Fasevende en enfase elmotor? - Page 3

Re: Fasevende en enfase elmotor?

Hej.

Jeg brygger øl, og har købt en en-fase elmotor fra Tyskland, som jeg
vil benytte til min maltmølle. Se lidt om motoren her:
http://www.larchris.dk/prod02.htm

Jeg har to problemer:

1. Kort fortalt, så kører denne motor 300 omdrejninger pr. minut  i
gearingen. Den skal jeg have ned på ca. 200/min, for det er den
hastighed min mølle anbefales at køre med. Det vil jeg gerne have
gjort. Har I nogen ideer om hvilken metode vil være den bedste, uden
at det går ud over motorens kraft, men kun hastighed?
2. Motoren kører desværre den forkerte vej ved akslen i gearingen. Jeg
har fået bestilt en slags "klo", der direkte kan forbinde akslen fra
gearingen og akslen fra møllen. Kan man fasevende en en-faset
elmotor?

Jeg mener at det er en sereimotor du har der (set dine bil'der og mener at
der er 2 ledninger til feltet og 2 til ankeret).
Der er hastigheden afh. af feltets styrke. Kan du ændre det?´
Retning: Nogle serie motorer kan ikke vendes andre kan vendes ved at vende
de 2 ledninger til feltet. Prøv det.
Pas på. Visse seriemotorer fortsætter med at øge omdrejningsantallet indtil
døden, hvis motoren ikke belastes.

Benny

Site Timeline