Fejl på NEC MultiSync 6FG

Fejl på NEC MultiSync 6FG.
Efter at skærmen har været tændt i ca. 4 timer, begynder den at blive
urolig. Billedet begynder at skifte størrelse, den bliver skiftevis
større og mindre. Når den har gjort det i ca. 5 minuter, bliver
skærmen sort. Hvis jeg slukker og tænder den igen, kommer billedet
frem, men det er stadig
uroligt, og skærmen bliver hurtig sort igen.
--
Mvh.
Gert

blive

Er det kun bredden der varierer, eller både bredde og højde?

Ove Pedersen

Re: Fejl på NEC MultiSync 6FG
Det er både højde og bredde der varierer.
--
Mvh.
Gert

Så er vi vel henne i et problem med styringen af højspændingen.
Der sidder vel en FET til at styre energien højspændingstransistoren
overfører til trafoen, den FET ville jeg nok starte med at kigge lidt
på, med samt måske nogle kondensatorer deromkring.
Skal det være mere konkret må det vente til jeg kommer på arbejde på
tirsdag.

Ove Pedersen

Re: Fejl på NEC MultiSync 6FG
Hej Ole, og tak for dit svar. Du må gerne svare mere konkret, når du
har været på arbejde igen, da jeg ikke kommer til at se på det før i
næste weekend, men elles går det nok også med det du har svaret.
Mange tak
--
Mvh.
Gert

Kredsløbet der regulerer spændingen til højspændingstransistorerne:

Q5M3    2SK758
C5M6    2u2/250V
C5M9    2u2/250V
C5A9    2u2/250V
D5M5    EGP-20G

Følekredsløb:

D5E2    EGP-10G
C5E9    47u
R5F9    2R2

Det kunne jo selvfølgelig også være en fejl på selve EHT
transistorerne:

Q5A4    2SK1271
Q5A6    2SK1271

Det er nok de mest oplagte fejlkilder, men der er selvfølgelig nogle
få hundrede yderligere komponenter.
Vil du ha' en kopi af diagrammerne, må du lige sige til.

Ove Pedersen

Re: Fejl på NEC MultiSync 6FG
Mange tak for dit svar.
--