Fejlsøgning på trafo - Page 2

Re: Fejlsøgning på trafo

Måske skal jeg lige føre mig frem her. "nede i 1-5V"... Grov-signal...
Startede med elektromedicin, og nu arbejder jeg med geofysik. Vore
sensorer måler forholdsvis små signaler, og de svageste er i omegnen af
100pV

Mht "kraft-ido...." ja, så arbejder jeg i omegnen af 250 Amp og 1.5kV
for at frembringe de svage felter, vi måler på.

Og vi finder grundvand og mineraler, både her i herredet, grønland,
Canada, USA og udlandet :-)

Bo //

Re: Fejlsøgning på trafo

hmmm...  noget der hænger og dingler under en helikopter ?
--
Jan_stevns

pt i flyverskjul :)

Re: Fejlsøgning på trafo

NEJ, NEJ og atter NEJ. Det dingler ikke, men du har ret. En spole på ca
500m2, der bliver båret at en heliokopter med en meget dygtig pilot.

Bo //

Re: Fejlsøgning på trafo

ok -  Så er der håb for det hele ikke er havregrød alligevel :)
--
Jan_stevns

pt i flyverskjul :)

Re: Fejlsøgning på trafo

Man kan sige du har en stor spænd(ings)vidde, også inden for dit "felt" ;-)

Mvh. Uffe Ravn

Re: Fejlsøgning på trafo

På et tidspunkt regnede jeg ud, hvor mange dB, jeg har "under mine vinger"

Bo //

Re: Fejlsøgning på trafo

Svaret må vel nærmest være noget i stil med: "Urealistisk mange" ?

Mvh. Uffe Ravn

Re: Fejlsøgning på trafo

Njaahh...

Ikke urealistisk, men måske ufatteligt mange dB'er...

Man skal "bare" huske, at stel IKKE er stel. Ohms lov gælder (desværre)
for små modstande og små strømme :-) En bred printbane, med måske 1mOhm
som gennemløbes af 1uA, giver et spændingsfald på 1nV, altså en meget
alvorlig målefejl, hvis man ikke har genneskuet det fra starten. Det
samme gælder for et stelplan, med 1uOhm, der gennemløbes af 1mA.

Man lærer en del om symmetri i forstærkere, og kompensering af ALT. Man
lærer, at et stelplan muligvis skal skæres op, så man har stjernepunkter
som kendte referencer. Stel til forsyning skal ikke være det samme som
stel for signaler. Hvis en operationsforstærkers forbrug afhænger af
udstyringen, kan man få en alvorlig afsmitning gennem stelstrømmen. Og
så ryger printplader hurtigt op i 6-8 lag, hvis man tager hensyn til det
hele.

Resten klares med synkrondetektering og reversering af signaler, så
fejlkilder "æder" hinanden.

Een ting er dog sikkert: Det er IKKE kedeligt arbejde, og
analog-elektronik er IKKE dødt, som mange programmører påstår.

Ud over det, så bruges grejet i Nordfinland i februar, og i Australiens
solbeskinnede ørkener (osse i februar), hvor temperaturen inde i
instrumentboksen er 65 grader. Så må man måle temperaruren, og korrigere
i softwaren. Programmørerne skal osse have noget at bestille.

Bo //

Re: Fejlsøgning på trafo

Dit redskab blev observeret i det Sjællandske fredag for 1 uge siden.

--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i

Ja, jeg ved at vi har kortlagt der...

Bo //

Re: Fejlsøgning på trafo

bemærkede ikke lige du var forbi. :-)

Ganske morsomt at jeg der er ikke ingeniør, har undervis dig tilbage
sidst i 70'.

mvh Erik

Re: Fejlsøgning på trafo

Ja, og jeg husker dig stadig som een af de undervisere, jeg glædede mig til.

Og jeg husker osse den DataGeneral computer, der stod på DIA, og som jeg
brugte megen tid på. Husker du Björn Jarkler ??

-flyt gerne kommunikationen til min direkte mail adresse.

Bo //

Re: Fejlsøgning på trafo

dette være hermed gjort.

Re: Fejlsøgning på trafo

ser ikke ud til din email virker

//ear

Re: Fejlsøgning på trafo

Jo, da, Bo-at-sarek-klat-dk, den virker, og ses flere gange dagligt...

Bo //

Re: Fejlsøgning på trafo

Jo, da, Bo-at-sarek-klat-dk, den virker, og ses flere gange dagligt...

Bo //

Re: Fejlsøgning på trafo
Hej Bo Bjerre

Det gør dit indlæg også her i gruppen :)

Max

Re: Fejlsøgning på trafo

Os der har fulgt Bo i mange år, ved at guldkornene kommer fredag aften ;-)

Mvh. Uffe Ravn

Re: Fejlsøgning på trafo
Hej Uffe

Nej, de ligger i Bo's kælder :)

Re: Fejlsøgning på trafo

I stand corrected.

Selv om din kælder også indholder sådanne.

Men de humoristiske guldkorn optræder gerne fredag aften, efter indtagelse
af flaske emballerede kornprodukter.

Mvh. Uffe Ravn

Site Timeline