Fejlfinding på Compaq PSU

Hejsa NG

Har en mindre stak Compaq computer hvor strømforsyningen er gået i. Problemet er at nogle "kvikke" elever har leget med kontakten på PSU hvor man skifter mellem at køre 110V og 230V, og det er PSU åbenbart ikke glad for, slet ikke når den er tændt. Har prøvet at skifte sikringen i dem, men så snart jeg tænder for computeren kommer der lys i nogle dioder på bundkortet og sikrigen går igen med et smæld. Har i nogle ide'er om hvad der kan være galt? Jeg poster nogle pics af det på

håber i har nogle ideer.

med venlig hilsen Martin Søndergård

Reply to
Martin Søndergård

Der er en stak billeder på adr.

De nederste 5 billeder er fra en anden compaq PSU, men det det samme problem med dem.

mvh Martin Søndergård

Mart> Hejsa NG

Reply to
Martin Søndergård

Ja.

Duer ikke. Lad mig se, så skal jeg "pege" - men er der std. ATX psus = køb nye.

--
Ole Geisler, fejlfinder af Guds naade
Mit motto: Let`s fix it!

Reply to
Martin Søndergård

"Martin Søndergård" skrev i news:40ed9034$0$203$ snipped-for-privacy@dread11.news.tele.dk

Ved de to store lytter sidder der to NTC Modstande pakket ind i krympeflex, de vil normalt brænde af, lytterne kan også være beskadiget. Test også at vwitch transistorene er i orden.

-- Hilsen Peter N Petersen

Privat
Firma

Reply to
15kw

ok, vil hurtigt kunne se det med NTC'en, men har aldrig hørt om en vwitch transistorene. Hvor skulle den ca. sidde i forehold til de andre komponenter, hvor stor er den og hvad ar dens funktion. Er ikke lige frem nogen haj til det med fejlfinding, men man skal jo lære det :)

mvh Martin Søndergård

15kw wrote:

Reply to
Martin Søndergård

Martin Søndergård skrev :

Hvis du kigger på nederste billede - så sidder der en varistor (?) mellem ensretteren og kondensatoren - de plejer at ryge til himmels, når uvorne unger finder den røde knap, som folk har glemt at lime en plade hen over ;)

--
jan@Fedtegreven.dk

jan

"Martin Søndergård" skrev i news:40ed9787$0$209$ snipped-for-privacy@dread11.news.tele.dk

Der skulle have stået switch transistor, den sidder på køleplasen lige ved siden af de store lytter.

-- Hilsen Peter N Petersen

Privat
Firma

Reply to
15kw

Martin Søndergård skriver:

Den lille brune skive lige ved de store kondensatorer er en overspændingsbeskyttelse. Den er kortsluttet og har måske taget diodebroen med sig i graven.

Det plejer nu at være en let ting at reparere efter sådan en fejl :-)

tak for alle jeres svar.. vile prøve at se om ikke nogle af dem virker, det burde de jo efter som det er nogle kvikke hoveder der er inde i denne news-group.. hvis de virker så mange tak for hjælpen, nu har jeg da ihvertfald noget at arbejde med weekenden over. hvis ikke i har ramt rigtigt vil jeg vende tilbage.

med venlig hilsen Mart> Martin Søndergård skriver:

Reply to
Martin Søndergård

Gør følgende:

Skift de to varistorer (gule i flex) der sider ved "bordbomberne" - ladelytterne. De kan så gar bare klippes af og smides væk.

Klip ledningerne af til 110/220V omskifteren.

Skift sikringen.

Tænd.

Send rødvinen til mig.

--
Ole Geisler, fejlfinder af Guds naade
Mit motto: Let`s fix it!
Reply to
Ole Geisler

Ole Geisler skriver:

Og er diodebroen i stykker springer sikringen bare....

Eller mig.

Sjældent et problem. Men OK.

OK: !