FET Spørgsmål

Hey

Sidder og kikker efter en fet til mit projekt, kikkede lidt hvad eagle havde
i bibliokeket, og faldt bla over en IRF740 400V / 10A det skulle jeg mene
var rigeligt..

her er lige et datablad:
https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/webroot/Z_DATA/07115835.pdf

Kunne jeg ikke godt bruge sådan en?

G til arduinoen
D til pæren
S til GND

//Brian

Re: FET Spørgsmål
Nu kommer jeg jo til at tænke..

Det duer ikke, jeg skal jo styre på +´en og ikke minus.. kan jeg sætte + til
D og pæren på S istedet?? eller springer det hele så i luften?

//Brian

Re: FET Spørgsmål
Du skal ha ca 10V mere på G end på S, så hvis pæren sidder der, så
følger S jo bare med op, eller sagt på anden måde, du skal have 10V mere
end du har.

Brug hellere en P-FET, som så trækkes til nul. Dette kan så passende
gøres med en ekstra lille 2N7000 N-FET. (2N7000 D trækker den store G
lav, husk en pullup modstand)

Har du "kun" 5V ud af Ardino? IRF740 kræver nok lidt mere. 10V skriver
de i spec, med 2-3V, så trækker den da lidt strøm (og laver varme).
Her vil en p-MOS med en 2N7000 som fortrin være fin. 2N7000 kræver kun
ca 3V (og kan trække 100mA).

Christen

Re: FET Spørgsmål

en P kanal transistor shal have sit gatesignal level-forskudt op til de
12V, som jeg formoder Brian bar til forsyning.

Bo //

Re: FET Spørgsmål

Ja, og det er der pull-up modstanden kommer ind. Holder G på +12 indtil
småsignal inverteren trækker.

Din nævnte FDB6021P skal vel også have nogel level-konverter.

Christen

Re: FET Spørgsmål

Naturligvis. Source ligger til 12V, så gaten kan lettest drives med en
opencollector og en pullup modstand. Max gatespænding er højere end 12V,
så det går. Da jeg opfatter at switch frekvensen er lav, er der ingen
grund til noget mere avanceret.

Bo //

Re: FET Spørgsmål

blæs på, hvad eagle har i biblioteket. Hvis de er benkompatible, så vælg
en anden type. Du skal bruge en, der er sikkert ON ved de 5V du har at
styre gaten med. Nogle kalder dem "logic-FET". Og så skal du have een,
der kan bære 20-40Amp. Jeg regner med at det er det med at pulse en 12V
bilpære. Sådan een har en meget lav modstand, når den er kold. En
almindelig 21watt bære har noget, der ligner 0.5Ohm, når den er kold, så
en startstrøm omkring 25Amp er forventelig.

En FET til en stor strøm har også en lav on-modstand, hvorfor den ikke
udvikler ret meget varme.

Hvis pæren SKAL have den ene ende til 0V, skal du bruge en P-kanal's FET
i forsyningsspændingen. Det kunne være en FDB6021P eller lignende.

Bo //

Re: FET Spørgsmål
Hvis jeg bruger den FDB6021P, hvordan tilslutter jeg den så til arduinoen
for at gøre det korrekt?

Kan du eventuel henvise til hvor den kan købes, da el-supply, elfa.
electrokit, lavpris-elektronik, eller RS ikke har den...?

Mvh Brian

Re: FET Spørgsmål

Er det bare mig, men har du skrevet hvad du vil lave/opnå?

For så kunne det være lidt nemmete at hjælpe dig :)

Jeg har en del fets liggende du sikkert godt kunne få nogle stykker af hvis
du kommer forbi 6300...

Kasper

Site Timeline