Fase justering til subwoofer - Page 3

Re: Fase justering til subwoofer

Næh for så vidt ikke.

Ja, helt enig.

Ja, det er vi heller ikke uenige om.

Det er nok dér, kæde hoppede af.

Jeg skulle have udtrykt det således, at det i dette tilfælde er spørgsmål,
om begge kanaler i fase i forthold til hinanden - og så uafhængigt af,
hvilke instrumenter, vi taler om.

Det, jeg så gav udtryk for var, at det langt fra var alle, der kunne høre
sådan en faseforskel - og endog tror, at det er det rigtige, da det "giver
et bredere" stereobillede.

Jeg føler mig oppe i sadlen igen.:-)
Næh, nej - ikke så jeg vil prale af det, har aldrig lært noder, men jeg har
lavet en hel del båndoptagelser både i domkirker, skoleaulaer og i små
lokaler med lavt til loftet, hvor noget af det endog er havnet på vinyl.
Karsten H. (7870)

Re: Fase justering til subwoofer
I meddelelse: 47966e69$0$2108$ snipped-for-privacy@dtext02.news.tele.dk

Prøv at sammenligne faselineære højtalere og alm. mudderæsker - prøv det,
prøv det :-)

--
MVH Per, Herringe

Re: Fase justering til subwoofer

Mine mudderæsker lyder klart bedre end de høretelefoner vi bruger til
høretest på jobbet, selvom de er nok så faselineære. Har du prøvet at sætte
et 'fasevrider'-allpassfilter på dine faselineære højttalere, og høre om de
så pludselig lyder af mudderæske?  :-)

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Fase justering til subwoofer

Ak, har prøvet, har prøvet - tæt på, langt fra etc.
Karsten H. (7870)
Re: Fase justering til subwoofer

Alt det med motorcykler - giver det ikke susen for ørerne?:-)

Karsten H. (7870)

Re: Fase justering til subwoofer
I meddelelse: 47950b08$0$2099$ snipped-for-privacy@dtext02.news.tele.dk

Nu skrev han jo netop at "hvis der stod en og spillede kontrabas", altså
hvis instrumentet var til stede og støjede som sådan en nu gør.
Og så passer tingene jo i fase.

Det er der ingen der har bildt mig ind, det kan høres hvis du lytter til
faselinieære højtalere og sammenligner med alm. trevejs-systemer der mudrer
rundt med faserne. (Og det har jeg så gjort)

Det er ikke så meget ørevoksen som tinitusen der er problemet i dag :-)

--
MVH Per, Herringe

Re: Fase justering til subwoofer
Find din tinnitus tone og få sendt den samme tone i modfase ind i
øret...vupti....stilhed...
Sæt et par basenheder til at gengive samme tone i modfase og dine naboer
vil elske dig....stilhed....

Re: Fase justering til subwoofer

Det kunne ikke siges bedre - erdeb ekki ennuk teD.
Karsten H. (7870)
Re: Fase justering til subwoofer

Er du nu helt sikker på, at du vil bemærke det? Der vil under alle
omstændigheder kun ved én given frekvens i én given afstand og i ét givet
niveau være fasekompabilitet,  der igen vil være sløret af afstanden mellem
de 2 kabinetter. Jeg vil absolut holde det for tvivlsomt, at den
faseensartethed vil genere dit åbenbart usædvanligt følsomme øre, hvor
løbetidsforvrængning relativt givne refleksioner og deres niveauer også vil
gøre sig forholdsvis gældende.:-)

Du vil alligevel løbe ind i placeringsproblemer af enhver art. Enten er
lydbilledet ad h. eller også er konen gået i selvsving - fars lille
stueorgel - prøv at spille bare en tangent forkert. Sikke en disharmoni, der
vil opstå og i et niveau, hvor enhver form for "faserod" er helt uden
betydning..:-)))

Ergo, glem alt om faserod. En subwoofer skal alligevel ikke spille højere
end du lige akkurat kan høre, når du mangler den.

Skal du endelig "lege" videre, skal du nok have fat i en real-time
analysator, og så vil du bare blive endnu mere forvirret - på et højere
niveau.:-)
Karsten H. (7870)
Re: Fase justering til subwoofer
Tak for de mange svar:-)

Og nej jeg ved ikke om det vil hjælpe noget eller om jeg overhovedet kan
høre en fase fejl (Har ikke specielt trænede øre). Men som nævnt havde jeg
set at på mange færdig købt subwoofer er der sådan en knap. Så jeg ville
bare gerne vide om det var til at lave selv.

Men ud fra indlægende tror jeg nu ikke at jeg vil bruge mere tid på det.

Mvh
Nielsen

Re: Fase justering til subwoofer

Prøv at spille noget sus på sådan et system med en sub med faseknap. Og drej
på den mens du lytter (eller få en til det mens du lytter fra
lyttepositionen). Hvis sub'en ikke står i modsatte ende af lokalet, men er
placeret fornuftigt tæt på sidehøjttalerne, burde man ret nemt kunne finde
en stilling på knappen hvor suset ligesom 'fylder mest'. Det er der fasen
passer bedst. Det bliver aldrig  perfekt, men man kan tilnærme et nogenlunde
sammenhæng på den måde. Det skulle gerne gøre at bassen bliver mere fast når
man spiller musik. Effekten af faseknappen er størst ved høje
delefrekvenser.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Fase justering til subwoofer

Tak for den forklaring. Det giver god mening:-)

Re: Fase justering til subwoofer

mellem
vil
der

Enig med deg Karsten.

Arne O

Re: Fase justering til subwoofer

Hei.

Nå er det faktisk slik at fase og frekvensgang henger sammen. Rett
frekvensgang betyr også rett fase.

Med hilsen
Arne Offeberg

Re: Fase justering til subwoofer

Ikke altid. Et allpassfilter er frekvenslineært, men vender fasen 180 grader
glidende, over et frekvensområde. En almindelig flervejshøjttaler med 12dB
filter, gør det samme i delefrekvenserne.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Fase justering til subwoofer

Så vil jeg nødigt være der.
Karsten H. (7870)
Re: Fase justering til subwoofer

grader

Jeg er enig med deg i at et allpassfilter har rett frekvensgang. Det er
grunnen til navnet.
Et delefilter har ikke nødvendigvis dette.
Det er mulig å konstruere et delefilter med fysiske elementer med nesten
rett frekvengang, men i overgangen vil de ha feil. Denne feilen kan bli så
liten at frekvensgangen oppfattes som liniær, og dermed fasegangen det
samme.
Et 12 dB filter vender fasen 180 grader, et 24 dB filter 360 osv. Kombineres
dette på riktig måte med elementene vil man anslagsvis "nesten" få riktig
frekvensgang.
Det opprinnelige spørsmål ligger i hvordan 2 cavity elementer arbeider
sammen i et spesielt frekvensområde. Dette kan jeg ingenting om.

Med hilsen
Arne Offenberg

Re: Fase justering til subwoofer

Man kan godt opnå fejlfri, ret frekvensgang i teorien, i den rigtig højde,
hvis enhederne sidder over hinanden. Men faseskiftet kan ikke undgåes (jo,
med digitale FIR filtre). Hvordan man opfatter et faseskift ved jeg ikke,
men det vil være der og vil kunne ses på et impulssvar på et scop.

Det er det samme problem, grundlæggende. Men stejlheden i delefilteret
kombineret med stejlheden på cavity højttalernes akustiske filtervirkning
(som ligger på en anden frekvens), er svær at styre. Det problem har man
også med almindelige enheder der deler selv, akustisk. Men her er delingen
ofte mindre stejl og lettere at kompensere for. Hvis stejlheden er rodet
bliver det nærmest umuligt at få enhederne til at følges ad i fase, over
hele delefrekvens-området.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Fase justering til subwoofer
Jeg vil mene at dette emne efterhånden er ude af fase (OT) i denne gruppe.

mvh Erik

Site Timeline