Fejlfinding på Martin MAC250 "Moving Head" - FbER

Jeg kunne forestille mig at der her i gruppen var en eller flere
der har været involveret i diskoteksteknik.

Undertegnede er blevet involveret med en Martin MAC250
der midt i arbejdet pludselig holder op med at fungere på
pan og tilt, og displayet skriver "FbER", hvilket efter Martins manual :

http://www.martinscan.com/service/downloadfile.asp?name=UM_MAC250_EN_D.PDF&c
at65%

betyder at feedbackkredsløbene har detekteret en fejl - eller tror der
er en fejl - eller selv er fejlbehæftede, velsagtens....

Er der nogen der har erfaring om hvorvidt det er CPU, gaffelfølere,
mekanisk fejl eller lignende ?? - måske der er tale om en ganske typisk
fejl,
men jeg kender ikke specifikt til den type udstyr, selv om jeg har rodet
i meget forskelligt gennem tiden.

Enhver form for konstruktiv feedback modtages med...nåja, kyshånd er så
uhygiejnisk, men så med taknemmelighed og påskønnelse ;o)

Re: Fejlfinding på Martin MAC250 "Moving Head" - FbER

Hvor gammel er den?

Beskidte gaffelfølere eller defekt ledningsnet er hyppige fejlårsager..

Ledningsnettet køber du som reservedel hos Martin, men det er altså ikke
noget man liiiiige skifter medmindre man har lært at gøre det - smid den til
service, f.eks hos ProShop Danmark i Aarhus ( www.psdk.dk eller 70252586 )

/peter

Re: Fejlfinding på Martin MAC250 "Moving Head" - FbER

Den er så vidt det kan beregnes fra ~år 2000.
Softwareversionen er 2/4.

Tak for det hurtige input.
Heldigvis har vi 2 identiske enheder, så vi vil prøve
at skifte et par enheder for at kunne lokalisere fejlen
nærmere.

Re: Fejlfinding på Martin MAC250 "Moving Head" - FbER

Med den alder synes jeg du skal starte med at kigge ledningsnettet efter..
specielt i de områder hvor det er udsat for vrid, altså forbindelserne
"base" til "gaffel" og "gaffel" til lampe...

Når du så har lampen åbnet, så tag lige og rens print osv. med sprit -
røgvædske, tobaksrøg og støv har det med at lægge sig i klumper og kan i
sidste ende tage livet af elektronikken....

Rens alle gear og lejer og smør dem med syrefri olie ( symaskineolie er OK,
men Martin anbefaler vistnok enelleranden slags silikoneolie som man kan
bestille via reservedelsafdelingen )

Pæren og optikken er "off limits" uden handsker - fedtede fingre ødelægger
glas ved høje temperaturer

smid en mail hvis du ikke får liv i den: snipped-for-privacy@gmail.com

/peter

Re: Fejlfinding på Martin MAC250 "Moving Head" - FbER
Hej Poul

Prøv at dreje hovedet rundt (når det er slukket), til yderpositionerne i pan
og tilt...  i den ene retning (med uret), skal du høre et svagt klik fra en
microswitch, der detekterer yderpositionen...  en typisk fejl er at switchen
er gledet lidt, eller armen er bøjet, så den ikke aktiveres mere...

Hvis dette ikke hjælper, så tænd for hovedet, og lad det resette, indtil det
viser fber fejlen...   Tag ved hovedet, og tving det et lille stykke i den
ene retning i pan...  når du slipper hovedet, skal det med det samme finde
tilbage til udgangspositionen, ellers skal du kigge på gaffelsensoren i
basen (evt. rense med trykluft)...  det samme kan prøves med tilt, hvilket
vil sige gaffelsensoren i "yoke"-armen i samme side som den stepmotor, der
rager lidt udenfor i midten af armen....

En anden meget typisk fejl, som du bør checke, er dårlige lodninger på de
små print, hvor gaffelsensorne sidder...  jeg har set mange tilfælde hvor
lodningerne til stikket på det lille print, har været dårlige...  -lod dem
efter for alle tilfældes skyld...  Printet i basen er lidt svært at komme
til, men hvis du skruer de 2 plader, der dækker basen af først, kan du komme
til printet ved at afmontere håndtaget i den side hvor gaffelsensoren
sidder, ved at skrue de 2 skruer på oversiden af håndtaget, og 2 skruer på
undersiden af håndtaget af, hvorefter håndtaget deles i 2, og man kan komme
til printet gennem et hul i den plade, der er bag håndtaget....   -håber du
forstår min forklaring...

Ellers er der formentlig kun ledningsnettet tilbage, og det vil jeg ikke
anbefale dig at skifte selv, da det kræver at lampen skal skilles temmeligt
meget ad...

Håber dette kan hjælpe...  send en mail hvis der er mere jeg kan hjælpe med,
eller du mangler nogle reservedele (jeg tjekker ikke denne NG så tit)..
Jeg skal også gerne kigge på den, hvis du er i nærheden af det
nordvestjyske...

Mvh. Simon
-Der har repareret flere Martin lamper, end du har spist ærter :-)

http://www.martinscan.com/service/downloadfile.asp?name=UM_MAC250_EN_D.PDF&c

Re: Fejlfinding på Martin MAC250 "Moving Head" - FbER

Tusind tak for den meget detaljerede forklaring.
Vi vil følge den og håber på positivt resultat.

Det var godt nok mange..... ;o)

Site Timeline