Fejlsøge strømforsyning

Jeg har en gammle 100 Mbps switch der fejler. Alle LED står og blinker
konstant og strømforsyningen klikker i takt med blinkene (fast puls).

Det er som sagt en gammel og i øvrigt billig Suresom switch, så det kan slet
ikke betale sig økonimisk at reperare den. Men nu blev jeg lidt nysgerrig
over, hvordan man egentlig fejlsøger på sådan et print. Jeg har loddet lidt
på øerne, hvis der skulle være en kold lodning, men det var der
tilsyneladende ikke.

Hvilke trin foretager man i forbindelse med sådan en fejlsøgning? Jeg har et
multimeter, men har ikke noget diagram over strømforsyningen, så jeg ved
ikke, hvad jeg skal måle hvor...

Billeder af printet her:

http://fotos.eberhardt-bonnesen.dk/switchpower /

Er der nogle, der vil hjælpe en elektromekkerwannabe til lidt basel viden?
Kan man downloade diagrammer et eller andet sted fra nettet?

Vh, Lars.

Re: Fejlsøge strømforsyning

-virker strømforsyningen, UDEN switch ?
-virker switchen, når du tester den på en lab-forsyning ?

(trin 1: hvor ligger fejlen)

Bo //

Re: Fejlsøge strømforsyning

Jeg ved jo ikke hvor meget og hvor den skal måles.

Strømforsyningen klikker selv når switchdelen ikke er sluttet til, dog ikke
lige så højt.

Når jeg så trækker 230V strømmen fra, falder "klikfrekvensen" lidt efter
lidt.

Vh, Lars.

Re: Fejlsøge strømforsyning
Hej!

Hvis den heller ikke virker uden belastning, så prøv evt. at skifte
elektrolytten på primærsiden og se om det ændrer på noget. Switchmode
strømforsyninger er meget afhængige af lytternes ve og vel... :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Fejlsøge strømforsyning

Nogle komponenter slides, det er især komponenter som indeholder
vædske/kemikalier,  så som elektrolytkondensatorer og batterier.Andre
komponenter kan ændre egenskaber med tiden, det er især komponenter som
udsættes for høj drifttemperatur eller spænding. Det er især modstande som
ikke er trådviklet (afbryder) og keramiske kondensatorer (kortslutter)
Dioder/halvledere  kan finde på lidt af hvert.

Din strømforsyning, som er en switch mode strømforsyning indeholder både
modstande og elektrolytkondensatorer og det er næsten med sikkerhed en
dårlig elektrolytkondensator. Enten den lille på primærsiden (tæt ved den 8
benede ic) eller en af dem på sekundærsiden (de 3 som sidder samlet i den
ene ende af printet)  Visuelt kan printet se "fugtigt" ud hvis en af
elektrolytterne har lækket. I så fald skal du lige aftørre printet der med
noget sprit.

mvh
JBH

Re: Fejlsøge strømforsyning

Aha - komponenterne er lokaliseret... Tak for jeres hint ang.
elektrolytterne. Jeg vil prøve at skifte dem, og se om det giver noget
udslag. Sidder med printet, men jeg synes ikke at jeg kan se noget "fugt".
Der er sådan nogle gullige klatter div. steder, men det er vel nærmere noget
lim, der er klattet på for at holde fast på komponenterne.

Vh, Lars.

Re: Fejlsøge strømforsyning

Husk at du skal bruge kondensatorer, der er beregnet til switch mode
power, ellers er der to muligheder: kredsløbet virker ikke, eller lever
kun kort tid.

Bo //

Re: Fejlsøge strømforsyning
Hej!

Visse vasse. Jeg har (7-9-13) aldrig brugt andet end alm. kvalitetslytter i
smps-kredsløb og det er _altid_ gået fint. Kan være det har noget at sige i
visse smps'er, men generelt er det ikke specielt kritisk. Især ikke i den
no-brainer som Lars har liggende :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Fejlsøge strømforsyning
Hejsa,

Nogle (mindre lødige) kondensatorfabrikanter kan godt have elektrisk
identiske kondensatorer på 85degC/105degC. Ved læsning af databladene for
disse to kondensatorer er den absolut eneste forskel 'useful life time'.

Det giver dig lidt ret, Kim...;->

/Claus

Re: Fejlsøge strømforsyning
Hej!