Ferrit ?

På flere ledninger til computeren er der en tung klods i begge ender.
Jeg tror, det har noget med ferrit at gøre, men hvad er meningen med det?
Ferritkerner har jeg hørt om, da man forsøgte at lære mig lidt om
elektronik.
Men hvad er meningen her?
Hvad er der inden i, hvis jeg åbner den? Er det bare ledningen, der er
viklet et par vindinger derinde?
Og hvorfor?
Jeg er bare nysgerrig.
Jørgen

Re: Ferrit ?

At dæmpe indstråæling af HF.

Feeritpulver hårdt presset.

Re: Ferrit ?
Hej Klaus

Det er nu for at undgå at HF fra apparater via kablet
stråler ud til omgivelserne.

Re: Ferrit ?

Sådan en klods er en ferrit kerne og bruges til at dæmpe høje
frekvenser. Det er ikke signalerne inden i kablet der bliver dæmpet, men
det støj der løber udenpå kablet.

Der er ikke nogle viklinger, kablet går lige igennem kernen, hvilket
svarer til en brøkdel af en vikling.

Re: Ferrit ?

Hej Jørgen

Der står lidt om den her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Ferrite_bead

Ferritrøret/-toroidkernen er designet så det absorberer common-mode

Fabrikanterne designer ferritrøret så dets impedans for signaler omkring
100 MHz er minimum 25-100 ohm. Ved lavere frekvenser opfører ferritrøret
sig som en spole og ved meget højere som en kondensator (hvor utroligt
det end lyder).

Ledninger virker som radioantenner (både indstråling og udstråling) og
ferritrøret sørger for at indstrålede signaler laves om til varme i
ferritrøret og udstråling dæmpes, da signaler fra tastatur og PC dæmpes.

-

I Apple Macintosh PCere har designerne været smartere, da de har
indbygget ferritrørene i selve PCen og normalt også indeni det
tilsluttede udstyr, i stedet for på ledningerne, hvor de som regel er i
vejen.

-

Using Ferrite Beads to Keep RF Out Of TV Sets, Telephones, VCR's,
Burglar Alarms and Other Electronic Equipment:
http://www.antennex.com/shack/Dec99/beads.htm
Citat: "...For example, ferrite Mix 43 is used for tuned circuits in the
frequency range .01 to 1 MHz. It is efficient and losses are low. But,
if it is used in the 1-1000 MHz range it is lossy. So when you slip a
bead of Mix 43 over a wire and there is RF in the 1 -1000 MHz range
going down the wire, it is just as though you put a resistor in the
wire...."

FERRITE SUPPRESSION BEADS:
http://users.catchnet.com.au/~rjandusimports/tut_9a.html
http://www.elmac.co.uk/pdfs/ferrite.pdf

TOROIDAL FERRITE CORES (TR Series ):
http://www.intermark-usa.com/products/EMC/Ferrite/TR.shtml

Understanding How Ferrites Can Prevent and Eliminate RF Interference
to Audio Systems:
http://www.audiosystemsgroup.com/SAC0305Ferrites.pdf

-

http://en.wikipedia.org/wiki/Differential_signaling

http://en.wikipedia.org/wiki/Common-mode_interference

CMRR:
http://en.wikipedia.org/wiki/Common-mode_rejection_ratio

http://en.wikipedia.org/wiki/Common-mode_signal

Common-mode filtering attachment for power line connectors (bladr ned
for mere tekst):
http://www.freepatentsonline.com/5461351.html

-

Relateret:

Ferrite Material and Core Size Selection For EMI Filters:
http://www.interferencetechnology.com/ArchivedArticles/ferrites/I95art03.htm?regid =

High frequency common mode ferrite bead:
http://www.patentstorm.us/patents/5896079-description.html

hilsen

Glenn

Re: Ferrit ?