Ferritkerner på kabler, hvordan?

Hej.

Jeg slås lidt med nogle støjproblemer i bilen. Jeg har en lille 7"
touchskærm indbygget i centerkonsollen, og jeg har næsten prøvet alt for
at undgå indstrålet støj i min FM-radio. Støjen er ikke hørbar, men den
"maskerer" signalet så der meget nemt kommer udfald i signalet når der
køres rundt. Lige så snart skærmen slukkes er signalet fint. Der er
ingen ferritkerner på dens kabler.

Jeg har en hel sækfuld ferritkerner af den type man klipser på kabler,
og nu kommer det store spørgsmål.

Er den fysiske størrelse på kernen vigtig, skal den sidde tæt på kablet,
eller er det ligegyldigt ? Er to kerner efter hinanden mere virksomt end
een ? Og hvis jeg nu tager en rigtig stor kerne og vikler kablet igennem
2 eller flere gange, har det mere effekt ?

At kernen skal sidde så tæt som muligt på printet i skærmen er en
selvfølge, det er jeg klar over.

Jeg har ikke den store HF-viden, derfor disse spørgsmål :-)

På forhånd tak,

// Per.

Re: Ferritkerner på kabler, hvordan?

Ferritkerner hjælper næppe det store, men prøv bare at clips nogle
omkring.

Du skal have fjernet udstrålingen fra din touchskærm. Metalkasse er
ordet. Det kan også være du skal have skærmet din radio bedre, eller
at du har et "hul" i skærmen til antennen.

Re: Ferritkerner på kabler, hvordan?
Jeg har prøvet at pakke hele elektronikken ind i kobberfolie, Det
hjælper intet.

Antennekablet er ab fabrik og har ingen huller, så skulle det være i
taget at det ikke er termineret korrekt...

Men der er ikke andet af mit elektronik eller mobiltelefon osv der
indstråler i radioen, det får mig til at tro, at det er skærmen der er
synderen, og ikke radioen...

// Per.

Re: Ferritkerner på kabler, hvordan?

Nu er det vel ikke sådan en originalmonteret antenne med indbygget
antenneforstærker?

Jeg havde samme problem da jeg satte LED-pærer i mine baglygter på min
nuværende bil, de gjorde at alle svage stationer forsvandt i gruset.
Altså som om at AGC'en i radioen hele tiden havde et signal at rode med,
som reelt ikke var der.

Kender til andre biler, f.eks. min forrige, hvor elbagruden havde samme
indflydelse på radioen.

Mvh Hauge

Re: Ferritkerner på kabler, hvordan?

Jeg må lige tjekke op på om det er sagen, jeg mener nu ikke at jeg har
nogen forstærker. Du mener altså at det kan være indstrålet via. 12 volt
forsyningen i forstærkeren... Hmm...

// Per.

Re: Ferritkerner på kabler, hvordan?

Det troede jeg heller ikke jeg havde, men den var indbygget i selve
antennefoden. Opdagede det ved at der var +12 volt dertil.

Jæppi. Jeg har dog ikke prøvet om det så kan afkobles helt henne ved
forstærkeren, men det må jo komme an på en prøve, hvis det er problemet.

Mvh Hauge

Re: Ferritkerner på kabler, hvordan?

Den fysisk stF8%rrelse er ikke kritisk. Men stF8%rre er bedre.
To kerner lige efter hinanden er bedre end E9%n. Tre endnu bedre, men
gevindsten ved ekstra kerner bliver svagere og svagere jo flere der er
i forvejen.
Kablet viklet gennem 2 gange er mere end dobbelt sE5% godt som en enkelt
vikling.

Fint. Hvad der sandsynligvis er endnu mere vigtigt er at alle ledere
til skE6%rmen (power, signal, lyd, mm.) fF8%res gennem de(n) samme
kerne(r).
Siden bilen er immun overfor mobiltelefoner og andet grej, sE5% er det
eneste sted du reelt set kan gF8%re en forskel ved selve skE6%rmen.

For i F8%vrigt, hvad for et stykke elektronik leverer billedesignal til
din skE6%rm?

Vedr. Klauses prompte bortfejning af effekten af ferrit pE5% kabler, sE5%
er jeg mere tilhE6%nger af ordet: mE5%ske!
Det er sandsynligvis skrE6%rmens elektronik der giver dig din
forstyrrelse, men da skE6%rmens billede nE6%ppe kan ses fra den udvendige
side af en EMI-tE6%t metalkasse, sE5% er det sandsynligvis muligt at
bringe stF8%jen tilpas meget ned ved korrekt kabling/jording/filtrering.

Derfor bF8%r der foretages fF8%lgende F8%velse med tilknyttet observation:

Lektion 1: Afstand mellem ledere er first line of defense mht. kobling
af stF8%j fra en leder til en anden.
Hvis skE6%rmen og dens ledninger fF8%res for sig selv, og isE6%r tE6%t op a=
bilens ledende chassis, er forstyrrelsen sE5% mindre eller ligefrem vE6%k?

Lektion 2: Ferrit bF8%r knappes omkring relevante ledere, og alle ledere
til/fra et del-produkt (din skE6%rm) skal igennem samme kerne. I F8%vrigt
dE6%mper kabel-ferrit kun i det meget hF8%jfrekvente omrE5%de (typisk
5-50MHz og opad)
Efter dette indgreb, er forstyrrelsen mindre eller ligefrem vE6%k?

Lektion 3: Selv meget smE5% sprE6%kker i en ellers EMI-tE6%t kasse lE6%kker
meget stF8%j ud. Et lille hul i spanden kan tF8%mme den for vand.
Hvis lektion 1+2 ikke reder dig, sE5% er der kun lektion 3 tilbage. Men
den er ofte overordentlig svE6%r at fE5% succes med.

Disclaimer: Lektion 1-3 er mest relevante hvis det vitterligt er
skE6%rmen, der er din stF8%jkilde.

God fornF8%jelse!

Re: Ferritkerner på kabler, hvordan?

Det er sandsynligvis skrærmens elektronik der giver dig din
forstyrrelse, men da skærmens billede næppe kan ses fra den udvendige
side af en EMI-tæt metalkasse,

*LOL*

Mvh. Uffe Ravn

Re: Ferritkerner på kabler, hvordan?
Jeg har oversået alle ledninger på skærmen med tonsvis af kerner nu, og
det er ikke super godt, stadig en del støj...

Ja, bilen er immun over for mobiltelefoner osv, det er kun skærmen der
går i min radio.

Det er en fastmonteret Mac mini der leverer signalet til skærmen via
VGA. Opløsningen er 800x600@60 Hz - billedet kan "høres" i radioen hvis
du forstår - blanker man billedet til skærmen (dvs. sort skærm) så
støjes der ikke i radioen, så det er reelt det bredbåndede signal til
selve panelet der støjer tror jeg. Det er vidst ikke LVDS signal der
føres til panelet, men blot rå billeddata...

// Per.

Re: Ferritkerner på kabler, hvordan?

Det var der vidst en der nævnte for dig tidligre at det ikke ville -
eller?

Når nu du kan høre støjen, , så hiver du strømforsyningen til selve
skærmen. Er der stadigvæk støj?

Når du blanker billedet, slukker backlight til skærmen så?