Fase justering til subwoofer - Page 2

Re: Fase justering til subwoofer

Når jeg bruger hovedtelefoner - ja, disse må vel i sagens natur være
faselineære i ordets egentlige betydning - bruger jeg gerne mine
elektrostatiske. Når andre lytter til dem, siger de, øv, der er jo ingen
bas - jo, det er der, endda    l a n g t   ned under, hvad både andre
hovedtelefoner og for den sags skyld højttalersystemer magter, men de
buldrer ikke og gengiver ikke bas som folk flest synes, de skal. Men under
de f.eks. nævnte 125 Hz høres de da ikke at være kraftigere end resten af
lydbilledet, men de høres. - med eller meduden tinitus.:-)
Karsten H. (7870)
Re: Fase justering til subwoofer

Uh, det lyder godt nok til at være noget af en livsopgave. Den drøm vil nok
være livslang.:-)
Karsten H. (7870)

Re: Fase justering til subwoofer

Nahh, skal da bare ha' en kasse der er en halv gang større. Og så måske et
par enheder med 13-14Hz resonans.  :-P

Jeg kom forresten til at tænke på om jeg har målt forkert på den jeg lige
har bygget. Jeg har bemærket tidligere af nærfeltmålinger lægger noget til i
bunden, i forhold til hvis man måler på den samme højttaler på f.eks. 50cm's
afstand. Men jeg ved ikke om det samme gælder når man måler nærfelt i en
port. Mikrofonen sad lige i portåbningen, eller måske et par cm' ude. Jeg
regner med målingen passer nogenlunde, den svarer i hvert fald meget fint
til den beregnede frekvensgang. Det har kostet en del følsomhed at få den
derned, følsomheden på systemet ligger 10dB under enhedernes.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Fase justering til subwoofer

Det begynder da vist at ligne utopi. En enhed med så lavt et resonanspunkt
vil have så tungt et membransystem, at du skal have hele MidtEnergi (eller
hvilket selakab, du hører under) for at drive den.:-) En kasse ½ gang
større - en af hvad? Altså jeg bor i et hus på 180 m², og jeg tror, at det
næppe er stort nok.

Skulle du imidlertid være interesseret i et "kraftværk" der med rimelighed
skulle kunne trække systemet, skulle du prøve med en BOSE 1800, 2 x 400 W/4
Ohm, til en rimelig penge. Tilfældigvis ved jeg, hvor der står en og tynger
gevaldig på en nederste  hylde.:-)

Alt afhængig af højden over gulvet.

Mig bekendt måler man ikke frekvensgang eller virkningsgrad i porthullet.
Hvad vil du gøre, hvis der nu er 2 porthuller - bare for at reducere
luftstøj/sus fra luftgennemstrømningen desuagtet samme resonansfrekvens?

Desuden er alle målinger (DIN) specificeret  i 1 m. afstand. Det kan endda
knibe, hvis man har et flervejs-system med højder og dermed relativt store
afstande mellem enhederne.

Måler du med større afstand får du rummets akustik med ind i billedet. Det
er for så vidt ligegyldigt, hvis højttalerne alligevel skal bruges der.

Ja, så kan det vist kun blive et gæt, hvad det er du måler.

Jeg blev en gang fortalt, at i et reflexkbinet vil nedre grænsefrekvens
ligge ?2 under resonansfrekvensen. Svjh er det normalt -6 dB. I øvrigt er
det vist sædvanlig praksis, at reklamere med en lav nedre frekvens (-6 dB ej
opgivet altså pral-dB'ere).

Karsten H. (7870)

Re: Fase justering til subwoofer

Af de godt 85 liter jeg har nu. De to enheder har en resonans på omkring
20Hz når de sidder membran mod membran. Resonansen falder en smule i forhold
til en enkelt enheds resonans, fordi der er noget luft imellem der vejer
lidt. Men stivheden bliver dobbelt så 'hård', så VAS falder til det halve.
Og den samlede membranvægt er fordoblet. Det gør at kassen ikke skal være så
enorm. Sådan en koblet cavity er nærmest en helmholtz resonator man svinger
igang med enhederne, så kassen 'spiller næsten selv' ved systemresonans.
Impedansen stiger og enhederne svinger en del ved resonans, i modsætning til
basrefleks.

Jaohh, mit hus skulle jo gerne blive stående... :-)  Jeg har en gammel NAD
2200, det rækker.  :-)

Den har kun én port på godt 10cm i diameter. Og det er det eneste sted der
kommer lyd ud. Det er derfor jeg overhovedet 'tør' måle nærfelt på den.

Ja, det er der noget om. Når jeg måler på flervejs, måler jeg kun på 2
enheder ad gangen, og på 30-50cm's afstand.

Jahh, men jeg vil godt ha' højttaleren lineær som udgangspunkt. Og så evt.
rette på rummet bagefter. Bryder mig ikke så meget om at 'rette en fejl ved
at indføre en anden'.

Hvis jeg måler fra en meter får jeg nærmest kun rummet at se, når det er de
frekvenser der er tale om. Det var for at undgå det jeg nærfeltede så
ekstremt. Og det så godt ud, jeg blev faktisk lidt forbavset over hvor godt
det matchede med det beregnede.

Det er så systemresonansen du tænker på, og ikke enhedens egenresonans? Hm,
det jeg skrev om min 20Hz og -3dB, det var vist forkert. Mit signal er
halveret ved 20Hz, det svare vel egentlig til -6dB.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Fase justering til subwoofer

Svjh kaldes det for et compound-system.

Du skal vel være glad, hvis du får en nedre grænsefrekvens meget under 50-60
Hz -6dB

Hvordan konstaterer du egentlig det? Svjh har jeg ikke målt på en nok så
stor enhed en egenresonans så lavt som 20 Hz. Det kunne måske være den
Yamaha enhed  med en membran på, var det med en diameter på 1 m?

netop ikke, da du stadig har fjedervirkningen imellem de 2 membraner.

Det forekommer noget ukontrolabelt.

Uf.

Derfor måler man alligevel ikke i porthullet. Og det er det eneste sted der

Det lyder ikke rart.

Jeg kan se relevansen i den målemetode. Den er ikke signifikant.

Det giver ikke noget retvisende billede.

Det får edu netop ikke.

< Og så evt.

Hvorfor gør du det så? Det er som at gå over åen efter vand.

Så får du jo også et par højttalere afstemt efter rummets akustik. Du kan
alligevel ikke måle lineriteten eller virkningsgraden uden at være i et  et
prøverum med en defineret efterklang (normeret)

Har du brugt en gættekæp?:-)

Ja.

Ja, og for at kompensere det til linearitet nede ved den frekvens , ja, så
skal der tilføres en effekt 4 x så kraftig. Impedansen er vist også rigelig
lav ved den frekvens, og så slår din NAD vist ikke til - ikke vedvarende.

I øvrigt findes der en masse literatur om emnerne her:

http://www.jblpro.com/pages/tech_lib.htm

Ved et hurtigt overblik er der også en hel masse, jeg skal have læst nærmere
på.

Som en sidebemærkning fandt jeg da, at de basenheder jeg monterede i mine
gamle kabinetter, passer på en prik (stor prik) ud fra det mere eller mindre
gættede indvendige volumen, resonansfrekvens, nedre grænsefrekvens og
dimensioner af porthuller. Jeg blev anbefalet 2 i stedet for et for at undgå
susende luft i portene, godt nok anderledes dimensioerede. Men det er
utroligt, hvad man kan få ud af et kopbor og et 100 mmø orange kloakrør.:-).

Vi var ved at få en skult rørskade udbedret (forsikring), så jeg fik lige
VVS-manden til at skære et par rør efter mine mål. Et nyt kopbor lånte jeg
også af ham, men sørme om han ikke ville have det tilbage igen.:-)
Karsten H. (7870)

Re: Fase justering til subwoofer

Jeps, som nævnt tidligere.

Der har jeg ca. min centerfrekvens. Kabinettet virker som et dobbelt afstemt
båndpasfilter.

Kan huske de havde en stor slambert i Lydkilden engang. 30 tommer, 14Hz. Den
var endda ret hård i ophænget. Mine Vifa'er er opgivet til 21Hz.
Impedanskurven viser en peak ved knap 30, det har jeg undret mig lidt over.

Med det areal og rumfang mellem enhederne kunne der lige så godt have været
en stiv pind mellem membranerne. De er nærmest umulige at flytte i forhold
til hinanden. Den fjeder er uden betydning.

Det er det også lidt. Det er ikke uden grund de har ry for at lyde 'bamset'.
:-)  Men det skulle prøves, jeg må se om jeg kan få styr på den, haha.

Jaoh, hvordan den lyder i toppen har jeg ikke nogen erfaring med. Men den
har godt fat i bunden. +-90 forsyning. Tror faktisk den nærmer sig 400W i 8
ohm, men ikke vedvarende, det er hverken trafo eller køl dimensioneret til.
Den er opgivet til 150W. Det er rigeligt, selv med min lille hjemmelavede
10W'er kan jeg ryste med dørene rundt om, med en tonegenerator.

Hvorfor ikke?

Punktformige lydkilder går da ellers for at være det bedste.  :-)  Kan ikke
se der skulle være noget indbygget problem i kun at spille gennem porten?

Jo længere jeg kommer væk, des mere signifikant bliver rummet vel.

Det gør det muligt at fase to enheder sammen i delefrekvensen, uden den
trejde forstyrrer. Det er det primære formål.

Ikke? Vel mere end hvis jeg måler fra en meter.

Gør hved? Retter fejl ved at indføre en anden? Eller måler på 30-50cm's
afstand?
Jeg gerne vil lave en højttaler der ikke skal laves om hvis jeg stiller den
i et andet rum, eller bare flytter den i rummet. Problemerne med rummet må
jeg klare med en equalizer eller en anden placering.

Ja, og det er jeg netop ikke interesseret i som udgangspunkt.

Virkningsgrad forsøger jeg ikke at måle. Linearitet må som det bedste
kompromis måles tæt på i et ikke-målerum.

Jeg har brugt et gammelt DOS program, Caad. Niels Nørby. Det er første gang
jeg faktisk har prøvet at måle efter om det beregnede svarer nogenlunde til
praksis. Og det gør det faktisk.

Det går sq nok. Impedansen er faktisk rimelig høj dér. Og så højt skal jeg
heller ikke spille. Ellers har jeg en god grund til at lege videre med min
100W'er, hvis NAD'en skulle brænde af.  :-)

Har JBL lavet koblet cavity? Synes kun lige jeg kunne finde noget om reflex
ved et (meget) hurtigt blik.

Heh, præcis sådan et rør jeg også bruger. 110 udvendig, 103 indvendig. 40cm
langt. Det puster lidt når jeg tester med toner, men det er også helt skarpt
i kanterne. Må ha' det rundet lidt af.

Øv.  :-)  Jeg brugte en stiksav, og slap da fra det så godt at røret passede
stramt i hullet.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Fase justering til subwoofer

Jup, triple bandpass. Nogle forfærdelige "one note" PA kabinetter, som
kunne ødelægge enhver elbas gengivelse :-/

Orla Pedersen
Re: Fase justering til subwoofer

Hm, det ligner dem da ikke. Deres reflekssystemer går jo for at være super.
Og deres prof. basenheder er svære at matche. De skulle da være de sidste
til at lave en én-tone-bas-bamse.

Men det kunne være sjovt at læse lidt om deres teori og hvor dybt de går og
så'en.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Fase justering til subwoofer

Jeg er bange for at der var stoppet så mange penge i projectet, at det
skulle gennemføres. :-/ Og da det vár JBL, så labbede alle konstruktionen i
sig uden kritik, som Du selv skriver, systemet er ressonant.

Når at det kommer til "bredbånds" gengivelse af den dybe ende, så er det
svært at komme uden om Onken/Mahul, (lav effektivitet), og Cerwin Vega's
gamle hornkonstruktioner, (høj effektivitet).

Orla Pedersen
Re: Fase justering til subwoofer
Efterhånden handler det mindre og mindre om elektronik. Hører det
egentlig ikke hjemme i dk.teknik.lyd ?

Bo //

Re: Fase justering til subwoofer

Jo.
Karsten H. (7870)
Re: Fase justering til subwoofer

Bad luck.

Der er efterhånden nogle, der synes, at emnet er OT i denne gruppe, hvilket
jeg er enig i - specielt taget i betragtning det omfang tråden efterhånden
har taget. Det er endda lige før,m det skulle diskuteres videre direkte pr.
e-mail - eller Skype.
Karsten H. (7870)

Re: Fase justering til subwoofer

Hm, ja, ellers skulle vi ta' det med over i "dk.religion.lyd"  ;-)  Det er
bare sjovere her, hvor det formodentlig bliver på et mere teknisk seriøst
plan. (av, den bemærkning får jeg nok ballade for...)

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Fase justering til subwoofer
I meddelelse: 4793a5cc$0$15890$ snipped-for-privacy@dtext01.news.tele.dk

Efter at have fulgt tråden er der noget jeg slet ikke forstår.
Hvordan vil du undgå fase-rod, når lyden kommer fra forskellige kabinetter.
Det er svært nok når det kommer fra forskellige enheder i samme kabinet.
F.eks. mener jeg 33 hz har en bølgelængde på ca. en meter. Så må fasen ændre
sig 90 grader hvis du flytter dig eller kabinettet 25 cm.
Det mest faseliniere jeg har hørt var Quad´s elektrostater. Der var bare
ikke meget bulderbund i dem :-)

--
MVH Per, Herringe

Re: Fase justering til subwoofer

Med en hastighed på ca 330m/s, må bølgelængden ved 33Hz være 10 meter,

Bo //

Re: Fase justering til subwoofer

Jamen dog, jamen dog. Er det ikke netop det, der er meningen? At gengive i
dette tilfælde en kontrabas som en kontrabas netop fordi alle dens toner
kommer fra en kontrabas - ja gæt - en kontrabas.

Ja, da.

Hvem har dog bildt dig det ind?

Det må nok anbefales dig at gen?oplive grundbegreberne om lyds
udbredelsesforhold eller få ørevoksen renset ud.:-)
Karsten H. (7870)
Re: Fase justering til subwoofer

Fra samme punkt, sted i rummet Karsten  :-/

Som ikke havde forventet dét fra din side :-(

Orla Pedersen
Re: Fase justering til subwoofer

Nu er et symfoniorkester så at sige en spredt fornøjelse. Kontrabasserne
sidder som regel til højre set foran orkestret og dermed et forholdsvis godt
stykke vej fra f.eks. violinerne - for så slet ikke at tale om afstanden til
trommesektionen. Så det bør ikke forventes at skulle komme fra  samme punkt
i et højttalersystem bygget op i stereo.
Der tabte du godt nok mig.
Karsten H. (7870)
Re: Fase justering til subwoofer

Og Du snakker udenom :-/ En kontrabas udsender al sin information, det være
sig grund, samt overtoner fra ét, og kun ét sted i rummet/koncertsalen.
Stereo-gengivelse gengives med _både_ grund, og overtoner mellem to
højtalere for at skabe en virtuel placering af instrumentet, men at
_uddrage_ grundtoneområdet fra et instrument, og gengive det i mono, og ude
af fase, et tredie sted i rummet, dét er en dødfødt idé.

Jeg troede at Du var musiker.

Orla Pedersen