Fejlfinding på autoforstærker, lidt teori

Jeg har været så fjoget at bytte mig til en MAGNAT 360 autoforstærker, der
er defekt(jeg vidste det godt) og nu skal jeg skisme ha testet om jeg er snu
nok til selv at finde fejlen på den forstærker.

Kan jeg smække en tonegenerator på indgangen, og med mit skop følge signalet
derudaf, trods at der ikke er nogen belastning på udgangene?

Ellers kunne jeg feks smide et par 10ohms effektmodstande på som belastning.
sprg er om det betyder noget for fejlens tilstedeværelse?

Jeg er ikke pjattet med at ha skidtet til at spille flere timer af gangen
indtil jeg bliver klog nok til at løse problemet ;-)

Jeg ved der er mindst 1 udgang af de 4 der virker og jeg kan se trinene er
stort set ens i forstærkeren, dog er der lidt brokoblingsmuligheder som nok
skal forvirre mig senere, men jeg regner med at sammenligne signaler derudaf
og skifte de stumper som ikke genererer ens signal.

Nogen der slår sig blå og gule af grin over den fremgangsmåde? I så fald er
jeg lydhør overfor tips.

Mvh
Henrik
Nu meget meget snart med titlen "Maskinmester" ;-)

Re: Fejlfinding på autoforstærker, lidt teori
Opdatering:

Hele den ene kanal er kortsluttet.
Kanalen er bygget op med 2 transistorer "D718A", og begge er kortsluttede så
min gennemgangsbipper i multimeteret hyler på alle kombinationer mellem
benene.

kanalnr2 har det samme på den ene af trinnets to transistorer, resten er
ihvertfald ikke kortsluttede.

Ikke destomindre vil forstærkeren ikke drives alligevel, den trækker min
forsyning i knæ når jeg tænder den....Hummm....

overvejer at lodde alle trin af, og se hvad den så siger...

Mvh
Henrik
Nu meget meget snart med titlen "Maskinmester" ;-)

Re: Fejlfinding på autoforstærker, lidt teori

Nyt problem:

Den forstærker er forsynet med  "D718A", og den kan jeg ikke hitte hos
ELSUPPLY, og i det hele taget ikke rigtigt hitte den nogen steder.

Der findes garanteret en erstatning til den, men jeg har igen ikke kunnet
finde noget på nettet, så hvis der sidder en med en ide om hvad "D718A"
egentligt hedder på "dansk" vil jeg blive glad.

Har en gammel lign. forstærker stående med TIP35C i, så mon ikke D718A
ligner lidt i karakteristik.

Det var jo en nemmere komponent at stoppe i da elsupply har denne, men det
tør jeg ikke lige afgøre uden videre.

BTW: Forstærkeren starter fint efter jeg fandt alle de døde udgange. Nogen
har vist holdt denne forstærker "i ilden"...

Mvh
Henrik
Nu meget meget snart med titlen "Maskinmester" ;-)

Re: Fejlfinding på autoforstærker, lidt teori

Den hedder nok 2SD718A og er en mosfet.
Nej TIP35C er en bipolar.

I øvrigt: pas på hvis du skifter dem. Effektforstærkere har det med at
brænde totalt sammen hvis blot en komponent fejl. Du bør forsøge at
skrue langsomt op for forsyningen imens du holder øje med
strømforbruget.

MVH Bjarne

Re: Fejlfinding på autoforstærker, lidt teori

ups. det er vist en bipolar-npn. I hvert fald hvis man skal tro denne
side: http://www.ampslab.com/components_power.htm

Re: Fejlfinding på autoforstærker, lidt teori
On Fri, 04 Jun 2004 23:25:17 +0200, Bjarne Laursen

Jeg kan ikke tro at 2SD718 er en mosfet.

TIP35C burde kunne bruges.
--
Ole Geisler, fejlfinder af Guds naade
Re: Fejlfinding på autoforstærker, lidt teori

Generelt ("2S" er ofte udeladt):
2SA, 2SB = PNP
2SC, 2SD = NPN
2SJ = P-FET