Farlig DC strømforsyning til Bærbar ?

Hej.

Jeg har fået en DC adaptor til en bærbar til reparation. Der er tale om
en næsten ny vare, der dog er død kort efter at kunden har fået den.

Der er tale om en reklamation på produktet.

Nysgerrig som jeg er, smider jeg den i fryseren og så får jeg åbnet
dyret for at se hvad der er galt.

Jeg bliver noget chokeret over byggekvaliteten inden i, den er
ihvertfald næppe godkendt nogen steder.

Hvad siger gruppen til disse billeder ? Jeg ville nok betragte den som
halvfarlig.

http://gallery.zapro.dk/index.php?album=Technical +(Teknik)/DC+Powerbrick

Læg mærke til at printet ved indgangsfilteret er fræst for smalt, så man
har lige forstærket det med lidt tråd. Optocoupleren passer heller ikke
i footprint, og jeg undrer mig lidt over hvor længe de 2 stk. 1000uF/25V
lytter holder til 70 watts load...

Jeg har tænkt mig at højspændingsteste den med 2,5 KV imellem sekundær
og primær her på Mandag, for at se hvordan den klarer dét.

Jeg har tænkt mig at bede forretningen om at tage kontakt til den danske
distributør og bede om at se en godkendelse af produktet.

Jeg behøver ikke at nævne, at produktet kun bærer CE-mærket, dvs.
Chinese Export.

// Per.

Re: Farlig DC strømforsyning til Bærbar ?

Hej Per

Ja kønt er det jo ikke!

Jeg åbnede en defekt HP PC strømforsyningsting for nylig, og den så også ud
til noget der burde være løgn, det meste var holdt sammen med noget fra en
fugepistol.

Hvad er egentlig formålet med at smide den i fryseren først? Den kendte jeg
ikke.

Vh

Svend

Re: Farlig DC strømforsyning til Bærbar ?

Jeg har åbnet flere fra HP, ja, der er meget silicone i for at tingene
ikke rasler rundt samt for at give lidt termisk kontakt, men de har ikke
været decideret farlige i mine øjne, lodningerne har også været ok.

Når den er kold er den nem at åbne med en gummihammer, så bliver
ultralydssvejsningen nemlig sprød.

// Per.

Re: Farlig DC strømforsyning til Bærbar ?

Det var da et for mig nyt tip, vil blive afprøvet næste gang jeg skal have
sådan en i skruestikken(som er mit alternativ til gummihammeren)

Tak for tippet.
MVH Lars Arup

Re: Farlig DC strømforsyning til Bærbar ?

Jeg plejer at anvende slag med en stifthammer, imens jeg holder
strømforsyningen i hånden.

Men ja fryseren må prøves næste gang.

Mvh. Uffe Ravn

Re: Farlig DC strømforsyning til Bærbar ?

Der er så meget dårlig elektronik i omløb så man skulle tro det var løgn.
Det er farligt for brugerne, først ved brug senere ved miljø-genandvending,
men prisen er her det tunge punkt.

Og med hensyn til billederne, så syntes jeg det se meget "håndloddet" ud ,
også SMD lomponenterne,kan det virkelig være rigtig..

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Re: Farlig DC strømforsyning til Bærbar ?

Ja. Timeløn i kina er billigere end end en pick´n´place maskine :-)

// Pe.r

Re: Farlig DC strømforsyning til Bærbar ?

Det skal være 3.0 KVac mellem primær og sekundær for sådan en fætter,
den falder ind under IEC 60950.

/Jan Rasmussen.

Re: Farlig DC strømforsyning til Bærbar ?

Det  findes  ogsE5% produkter med falske godkendelser  fra Kina:

http://www.version2.dk/artikel/7937-farlige-opladere-i-omloeb

Re: Farlig DC strømforsyning til Bærbar ?
På de nslags grej er CE ikke en 'godkendelse', men en mærkning.

Bo //

Re: Farlig DC strømforsyning til Bærbar ?
Hej Bo Bjerre

Der er jo ingen der sender godkendt grej ud, det er jo
alt sammen "bare" CE mærket.