FET'er til styring af en elektromotor

Davs,

Jeg har en elektronisk konstruktion som gerne skulle trække en elektromotor. Motoren har sin egen strømforsyning, og bliver styret af fire transistorer, BD 681. Den skal helst have 12 V, og kan trække op til 2 ampere under belastning.

Når motoren kører, ryger spændingen ned på 3-4 volt, på grund af belastningen, og det er ikke helt optimalt!

Jeg er blevet foreslået at bruge FET'er i stedet for. Dem ved jeg ikke rigtig noget om, men nu har jeg kigget rundt bl.a. hos RS-components.

Et gæt siger mig, at jeg burde kunne bruge den her:

Lyder det fornuftigt?

Venlig hilsen Mads Aggerholm

begin 666 modify_inline.gif M1TE&.#EA% `4`,08`,W)R*.WRX&!@:>#5L3$Q,"9:&UN

Reply to
Mads Aggerholm

Hej Mads

Hvad med intelligent styring? Kig på openservo:

Du kan også blot anvende H-broen. Men med intelligent styring bliver du sikret mod overstrøm via ZXCT1009:

Diagram:

(download-link i pdf er under figuren)

Her er softwaren i C:

Openservo anvender 2 halvbro effekt MOSFETs: IRF7307:

Max 20V VDS Max 3,4A Ta

Reply to
Glenn Møller-Holst

Hej Mads

PS: Komponenterne til openservo er SMD !

hilsen

Glenn

Reply to
Glenn Møller-Holst

Dit eneste problem er næppe at du bruge bipolare transistorer, nærmere at du ikke får drevet dem ordentligt on. Du skal bruge en spænding højere end din forsyningsspænding til dette, eller også skal du ændre to af transistorerne til PNP. Men med Darlington som BD681 kommer du aldrig under 1V i on tilstand, så i en H-bro med 2x NPN + 2xPNP og 12V får du aldrig mere end 10V over din belastning.

Med 2 P-fet og 2 N-fet kan du komme ned i mV området i spændingsfald. Brug en H-bro driver som fx.

Men der er mange andre derude. Søg på H-bridge driver i google.

Du kan også lave den diskret, men det er ikke så banalt som det lyder.

Reply to
Ole Geisler

Mads Aggerholm skriver:

Stik os lige et diagram.....

Klaus

                  http://home6.inet.tele.dk/moppe
Reply to
Klaus D. Mikkelsen

Gerne:

Og intil videre mange tak for inputtet!

Mvh Mads Aggerholm

begin 666 modify_inline.gif M1TE&.#EA% `4`,08`,W)R*.WRX&!@:>#5L3$Q,"9:&UN

Reply to
Mads Aggerholm

Mads Aggerholm skriver:

Erstat T3 og T5 med BD 682 i stedet og sæt et eniverter ind på basis, evt bygget af en BC337 hvso signal tages ud på collector.

I øvrigt mener jeg at du gør en fejl i at lade alt være emitterfølgere, tag signalet ud på collector i stedet som på T4 og T6, så har du maksimal spænding og strøm til rådighed.

Klaus

                  http://home6.inet.tele.dk/moppe
Reply to
Klaus D. Mikkelsen

Ja, men det kræver styring der er ordentligt defineret uner skift.

Det er en simple styring IKKE !

Reply to
Ole Geisler

Jeg søger selv for tiden efter noget lignende kraftigt, dog ikke til en motor.

Jeg har funder BSP75 som en "trækker mod 0" (=low-side) "transistor", haldet HITFET. Den er idiotsikker, og det kan jeg godt lide ;-)

Der findes også high-side modeller

En anden er L298, som er en dobbelt hel H-bro, altså masser af mekanik i samme hus. Koster ca 20,- ! for 2 motor styringer. L298 er ikke helt så idiotsikker, men mangler vel kun en håndfuld beskyttelses dioder omkring output.

Begge styres at 5volts logik

--
Christen Fihl
http://HSPascal.Fihl.net/

Jeg kan se der er forskellige interessante muligheder.

Der er en del at kigge nærmere på.

Indtil videre tak for inputtet!