Farvekodet zenerdiode

Hej!

Hvordan 'decifrerer' man en farvekodet zenerdiode? Den har tre farveringe, gul,
violet, rød. Den er beskrevet som ZDx på printet (en strømforsyning til en
Philips fladskærm) så jeg regner med det er en zener... Den er i minimelf
SMD-indpakning.

Gode ideer?

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Farvekodet zenerdiode

Uden noget fakta at bygge det på, ja.

Du har jo sikkert googlet på det,men mit *gæt* ville være en 4.7V (gulv
violet), hvad rød er så i denne forbindelse, aner jeg ikke. men hvis den
nu sad til 3.3V logic i udgangen af psu'en, så er vi nok ikke helt gal
på den :)

Mvh.

Jan Rasmussen - hvis K40 stod af i weekenden!

Re: Farvekodet zenerdiode
Hej!

Den sidder på primærsiden - strømforsyningen leverer iøvrigt 18V... Meeen det
kunne da godt være en 4.7V zener.

Hehe, så må du jo igang med at svinge kolben :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Farvekodet zenerdiode

hmm, en ref. måske :). hvad er det for en skærm? model/chassis

noooo problem, håber jeg, bare 2KV kondensatoren // med BU'en der er
smuttet, forhåbenlig kun den og måske BU'en. K40'eren kommer ikke på
pension forløbig, dejligt tv :D må finden en cap imorgen på arb...

Mvh

Jan Rasmussen - Der bord alt for langt fra bordershop

Re: Farvekodet zenerdiode
Hej!

Men er billedrøret ikke efterhånden træt? De har sq mange timer på bagen de der
K40'ere :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Farvekodet zenerdiode

Nej da :-D stadig fint liv i det, om end konvergensen i hjørnerne er
blvet lidt slap med tiden.
Men nu kommer vi vist uden for trådens formål :) hvad for et philips tv
var det det sad i?

Mvh

Jan - der ikke fik kigget efter en cap idag

Re: Farvekodet zenerdiode
Hej!

Zenerdioden sidder faktisk i en Philips strømforsyning :-)

Tja, så må du jo undvære tv ;o)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Farvekodet zenerdiode

Sån en extern 12-16V psu til at forsyne skærmen?? i med en 4.7V'er og se
  hvad der sker, om ikke andet er der andre måder at skaffe 12-16V på :D

nej da, har da et par backup tv'er :D pt. køre jeg med et B&O L25 imens
philips'en får sig en lille pause.

mvh

Jan Rasmussen - aktiv vælger og dermed med ret til at brokke sig
efterfølgende.

Re: Farvekodet zenerdiode
Hej!

Har prøvet med en 4.7V Zener, men det gav ikke noget. Nu prøver jeg (efter at
have undersøgt _alt_ andet på primærsiden) at skifte switchkredsen. Ellers ryger
skidtet ud :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Farvekodet zenerdiode

jow, som en side-note, har jeg været ude for et par gange, at små psu'er
i f.eks. video'er, efter at have skiftet alt muligt, at det er den dumme
lille switchtrafo.. bare en tanke :-)

Mvh.

Jan Rasmussen.

Re: Farvekodet zenerdiode
Hej!

Jeg _tror_ ikke den fejler noget, idet netsikrigen ikke ødelægges. Men man kan
skisme aldrig vide...

Håber snart jeg modtager smps-kredsen, så jeg kan se om det ændrer noget.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Farvekodet zenerdiode

Et gæt: