Ferrit dimser til støjdæmpning, hvordan?

Jeg skal bruge en form for støjdæmpning til min motorstyring, og til de ikke
digitale signaler har jeg tænkt på at bruge sådan en "clamp-on" ferrit
dims(hvad den så end hedder?) som dem der sidder i PCere og andet grej.

Hvordan virker de, og er der en specifik monteringsmåde på dem??

Henrik

Re: Ferrit dimser til støjdæmpning, hvordan?
Hey...

jeg mener (men er ikke expert på området) at de danner en slags sugekreds
eller lign... men der findes mange forskelige typer der virker på støj ved
forskellige frekvenser

--
Mvh Kasper

Re: Ferrit dimser til støjdæmpning, hvordan?

Nej det kan jeg sagtens forestille mig.

Jeg har en smule støj på indgangen på min motorstyring(EFI) der får mit
omdrejningssignal til at hoppe lidt, og selv en optokobler og en smitt
trigger kan sgisme ikke ændre på det, så jeg begynder at mistænke at der
kommer støj ind på nogle af sensorerne, eller måske forsyningen.

Så for at prøve at udelukke det kom jeg i tanke om de ferritkerner.

Mit skop kan ikke umiddelabert afsløre hvor det kommer fra.

Henrik

Re: Ferrit dimser til støjdæmpning, hvordan?

Det ved jeg hellerikke.

Ok. Sjovt nok er signalet kun ustabilt i den høje ende, under ~4000rpm er
alt rock steady.

jeg kan ihvertfald se at skopet fortæller mig det samme som datalogget, så
det er ikke kun en softwarefejl i brugerfladen.

På dysedriveren kan jeg se den eksakt samme svingen op og ned i
omdrejninger.

På indgangen til CPUen kan jeg kun se en rolig frekvens, der tilsyneladende
ikke ændrer sig. Trods det har jeg alligevel lidt urolig omdrejningstal
Jeg bruger en 555 til at generere signal til optokobleren og driver det hele
på batterier. Trods det har jeg alligevel lidt springeri på
omdrejningssignalet. Meget mystisk.
Tror jeg stopper det hele i en skotøjsæske foret med sølvpapir der er
jordet....

Henrik

Re: Ferrit dimser til støjdæmpning, hvordan?
tilsyneladende

Kun en indgang der kører et digitalt signal ind på. Resten er ind på AD
convertere, fra tempsensorer, MAP sensor og TPS.

Ja, det er jo der jeg tror at problemet kan ligge.

Jeg kan spore fejlen helt indtil PWM udgangene på CPUen, men ikke finde den
noget sted _før_CPUen, så det ser jo ret mistænkeligt ud.

Henrik

Re: Ferrit dimser til støjdæmpning, hvordan?

Nej. Ihvertfald ikke noget jeg kan spore med mit 10mhz antikke rørskop. Det
kan tænkes at jeg skal have lånt et kraftigere skop for at se det. Måske.

den

Jeg har godt nok, efter at have sovet på det, tænkt en del over om det er
fordi opløsningen på processoren er for lav, så den simpelthen HAR det
spring når tiden mellem pulserne bliver kort nok. Det er en 16bits cpu.

Jeg kan sagtens leve med den detalje, men man vil jo gerne have det
klokkerent, hvis det kan lade sig gøre.

Henrik

Re: Ferrit dimser til støjdæmpning, hvordan?

Indgangen på CPUen (irq) er en fin savtak, der er næsten ren savtak. Spidsen
buer lidt, men intet støj eller andet i signalet.

give

Jeg har haft en tøndspole kørende som en lille jacobsladder, og den udsender
så meget støj at pcere og selv min lommeregner går kold inden for ~1,meter i
fri luft så der sker skam noget der.

PRoblemet er at jeg har denne misser når jeg driver styringen med en 555, og
det undrer lidt.

Henrik

Sv: Ferrit dimser til støjdæmpning, hvordan?

nyhedsmeddelelse:bjtdqm$1d17

hele

Har du set på ben 3 på 555'ern, det plejer at genererer en spurius, der er
20% over Vcc og skal derfor dæmpes med en diode, eller en modstand på 10K

Re: Ferrit dimser til støjdæmpning, hvordan?

Øhh, har du en frekvensomformer foran motoren eller sådan noget da?

Hvis du har det, skal der jo både været et støjfilter, og skærmet kabel fra
frekvensomformer til motor

Re: Ferrit dimser til støjdæmpning, hvordan?
fra

Det er motorstyringen til en bensinmotor der er tale om.
Megasquirt anlægget.

Og det hele opfører sig som beskrevet uanset om jeg kører helt uafhængig at
lysnettet. Selv ren batteridrift og logget med en laptop ændrer intet.

Henrik

Re: Ferrit dimser til støjdæmpning, hvordan?
Hej Henrik,

De øger ledningens induktans (=> ferritkernespole med en halv vikling).

--
Venlig hilsen,
Søren