Fast spænding på 11 volt fra 12 volt batteri - Hvordan?

Hej jeg har brug for en konstant samme spænding fra et batteri..

Batteriet er en 12V. Bly-Akumolator og skal bruge en fast spænding på ca. 11
volt 10 kan også bruges.

Problemet er det skal trække en RF modtager der IKKE er fastlåst med et
krystal eller lignende..

Så når batteri spændingen stiger eller falder, flytter modtagerens frekvens
sig.

Derfor skal jeg have noget elektronik i mellem der kan fastholde samme
spænding (så længe det er muligt).

Håber på lidt hjælp..

Hilsen Jan

Re: Fast spænding på 11 volt fra 12 volt batteri - Hvordan?

Hvor meget strøm?

Jeg ville nok vælge en dc/dc converter af en art, helst en der kan både
buck og boost, for en 12V bly akku kan give alt fra 9 til 15 volt
afhængig af belasting og ladning.

Jeg byggede en gang denne SEPIC converter:
http://dion.swamp.dk/carpower.html

Re: Fast spænding på 11 volt fra 12 volt batteri - Hvordan?

Hvis akkuen er under 10V er den vel moden til en opladning alligevel. Så en
low-drop 10V regulator burde række. Her er en lille diskret transistor
regulator. Hvis modtageren ikke bruger alt for mange milliampere burde den
kunne bruges uden ændringer.
http://home19.inet.tele.dk/ulsm/lowdrop-reg.bmp

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Fast spænding på 11 volt fra 12 volt batteri - Hvordan?
 en

Jeg kan  tilslutte mig "Smeden",DC/DC er at skyde over mE5%let. den Urik
har fundet ser fornuftig ud, da den ogsE5% har kortslutnings sikring.
Generelt ville jeg bruge en shuntregulering ,nE5%r jeg skal lave smE5%
spE6%ndingsfald. og sE5% ville jeg huske at fE5% noget elektronik ind til at=

lukke batteriet ved ca 11- volt. Men vi har vist forudsat at det er et
blybatteri.. er det NIMH sE5% er forslaget med DC/DC jo excelent ,da der
kan kF8%res med 10 volt selv nE5%r batteriet er nede pE5% 5-6 volt feks.
ja jeg hE5%ber bare at dette sE6%tter gang i tE6%nkerne .:)
Alex

Re: Fast spænding på 11 volt fra 12 volt batteri - Hvordan?

Du kunne f..x. købe en DC/DC converter. Jeg bruger en type, der virker
fra 9-36 input. Og de findes med f.x. 12 Volt ud. Hvor stor effekt, skal
du bruge ?

Bo //

Re: Fast spænding på 11 volt fra 12 volt batteri - Hvordan?
Den forbruger 200mA

Hilsen Jan

Re: Fast spænding på 11 volt fra 12 volt batteri - Hvordan?

OK, så er min low-drop for svag, men med en lidt større PNP i stedet for en
BC557, og evt. lidt mindre værdier på R1, R4, R5 og R6, så burde det kunne
virke.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark