Felt

Bliver lidt i tvivl her......Hvad er lige forskellen på et B og H felt når
vi snakker magnetiske felter....?
Og hvordan er et E-felt lige opbygget? Altså hvordan defineres det?

John

Re: Felt

H er den magnetiske feltstyrke, og måles i ampere pr. meter. (A/m)
B er den magnetiske fluxtæthed, og måles i Tesla.

Prøv evt at google lidt, der er masser af online fysikbøger.

/Rune

Re: Felt

Et H felt er noget du kan frembringe med f.x. en spole med et antal
vindinger, et antal ampere og en given geometri. Det kan du beregne.
Et B felt er det du kan måle, og det afhænger af hvilke (magnetiske)
materialer, der er tilstede.

Bo //

Re: Felt

Yes, H = u x B, hvor u er permeabiliteten af materialet.

/Rune

Re: Felt

Ahh ok, tak til jer begge to. Fik dog ikke helt svar på E-feltet.......

Re: Felt

felt

Et (statisk) E felt er noget, der findes mellem to ledende emner med
forskellig spænding. Måles i volt/meter

Hvis materialet mellem lederne er ens hele vejen igennem er feltet homogent.
Her det varierende dielektricitetskonstant varierer feltet.

Hvis du vil være god mod mig, lader du være med at spørge hvorfor man man
have et E felt fra en radiosender på den Mars, for jeg vil ikke rodes ind i
antenneteorier (derfor skreve jeg STATISK E felt...)