Fejlsøgning på trafo

Hej med jer,

Jeg har et setup med 12V spots som er ophF8%rt med at fungere (efter kun
ca to ugers drift). Min mistanke retter sig mod trafoen, idet selvom
jeg kobler strF8%m direkte pE5% indgangen kan jeg ikke mE5%le spE6%nding p=
E5%
udgangen, sE5% lE6%nge der er tilsluttet belastning.

Hvis jeg fjerner belastningen kan jeg mE5%le de forventede 12Vac pE5%
udgangene.

Jeg synes ikke mine observationer giver mening:

1) Hvis der er en kortslutning mellem primE6%r viklingerne ville jeg tro
at jeg kunne mE5%le et eller andet ved belastning
2) Hvis viklingerne er brE6%ndt over skulle jeg vel heller ikke kunne
mE5%le spE6%nding ubelastet.
3) Hvis der er en kortslutning mellem primE6%r og sekundE6%r viklingerne
skulle jeg vel mE5%le netspE6%nding pE5% sekundE6%rsiden?

Nogle bud pE5% hvad der kan vE6%re den underliggende E5%rsag?

-Steen

Re: Fejlsøgning på trafo
Hej Steen

Har du checket hvor stor strøm der løber ud til dine lamper ?

Det lyder nemlig som om du kortslutter den trafo.

Max

Re: Fejlsøgning på trafo

Hej Max,

NE6%h det har jeg ikke, idet alle udgange har en 5A sikring (som ikke er
smeltet) sE5% har jeg slet ikke taget det i betragtning. Men det kan da
testes ;-)

-Steen

Re: Fejlsøgning på trafo

En fejl jeg fandt hos naboen var fF8%lgende:

Hvis din trafo er mE6%rket kan levere 10 A
Du har 4 udtag med 5A sikring pE5% hver.
Hvis du trE6%kker 4 A pE5% hver udgang sE5% springer sikringerne ikke men
din trafo bliver voldsomt overbelastet.

Benny

Re: Fejlsøgning på trafo

Det var ogsE5% min fF8%rste indskydelse, men den er beregnet til det.
sekundE6%r er 12V, 300VA og jeg har 6 50W spots forbundet.

Det er en Noratel Halopower2 300/6k.

http://www.noratel.dk/content/download/3530/349504/file/HP%202.pdf

Det er installeret af en elektriker som en del af et stF8%rre
renoveringsprojekt, men nu er entreprenF8%ren og elektrikerfirmaet begge
gE5%et konkurs, sE5% jeg er overladt til mig selv. Jeg vil lige sikre mig
at det faktisk er trafoen som er i stykker fF8%r jeg snakker med Noratel
(og hE5%ber pE5% lidt kulance, idet jeg jo ikke har faktura pE5% kF8%bet - =
det
er jo elektrikeren der har forestE5%et kF8%bet).

-Steen

Re: Fejlsøgning på trafo

Printet med sikringsholderne er skruet fast med 2 store skruer, hvori
forsyningen fra ringkernen termineres til printet.

Det er set at forbindelsen ved de 2 skruer smutter, og enten smelter
lortet ned, eller dine lamper slukker.

Prøv at skrue sikringsprintet af og inspicer forbindelser.

// Per (tidl. Noratel mand)

Re: Fejlsøgning på trafo

SE5% prF8%vede jeg det. Jeg kan ikke mE5%le en strF8%m.

Jeg tog en af tilledningerne til spot og forbandt fF8%rst til min
labforsyning. Lampen lyser fint. DernE6%st forbandt jeg den til trafoen
- intet lys, spE6%nding 3D% 0 og strF8%m 3D% 0 (sE5%dan indenfor multimeter=
ets
nF8%jagtighed).

Jeg forstE5%r ikke hvad der sker (og det irriterer mig ;-)) - men jeg
kan ikke se andet end at det er trafoen der er dF8%d.

-Steen

Re: Fejlsøgning på trafo

Hvad sker der, hvis du kun monterer en pære og ikke alle 6?

Prøv med en løs pære.

Re: Fejlsøgning på trafo
On 3 Feb., 15:07, "Klaus D. Mikkelsen"

Der sker det samme.

-Steen

Re: Fejlsøgning på trafo

Har du prøvet at måle modstanden i primæren og sekundæren?

Se diagrammet
http://www.noratel.dk/content/download/3530/349504/file/HP 2.pdf
Mellemrummet gør, at Firefox kun gemmer filen som HP, og man må omdøbe
den til HP.pdf

Hvad med F2 på diagrammet? Det ligner en sikring, men ovenover er et O
med en vandret streg igennem, der stikker ud. Er det en termosikring?

Hvis det er en sikring, der ikke er afbrudt helt(?), kan trafoen måske
levere 12V ubelastet, men intet ved belastning?

Eller en anden dårlig forbindelse, der gør at tomgangsspændingen kan
holdes, men der kan ikke trækkes effekt.

Leif

Re: Fejlsøgning på trafo
Hejsa,

Var jeg i dit sted ville jeg reppe opmærksomheden på den primære
termosikring og den sekundære termoafbryder...

Er du sikker den sekundære termoafbryder er koblet (korrekt) ind??

- og som Leif skriver: hvad er hhv. primær og sekundær viklingers
DC-modstand?

/Claus

Re: Fejlsøgning på trafo
nu kan jeg ikke vide noget om din baggrund, men vi taler vel om en trafo?
   - altså jernkerne med to spoler.
mange kalder også switchmodestrømforsyninger for trafoer, og de kan
netop sagtens opføre sig som beskrevet!

//finn

Re: Fejlsøgning på trafo

Ja, i handelen kaldes en sådan indretning også for en transformator. At
transformere betyder at omforme, altså fra 230V 50Hz til 12V DC eller
AC. Forbrugere er ligeglade, hvad der er indeni, bare den er billig,
fylder meget lidt og ikke bliver varm :-)

Længere oppe i tråden er henvist til et diagram over tingesten, og her
kan man se, at det er en traditionel ringkernetransformator på 300VA og
et antal sikringer i en flødefarvet plastæske.

Bo //

Re: Fejlsøgning på trafo
Hej Bo Bjerre

Og sådan en sag, ja den indeholder jo faktisk også en transformator,
den er bare ikke så stor som vi er vant til :)

Max

Re: Fejlsøgning på trafo

Skarphjerne, der fik du mig, på det ene ben :-)

-efterhånden bruger jeg ikke 50Hz transformere mere. Jeg har en kasse
forskellige ringkerner liggende i kælderen til at fylde lidt op.

Bo //

Re: Fejlsøgning på trafo
Hej Bo Bjerre

Det vil jeg skrive mig bag øret :)

Jeg har ofte en del 12VDC SMPSU's liggende i kælderen :)

Re: Fejlsøgning på trafo

sku de fylde for meger er jeg da gerne aftager.

mvh Erik

Re: Fejlsøgning på trafo

Jep det er jernkerne. Jeg er elektronikingeniF8%r (men roder normalt
nede i 1-5 VDC)

-Steen

Re: Fejlsøgning på trafo

Jep det er jernkerne. Jeg er elektronikingeniør (men roder normalt
nede i 1-5 VDC)

Batteri-ingeniør!

...;->

Re: Fejlsøgning på trafo

Svagstrøms-ingeniør. De andre er nogle kraft-idioter. :-p  (løber og dukker
mig...)

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark