bytte S og D, og sætte en modstand i
gaten, eks. 10K - så har du en næsten ideel diode.

Har lige brugt princippet i et batteridrevet apparat - u/50mV v/ 1A

Re: FET switch
Hej

Løsningen fra Ove Kjeldgaard var også den jeg havde i tankerne. Til Ole G.
kan du ikke prøve at skitsere dit kredsløb? Den gate modstand, den skal have
fat i gaten, men den anden ende af modstanden?
Noget andet er, hvis du bytter om på D og S, får du vel FET dioden i
lederetningen hvis der bliver vendt om på polariteten!?

Mvh
Wind

Re: FET switch
On Sun, 5 Feb 2006 10:23:45 +0100, "Carsten Wind"

Den modsatte forsyningsspænding.

Nej, ideen er netop at du udnytter dioden i lederetningen, FETen
kortslutter så dioden - og voila - du har en (næsten) ideel diode.

Re: FET switch
Okay

Til Ole G.

Har jeg så forstået din opstilling korrekt? du anvender samme opstilling som
Ove Kjeldgaard (se hans indlæg), men inkludere blot en gate modstand?

Mvh
Wind

G.
have

Re: FET switch
On Sun, 5 Feb 2006 13:59:02 +0100, "Carsten Wind"

Ja.

Re: FET switch
Okay.
Hvorfor inkludere du i det hele taget en gate modstand? designet vil vel
virke uden, hvor gate blot er forbundet direkte til GND!

som

Re: FET switch
On Sun, 5 Feb 2006 16:27:58 +0100, "Carsten Wind"

Fordi det er en god ide.

Ja. Hvis løsningen ikke behøver at være specielt driftssikker.

Re: FET switch

Kan du beskrive det nærmere?

Re: FET switch
On Sun, 5 Feb 2006 18:18:36 +0100, "Carsten Wind"

Ja, det kan jeg. Alle former fra transienter  ifbm. tænd/sluk af
apparatet vil være destruktivt overfor FETen.

Det er _altid_ dårlig designskik at have direkte "halvleder" mellem
forsyningsspændinger.

Men spar du bare den modstand.

Re: FET switch

Okay, nu har jeg forstået det.