Fasevende en enfase elmotor?

Lars Christensen skriver:

-- Modelbane Europas hjemmeside:

Hej Klaus.

Jeg har skrevet dem en mail. Har du handlet der f=F8r og ved lidt om deres priser? Der er en gr=E6nse for hvor meget det kan betale sige at kaste efter et tandhjul. Motoren ender jo med at blive dyr.. ;-)

S=E5 jeg opgiver ikke helt ideen om at fasevende. Men hvis det betyder at motoren eller gearet g=E5r d=F8d er det heller ikke en mulighed.

Lars Christensen (6720)

Lars Christensen

det er også en mulighed med tandrem,

du kan hente en pris liste på
og jeg kan se at de kan lave de huller du har brug for, men det er ikke gratis ;-) men det er der jo ikke noget der er !

så der der sikker en der har bemærket at man ikke ændre omløbsretning når man bruger tandrem, men så vender man bare motoren sådan at begge aksler vender samme vej, stedet for mod hinanden

/Carsten

Reply to
carsten

Lars Christensen skrev:

Tandhjul skal også side præsis. Det kan være det er simplere med en kæde og kædehjul. En kæde ændre ikke omdrejningsretningen, men man kan blot flytte motoren om på den anden side, hvis kæden er lang nok. Du må nok påregne at skulle tilpasse hullet til din aksel. Det billigste ville nok være, hvis man kunne bruge nogen fra et cykel baghjul.

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express?
Prøv MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/

Jup fasevending er let, billedet viser endog alle fire ledninger er frit tilgængelig, eller er de to en termosikring ? Mht. gearet så ville jeg ikke være bekymret. Endetrykket optages af kuglelejerne i motoren, og det gør de lige godt i begge retninger. Rigtige tryklejer findes først i noget større gearmotorer.

Sådan en seriemotor reguleres bedst i hastighed med en regulator fra en håndboremaskine, rystepudser, overfræser, eller lignende værktøj med seriemotor. Vær på vakt med køling ved lave hastigheder.

--
mvh
Orla Pedersen

Hej.

Det havde jeg ogs=E5 t=E6nkt p=E5. Der vil jo ogs=E5 v=E6re en del st=F8v fr= a malt, som kan s=E6tte sig i tandhjulet.

K=E6deideen er god. Men den fylder en del mere og s=E5 skal jeg jo passe ekstra p=E5 mine sm=E5 fingre n=E5r jeg valser ;-) Men det kan jeg jo ogs=E5 godt. evt kan jeg lave en sk=E6rm. Men jeg tror mest jeg h=E6lder til at fasevende, hvis det kan lade sig g=F8re.

Venligst Lars Christensen (6720)

Lars Christensen

Hej Orla.

Det skulle v=E6re til noget temperatur noget. Jeg har skrevet til s=E6lgeren, som ikke er producent. Han mener ikke den kan k=F8re den modsatte vej. Men jeg har ikke spurgt til fasevending. Han skriver:

"Die d=FCnnen Leitungen sind f=FCr die Temperatur zust=E4ndig und werden nicht ben=F6tigt. Einfach eine Klemme anschlie=DFen."

S=E5 de sm=E5 ledninger skal vist bare s=E6ttes sammen med en muffe.

=F8r de

=F8rre

Det lyder godt.. Jeg har jo et s=E6t p=E5 vej, som kommer i morgen, der kan samle de to aksler. Jeg kan ikke huske hvad de hedder p=E5 dansk men i usa kalder de dem "spider coupling".

ed

Dvs et potentiometer eller lignende? Motoren er angivet at have varmesikring, s=E5 jeg forestiller mig den g=E5r ud, hvis den f=E5r det for varmt?

Venligst

Lars Christensen (6720)

Lars Christensen

Hva om du demonterer møllen og speilvender valsene slik at du driver den fra venstre?

HM

Reply to
Harald Mossige

Hej.

Der var nogen der foreslog det i g=E5r, og det ville v=E6re den allerbedste l=F8sning.

Men desv=E6rre sidder de kobber/messinglejer valserne roterer i forbistret godt fast og jeg vil helst ikke komme til at =F8del=E6gge noget (Prisen p=E5 s=E5dan et s=E6t valser er omkring et par tusind i DK - lidt mindre hvis men bestiller fra USA). Den med drivakslen har st=F8rre diameter end de andre. Jeg tror de er krympet p=E5 plads.

Venligst

Lars Christensen (6720)

Lars Christensen

Nej, se længere nede...

Nej, ikke et potentiometer, men en regulering! Et potentiometer tåler slet ikke en sådan belastning.

Og motoren går kun ud hvis at Du benytter den termosikring, som er indbygget. Det er helt sikkert de to tynde ledninger, der går til sikringen, prøv med ohmmeter over ledningerne.

Og så har Du opgaven med at "fasevende" motoren, dvs. Du skal have byttet ledningerne til kullene, og dermed sikkert også have forlænget ledningerne.

--
[...]

Hej Orla

Tak for svaret.

et

Ok.

Ok. Jeg tester dem senere i aften. Men det er n=E6sten sikkert at de g=E5r til en sikring af en art ud fra hvad den tyske s=E6lger beskriver! Men hvordan tilslutter jeg dem rigtigt s=E5?

erne.

Det skal jeg nok kunne l=F8se. Hvis du mener alt det andet holder, s=E5 g=F8r jeg det i aften.

Venligst

Lars Christensen (6720)

Lars Christensen

skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@e10g2000prf.googlegroups.com... Hej.

Jeg brygger øl, og har købt en en-fase elmotor fra Tyskland, som jeg vil benytte til min maltmølle. Se lidt om motoren her:

Jeg har to problemer:

  1. Kort fortalt, så kører denne motor 300 omdrejninger pr. minut i gearingen. Den skal jeg have ned på ca. 200/min, for det er den hastighed min mølle anbefales at køre med. Det vil jeg gerne have gjort. Har I nogen ideer om hvilken metode vil være den bedste, uden at det går ud over motorens kraft, men kun hastighed?
  2. Motoren kører desværre den forkerte vej ved akslen i gearingen. Jeg har fået bestilt en slags "klo", der direkte kan forbinde akslen fra gearingen og akslen fra møllen. Kan man fasevende en en-faset elmotor?

Jeg mener at det er en sereimotor du har der (set dine bil'der og mener at der er 2 ledninger til feltet og 2 til ankeret). Der er hastigheden afh. af feltets styrke. Kan du ændre det?´ Retning: Nogle serie motorer kan ikke vendes andre kan vendes ved at vende de 2 ledninger til feltet. Prøv det. Pas på. Visse seriemotorer fortsætter med at øge omdrejningsantallet indtil døden, hvis motoren ikke belastes.

Benny

Reply to
Benny

Så langt, fasevendingen er, løst.

Det neste, hastighetsreduksjon kan løses med en triakregulering:

Du trenger en takogenerator på motoren. Den indikerer hastigheten. Nå skal triakreguleringen regulere slik at du får rett hastighet.

Noe av poenget her er: Vanligvis blir motoren svakere når d senker spennongen, og hastigheten senkes, like til systemet kolapser. Ved å styre til korekt hastighetn gir du motoren så høy spenning at du når rett hastighet. Dette innebærer at du får hastighetssenkinf uten efekttap.

Denne reguleringsmetoden er brukt i noen vaskemaskiner.

Personlig har jeg en oppgave med å konstruere en slik triakregulering, men jeg synes det er vanskelig :-( Håper noen her i gruppen har en ferdig "AVR-løsning" som de vill dele :-)

HM

Reply to
Harald Mossige

Hej.

Nu kommer jeg helt i tvivl om hvilken type motor det her er. Kan en seriemotor v=E6re en enfases vekstr=F8msmotor?

Her er de data motoren har fra s=E6lgeren/fabrikken:

Producent: Fa. Groschopp

1 ~ Mot EM 56-40 Nr. 8198226 - WK1289502 IP 00 220V - 50Hz / 3A / 110 W 3000 min -1 cos phi 0,9 Isolationsklasse 1 Varmesikring 100 Omdrejninger ved motorudgang giver 1 omdrejning ved gearudgangen Diameter ved motorudgang: 5mm Diameter ved gearudgang: 8mm Samlet l=E6ngde: ~205mm Samlet bredde: ~110mm Ideel til "g=F8r det selv"! Motoren er som ny og har kun k=F8rt 1min. (pr=F8vek=F8rsel).

Jeg ved ikke om det kaster andet eller nyt lys over det hele?

Venligst

Lars Christensen (6720)

Lars Christensen

Lars Christensen skriver:

Jep, kig i et gammelt Märklin modeltogslokomotiv

Ups, den motor skal ekstrabeskyttes med jordforbindelse :-/

--
[...]

Ja, det kaldes også en universalmotor, fordi at den netop kan køre både på ac, og dc, og er ligeglad med forsyningens frekvens. (Den kan derfor IKKE reguleres med frekvensomformer.)

Det er nøjagtig samme type motor, der sidder i alt "netdrevet" håndværktøj, det være sig boremaskiner, overfræsere, vinkelslibere, mm. Også derfor at jeg foreslår en regulering fra elværktøj. De reguleringer er umådeligt simple, og tager højde for belastning.

Serie/universalmotoren giver størst ydelse, og moment for et givent omfang, og vægt.

--
mvh
Orla Pedersen, som synes at denne tråd tager utilsigtede tangenter....
http://home20.inet.tele.dk/tfv/bmw
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/clearout  restdele til salg
Reply to
Orla Pedersen

=E5de p=E5

Aha...

=E6rkt=F8j,

or at

ligt

Det lyder nemt.

ng,

Jeg har pr=F8vet at s=E6tte den til og den tr=E6kker som en hest - is=E6r p= =E5 gearakslen. Men jeg kan ikke helt f=E5 det til at passe at jeg ved at skifte de to ledninger. Svarer det ikke bare til at jeg tager stikket ud af stikkontakten i v=E6ggen og vender det 180 grader =3D Ingen forskel?

Venligst

Lars Christensen (6720)

Lars Christensen

Nej, for Du skal kun "vende" halvdelen af motoren. Dine ledninger til forsyningen kan være forbundet på to måder, og her bliver jeg nødt til at åbne for endnu en motortype, parallel/shuntmotoren.

Hvis din motor ér en seriemotor, så går forsyningsledningerne ind i feltviklingen, (de to spoler Du kan se yderst), for så efter at have passeret hver sin spole, at forbindes videre til de to kulholdere, som forsyner spolerne i det roterende anker. Skal motoren køre den anden vej, så skal lednigerne MELLEM feltet, OG kulholderne byttes således at dem ledning der før gik fra "felt 1" til "kul 1", nu skal gå fra "felt 1" til "kul 2", ligeledes "felt 2" til "kul 1".

Hvis din motor er en shuntmotor, så går dine forsyningsledninger hver især til BÅDE én kulholder + én ledning til feltet. Feltets to spoler er så forbundet sammen typisk i modsatte ende af forsyningen. Skal omdrejningsretningen ændres, så skal ledningerne fra feltspolerne, og til samlepunktet, (typisk kulholderne), byttes, eller hvis samlepunkterne er ved feltviklingerne, så skal lednigerne til kulholderne byttes.

--

Jeg klipper lige to linier ud:

Giver det ikke 30 RPM på gearudgangen?

--
  Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard
  Ved e-mail svar: Skift ciffer ud med bogstav