FET som serie modstand

Hej jeg sidder og leget med tanken om at bruge en FET som en serie modstand
til at styre modulations styrken på en radio senders indgangstrin. (FET'en
skal virke som potmeter)

FET'en skal kunne antage fra 1K til 21K hvilket jeg ikke antager for et
problem ej heller at der er tale om en logaritmisk kurve.

Jeg har (for lethedens skyld) fundet et datablad på BF245A her:
http://www.dca.fee.unicamp.br/courses/EE531/1s2004/datasheet/BF245.pdf

Slår man op på side 9 ses RDSon vs. Vgs som jeg formoder er den korrekte
kurve.
Her kan det ses at -1VGS giver 2K

jeg har i multisim lavet følgende kredsløb for at teste min teori af:

               Stel

             R=2K

                +------------ Volt meter til stel

                 /  D
4V -------|  G
                 \  S

               5V

Jeg havde forventet at måle 2.5V men multisim siger 4,188V er det mig som
har misforsået virke måden af fet som dc modstand eller er det multisim der
spøger ?
Hvorfor nævnes VDS = 0V hvis der ikke var et spændings fald over Drain
Source ville den vel ikke have en ohms værdi i det hele taget !?

Forresten der er tale om at de 5V på sourcen bliver et digitalt signal L=0,
H=5V vil der kunne dannes spænding på Drain hvis Source ligges til 0V
multisim siger ja men jeg syntes det lyder mystisk

Nogen hints ?

/lasse

Re: FET som serie modstand

modstand

source bør vel væe den negative forsyning, når det er en N-kanal FET. Til
gengæld skal der en negativ gatespænding til at lukke transistoren (=høj
modstand)

regn med at der er stor spredning og temperatur afhængighed.

Hvis jeg skal se nærmere på det, skal du lige vise mig spice modellen for
BC245. Den har jeg ikke kunnet finde. -bare indsæt teksten fra ".model" og
fremefter i dit svar.

Bo //

Re: FET som serie modstand
Hej Bo

Nu går jeg helt i "barndom" hehe

Hvis vi sætter 5V på source og 4V på gate vil jeg mene at vgs=-1V hvis du
bytter om vil gate altid forekomme positiv i forhold til source !?
   - jeg hoppede lige af sporet

Ok - tager simuleringsprogrammerne udgangs punkt i 25 grader ? alm
temperatur ?

Ok:

.SUBCKT BF245A 10 20 30
J1 10 20 30 NJF
.MODEL NJF NJF
+             VTO = -1.7372E+000
+            BETA = 1.16621E-003
+          LAMBDA = 1.77211E-002
+              RD = 9.01678E+000
+              RS = 9.01678E+000
+              IS = 2.91797E-016
+            CGS  = 2.20000E-012
+            CGD  = 2.20000E-012
+              PB = 7.80988E-001
+              FC = 5.00000E-001
.ENDS

M.v.h.
Lasse

Re: FET som serie modstand
On Thu, 4 Nov 2004 00:28:02 +0100, "Lasse Madsen"

Det er da også rigtigt nok, men du sætter jo de 5V på source. Altså
forventer du at strømmen skal løbe fra source til drain. Jeg tror at
langt de fleste N-channel FETs forventer at strømmen løber den anden
vej ;-)

Altså: Stel på gate, 1V på source og 5V på modstanden. Så tror jeg at
det vil se noget bedre ud.

M.v.h. Mikael

Re: FET som serie modstand

Nej. N-kanal tænder med positiv spænding på gate.

Mvh.  Jørgen

Re: FET som serie modstand

Til

-er det ikke osse det jeg påstår ?

du siger den tænder på en positiv spænding, og jeg siger den slukker på en
negatig ?

Man skal osse kende forskel på en depletion FET og en enhancement FET.

-en depletion FET leder når gaten er på samme potentiale som source.