FET'er til styring af en elektromotor

Davs,

Jeg har en elektronisk konstruktion som gerne skulle trække en elektromotor.
Motoren har sin egen strømforsyning, og bliver styret af fire transistorer,
BD 681. Den skal helst have 12 V, og kan trække op til 2 ampere under
belastning.

Når motoren kører, ryger spændingen ned på 3-4 volt, på grund af
belastningen, og det er ikke helt optimalt!

Jeg er blevet foreslået at bruge FET'er i stedet for. Dem  ved jeg ikke
rigtig noget om, men nu har jeg kigget rundt bl.a. hos RS-components.

Et gæt siger mig, at jeg burde kunne bruge den her:

http://docs-europe.electrocomponents.com/webdocs/002d/0900766b8002d039.pdf

Lyder det fornuftigt?

Venlig hilsen
Mads Aggerholm

begin 666 modify_inline.gif
M1TE&.#EA% `4`,08`,W)R*.WRX&!@:>#5L3$Q,"9:&UN<-S<W(J)B?OY^;VT
MG.'7O+NVM.WM[;9O;[N[NT='1[:VMH04%/_37N_[_UA75VQL;-[V_P``````
M`````````````````````````"'Y! $``!@`+ `````4`!0```6 (":.9&F>
M:"I6E7I6`-"Z8W5<ETQC-H[KJMZ%0OG-7K=AH&@\"0PX2@"W;)8$%RBS.LP=
M1=ALX[*TF,]H</;1")@7DW@\D7!8P ;VQ8)8P.43"1%V-00X? H*`XN+" B$
BA8<6"@65E1 0$G<D%8:2:&DEG3X,7T&&I3LUJ:HU+B$`.P``
`
end

Re: FET'er til styring af en elektromotor [ modificeret openservo ? ]

Hej Mads

Hvad med intelligent styring? Kig på openservo:
http://www.openservo.com /
http://www.openservo.com/forums/index.php

Du kan også blot anvende H-broen.
Men med intelligent styring bliver du sikret mod overstrøm via ZXCT1009:

Diagram:
http://www.openservo.com/moin.cgi/Schematic3
(download-link i pdf er under figuren)

Her er softwaren i C:
http://www.openservo.com/viewcvs/OpenServo/AVR_OpenServo_V3/?root=cvs

Openservo anvender 2 halvbro effekt MOSFETs:
IRF7307:
http://www.irf.com/product-info/datasheets/data/irf7307.pdf
Max 20V VDS
Max 3,4A Ta<70 C
Ron<0,09 ohm
VGS max +-12V

Du skal sikre, at gatenes spænding max. bliver 10V - faktisk er 5V
rigeligt, så dimensioner efter dette.

R10 og R11 skal redimensioneres.

Over R7 og R8 sættes f.eks. 6V2-8V2 zenerdioder eller måske bedre over
gate-source strækningerne.

I serie med source på Q2, Q3 isættes en modstand, så gatene drives
hurtigt nok (ikke så meget at zenerdioderne får for meget effekt).

Mikrocontroller spændingsforsyningskredsen LM3480IM3-5.0 kan max. tåle
30V ind:
http://www.national.com/mpf/LM/LM3480.html

hilsen

Glenn

Re: FET'er til styring af en elektromotor [ SMD, modificeret openservo ? ]
Hej Mads

PS: Komponenterne til openservo er SMD !

hilsen

Glenn

Re: FET'er til styring af en elektromotor
On Sat, 31 May 2008 22:46:11 +0200, "Mads Aggerholm"

Dit eneste problem er næppe at du bruge bipolare transistorer, nærmere
at du ikke får drevet dem ordentligt on. Du skal bruge en spænding
højere end din forsyningsspænding til dette, eller også skal du ændre
to af transistorerne til PNP. Men med Darlington som BD681 kommer du
aldrig under 1V i on tilstand, så i en H-bro med 2x NPN + 2xPNP og 12V
får du aldrig mere end 10V over din belastning.

Med 2 P-fet og 2 N-fet kan du komme ned i mV området i spændingsfald.
Brug en H-bro driver som fx.
http://www.intersil.com/data/an/an9405.pdf

Men der er mange andre derude. Søg på H-bridge driver i google.

Du kan også lave den diskret, men det er ikke så banalt som det lyder.

Re: FET'er til styring af en elektromotor

Stik os lige et diagram.....

Re: Diagram
Gerne:

http://www.trucios.webbyen.dk/billed.asp?PrivatBilled76%05496

Og intil videre mange tak for inputtet!

Mvh
[...]

Erstat T3 og T5 med BD 682 i stedet og sæt et eniverter ind på basis,
evt bygget af en BC337 hvso signal tages ud på collector.

I øvrigt mener jeg at du gør en fejl i at lade alt være emitterfølgere,
tag signalet ud på collector i stedet som på T4 og T6, så har du
maksimal spænding og strøm til rådighed.

Re: Diagram
On Sun, 01 Jun 2008 19:26:22 +0200, "Klaus D. Mikkelsen"

Ja, men det kræver styring der er ordentligt defineret uner skift.

Det er en simple styring IKKE !

Re: FET'er til styring af en elektromotor
Jeg søger selv for tiden efter noget lignende kraftigt, dog ikke til en
motor.

Jeg har funder BSP75 som en "trækker mod 0" (=low-side) "transistor",
haldet HITFET.
Den er idiotsikker, og det kan jeg godt lide ;-)
http://www.datasheetcatalog.org/datasheet/siemens/BSP75.pdf
Der findes også high-side modeller

En anden er L298, som er en dobbelt hel H-bro, altså masser af mekanik i
samme hus.
Koster ca 20,- ! for 2 motor styringer.
L298 er ikke helt så idiotsikker, men mangler vel kun en håndfuld
beskyttelses dioder omkring output.
http://eu.st.com/stonline/books/pdf/docs/1773.pdf

Begge styres at 5volts logik

--
Christen Fihl
http://HSPascal.Fihl.net /

Re: FET'er til styring af en elektromotor
Jeg kan se der er forskellige interessante muligheder.

Der er en del at kigge nærmere på.

Indtil videre tak for inputtet!

Venlig hilsen
Mads Aggerholm