Fasevende en enfase elmotor? - Page 2

Re: Fasevende en enfase elmotor?

Det tror jeg ogsE5%. Jeg har nu brugt en stor del af aftenen pE5% at lede
efter tandhjul, men det er ikke let. Problemet er at akslen pE5%
mF8%llen(som er fra USA) er 3/8 " 3D% 0,374 " 3D% 9,952 5 mm. Og akslen pE5%

motoren er 8 mm. SE5% det er sE6%rdeles vanskeligt at finde et sE6%t, der
kan gF8%re tricket for mig. SE5% hvis der er nogen her der har en rigtigt
god idE9%?

Venligst
Lars Christensen (6720)
www.larchris.dk

Re: Fasevende en enfase elmotor?

http://www.tandhjul.dk /

Re: Fasevende en enfase elmotor?
On 9 Dec., 08:22, "Klaus D. Mikkelsen"

Hej Klaus.

Jeg har skrevet dem en mail. Har du handlet der fF8%r og ved lidt om
deres priser? Der er en grE6%nse for hvor meget det kan betale sige at
kaste efter et tandhjul. Motoren ender jo med at blive dyr.. ;-)

SE5% jeg opgiver ikke helt ideen om at fasevende. Men hvis det betyder
at motoren eller gearet gE5%r dF8%d er det heller ikke en mulighed.

Lars Christensen (6720)
www.larchris.dk

Re: Fasevende en enfase elmotor?

Tandhjul skal også side præsis. Det kan være det er simplere
med en kæde og kædehjul. En kæde ændre ikke omdrejningsretningen,
men man kan blot flytte motoren om på den anden side, hvis kæden
er lang nok. Du må nok påregne at skulle tilpasse hullet til
din aksel. Det billigste ville nok være, hvis man kunne bruge
nogen fra et cykel baghjul.

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express?
Prøv MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews /

Re: Fasevende en enfase elmotor?
Hej.

Det havde jeg ogsE5% tE6%nkt pE5%. Der vil jo ogsE5% vE6%re en del stF8%v fr=
malt, som kan sE6%tte sig i tandhjulet.

KE6%deideen er god. Men den fylder en del mere og sE5% skal jeg jo passe
ekstra pE5% mine smE5% fingre nE5%r jeg valser ;-)
Men det kan jeg jo ogsE5% godt. evt kan jeg lave en skE6%rm.
Men jeg tror mest jeg hE6%lder til at fasevende, hvis det kan lade sig
gF8%re.

Venligst
Lars Christensen (6720)
www.larchris.dk

Re: Fasevende en enfase elmotor?

Jup fasevending er let, billedet viser endog alle fire ledninger er frit
tilgængelig, eller er de to en termosikring ? Mht. gearet så ville jeg ikke
være bekymret. Endetrykket optages af kuglelejerne i motoren, og det gør de
lige godt i begge retninger. Rigtige tryklejer findes først i noget større
gearmotorer.

Sådan en seriemotor reguleres bedst i hastighed med en regulator fra en
håndboremaskine, rystepudser, overfræser, eller lignende værktøj med
seriemotor. Vær på vakt med køling ved lave hastigheder.

Orla Pedersen
Re: Fasevende en enfase elmotor?
Hej Orla.

Det skulle vE6%re til noget temperatur noget. Jeg har skrevet til
sE6%lgeren, som ikke er producent. Han mener ikke den kan kF8%re den
modsatte vej. Men jeg har ikke spurgt til fasevending. Han skriver:

"Die dFC%nnen Leitungen sind fFC%r die Temperatur zustE4%ndig und werden
nicht benF6%tigt. Einfach eine Klemme anschlieDF%en."

SE5% de smE5% ledninger skal vist bare sE6%ttes sammen med en muffe.

Det lyder godt.. Jeg har jo et sE6%t pE5% vej, som kommer i morgen, der
kan samle de to aksler. Jeg kan ikke huske hvad de hedder pE5% dansk men
i usa kalder de dem "spider coupling".

Dvs et potentiometer eller lignende? Motoren er angivet at have
varmesikring, sE5% jeg forestiller mig den gE5%r ud, hvis den fE5%r det for
varmt?

Venligst

Lars Christensen (6720)
www.larchris.dk

Re: Fasevende en enfase elmotor?

Nej, se længere nede...

Nej, ikke et potentiometer, men en regulering! Et potentiometer tåler slet
ikke en sådan belastning.

Og motoren går kun ud hvis at Du benytter den termosikring, som er
indbygget. Det er helt sikkert de to tynde ledninger, der går til
sikringen, prøv med ohmmeter over ledningerne.

Og så har Du opgaven med at "fasevende" motoren, dvs. Du skal have byttet
ledningerne til kullene, og dermed sikkert også have forlænget ledningerne.

Orla Pedersen
Re: Fasevende en enfase elmotor?
Hej Orla

Tak for svaret.

Ok.

Ok. Jeg tester dem senere i aften. Men det er nE6%sten sikkert at de gE5%r
til en sikring af en art ud fra hvad den tyske sE6%lger beskriver! Men
hvordan tilslutter jeg dem rigtigt sE5%?

Det skal jeg nok kunne lF8%se. Hvis du mener alt det andet holder, sE5%
gF8%r jeg det i aften.

Venligst

Lars Christensen (6720)
www.larchris.dk

Re: Fasevende en enfase elmotor?

Så langt, fasevendingen er, løst.

Det neste, hastighetsreduksjon kan løses med en triakregulering:

Du trenger en takogenerator på motoren. Den indikerer hastigheten. Nå
skal triakreguleringen regulere slik at du får rett hastighet.

Noe av poenget her er:
Vanligvis blir motoren svakere når d senker spennongen, og hastigheten
senkes, like til systemet kolapser. Ved å styre til korekt hastighetn
gir du motoren så høy spenning at du når rett hastighet. Dette innebærer
at du får hastighetssenkinf uten efekttap.

Denne reguleringsmetoden er brukt i noen vaskemaskiner.

Personlig har jeg en oppgave med å konstruere en slik triakregulering,
men jeg synes det er vanskelig :-( Håper noen her i gruppen har en
ferdig "AVR-løsning" som de vill dele :-)

HM

Re: Fasevende en enfase elmotor?
Hej.

Nu kommer jeg helt i tvivl om hvilken type motor det her er. Kan en
seriemotor vE6%re en enfases vekstrF8%msmotor?

Her er de data motoren har fra sE6%lgeren/fabrikken:

Producent: Fa. Groschopp
1 ~ Mot EM 56-40
Nr. 8198226 - WK1289502
IP 00
220V - 50Hz / 3A / 110 W
3000 min -1
cos phi 0,9
Isolationsklasse 1
Varmesikring
100 Omdrejninger ved motorudgang giver 1 omdrejning ved gearudgangen
Diameter ved motorudgang: 5mm
Diameter ved gearudgang: 8mm
Samlet lE6%ngde: ~205mm
Samlet bredde: ~110mm
Ideel til "gF8%r det selv"!
Motoren er som ny og har kun kF8%rt 1min. (prF8%vekF8%rsel).

Jeg ved ikke om det kaster andet eller nyt lys over det hele?

Venligst

Lars Christensen (6720)
www.larchris.dk

Re: Fasevende en enfase elmotor?

Jep, kig i et gammelt Märklin modeltogslokomotiv

Re: Fasevende en enfase elmotor?

Ups, den motor skal ekstrabeskyttes med jordforbindelse :-/

Orla Pedersen
Re: Fasevende en enfase elmotor?

Ja, det kaldes også en universalmotor, fordi at den netop kan køre både på
ac, og dc, og er ligeglad med forsyningens frekvens. (Den kan derfor IKKE
reguleres med frekvensomformer.)

Det er nøjagtig samme type motor, der sidder i alt "netdrevet" håndværktøj,
det være sig boremaskiner, overfræsere, vinkelslibere, mm. Også derfor at
jeg foreslår en regulering fra elværktøj. De reguleringer er umådeligt
simple, og tager højde for belastning.

Serie/universalmotoren giver størst ydelse, og moment for et givent omfang,
og vægt.

Orla Pedersen, som synes at denne tråd tager utilsigtede tangenter....
Re: Fasevende en enfase elmotor?

Aha...

Det lyder nemt.

Jeg har prF8%vet at sE6%tte den til og den trE6%kker som en hest - isE6%r p=
E5%
gearakslen.
Men jeg kan ikke helt fE5% det til at passe at jeg ved at skifte de to
ledninger. Svarer det ikke bare til at jeg tager stikket ud af
stikkontakten i vE6%ggen og vender det 180 grader 3D% Ingen forskel?

Venligst

Lars Christensen (6720)
www.larchris.dk

Re: Fasevende en enfase elmotor?

Nej, for Du skal kun "vende" halvdelen af motoren. Dine ledninger til
forsyningen kan være forbundet på to måder, og her bliver jeg nødt til at
åbne for endnu en motortype, parallel/shuntmotoren.

Hvis din motor ér en seriemotor, så går forsyningsledningerne ind i
feltviklingen, (de to spoler Du kan se yderst), for så efter at have
passeret hver sin spole, at forbindes videre til de to kulholdere, som
forsyner spolerne i det roterende anker. Skal motoren køre den anden vej,
så skal lednigerne MELLEM feltet, OG kulholderne byttes således at dem
ledning der før gik fra "felt 1" til "kul 1", nu skal gå fra "felt 1" til
"kul 2", ligeledes "felt 2" til "kul 1".

Hvis din motor er en shuntmotor, så går dine forsyningsledninger hver især
til BÅDE én kulholder + én ledning til feltet. Feltets to spoler er så
forbundet sammen typisk i modsatte ende af forsyningen. Skal
omdrejningsretningen ændres, så skal ledningerne fra feltspolerne, og til
samlepunktet, (typisk kulholderne), byttes, eller hvis samlepunkterne er
ved feltviklingerne, så skal lednigerne til kulholderne byttes.

Orla Pedersen
Re: Fasevende en enfase elmotor?

Jeg klipper lige to linier ud:

Giver det ikke 30 RPM på gearudgangen?

--
  Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard
  Ved e-mail svar: Skift ciffer ud med bogstav

ME6%E6E6%! Jo!

Jeg fF8%ler mig lidt fE5%ret. TE6%nk at lave sE5%dan en tE5%belig
regnefejl. :-)
Jeg mE5% lave et remtrE6%k og sE6%tte pE5% den aksel der ruller med 3000, fo=
30/min det er alt for langsomt til at valse.

Tak Orla..

Re: Fasevende en enfase elmotor?

Hva om du demonterer møllen og speilvender valsene slik at du driver den
fra venstre?

HM

Re: Fasevende en enfase elmotor?
Hej.

Der var nogen der foreslog det i gE5%r, og det ville vE6%re den
allerbedste lF8%sning.

Men desvE6%rre sidder de kobber/messinglejer valserne roterer i
forbistret godt fast og jeg vil helst ikke komme til at F8%delE6%gge noget
(Prisen pE5% sE5%dan et sE6%t valser er omkring et par tusind i DK - lidt
mindre hvis men bestiller fra USA). Den med drivakslen har stF8%rre
diameter end de andre. Jeg tror de er krympet pE5% plads.

Venligst

Lars Christensen (6720)
www.larchris.dk

Site Timeline