Får jeg stød af vekselspænding eller jævnspænding?

Hej,

Jeg har to praktiske spørgsmål.

Historien:
Jeg har købt en bærbar computer, der "bider", når AC-adapteren er sat i
stikket. Den skal sendes ind til reparation, da man ikke skal kunne få stød
af den (det sker ligegyldigt hvor den sættes til, så det skyldes ikke den
lokale elinstallation). I den forbindelse ville jeg gerne lave en god
fejlbeskrivelse, så jeg er sikker på ikke at få en "dummebøde", fordi der
ikke bliver fundet fejl på maskinen. Derfor har jeg lånt et multimeter. Når
jeg sætter det imellem computeren og en jordforbindelse (radiatoren) giver
det 19 V udslag for vekselspænding (multimeret indstillet på vekselstrøm 220
volt) og 1-2 volt udslag for jævnspænding (multimeteret indstillet på
jævnstrøm 20 V). Ved jævnspænding fluktuerer målingen en del, imens den er
helt stabil på de 19 V ved vekselspænding. AC-adapteren skulle levere 19 V
jævnstrøm ifølge mærkatet på den.

Spørgsmålene:
1) Er det jævnstrøm eller vekselstrøm, som jeg får stød af?

2) Det svar jeg fisker efter til 1) er, at det er vekselstrøm - i det
tilfælde må fejlen vel ligge i AC-adapteren, for hvis den var i orden skulle
der slet ikke komme vekselspænding til computeren. Er der noget jeg overser,
eller holder argumentet? (jeg ville jo gerne undgå at skulle undvære
computeren under reparationen, så hvis en ny strømforsyning kunne gøre det,
så ville det være herligt.)

MVH og på forhånd tak for hjælpen,
Stig Kildegård

Re: Får jeg stød af vekselspænding eller jævnspænding?
Hej Stig

Kan godt være du skal levere hele computeren ind alligevel.. Det er der
nogle der vil have...

Men udfra din beskrivelse kunne det tyde på at der ligger en fase
(vekselstrøm) på stel ind til computeren... (men lad ikke mig som
uerfaren være dit eneste svar herpå)

Dog skal du være opmærksom på at radiatoren ikke er stel, men nærmere
jord.. Det vil i sig selv kunne give udsvingninger på målingen. Prøv
bare at måle impedansen gennem dig selv? Det svinger en del - du er ikke
forbundet til nogen stikkontakt.

Jeg ville nok nærmere måle på forsyningen ved at måle på stel og
forsyningsspænding. Hvis der ligger jævnspænding vil det være tydeligt
set vha. multimeter/scop - ligeledes hvis det er vekselstrøm.
Det er nok den sikreste måde at måle om det er forsyningen eller
computeren der er noget galt med.

Btw. jeg får sq også lidt over nallerne på min computer (bærbar) nogen
gange.. men det er kun hvis jeg danner stel på min stationære computer
med føden  -  så kilder det ved højtaleren på min arm.... Men det er
ikke meget - men lidt. Tror det skyldes

Hilsen Preben

Re: Får jeg stød af vekselspænding eller jævnspænding?
Hej Preben

Jeg har ikke lige mulighed for at låne et oscilloskop. Kan man også se det
på et multimeter, og i givet fald hvordan?

MVH Stig Kildegård

Re: Får jeg stød af vekselspænding eller jævnspænding?

Hej Stig

Well, som du selv sagde først... AC vil give ustabil DC-måling mens en
AC-måling vil stå rent på displayet.
Jeg er dog ikke sikker på hvorvidt denne altid kan bruges som
argumentation nok, men hvis det giver en "uklar"/svingende DC-måling og
en stabil AC-måling kan du vist være rimelig sikker.

Men du har sikker fået mere kvalificeret svar nok fra nogle af de andre
kloge gutter :)

Mvh / Preben

Re: Får jeg stød af vekselspænding eller jævnspæ nding?

stød
Når
220
skulle
overser,
det,

Hvorvidt du får stød af endten de ene eller det andet er ikke det, der er
problemet her.

Computeren er forsynet med en såkaldt Switch-Mode-Power-Supply. Det er en
slags elektronisk strømforsyning, hvor der indgår komponenter til
støjfiltrering. Et af disse kredsløb består bl.a. af en kapasitiv
(kondensator) afkobling fra både fase og neutral til stel. Den smule stød,
du mærker - eller blot en svag kradsen - beror på en statisk spænding på
chassiset på grund af den (disse) afkoblinger.

For at undgå dette skal PC'eren (og alt perifert udstyr) tilsluttes en
lysnetgruppe med jord (3-benet netstik), hvorved problemet elimineres.
Du må IKKE bruge en radiator som jordforbindelse - det er trut, trut
forbudt.

Har du ikke umiddelbart en el-installation med mulighed for en stiklkontakt
med jord, skal du tale med din instalatør om at få etableret en. Det betaler
sig ene og alene af, at du undgår skader på ind- og udgange på PC'eren på
grund af statiske spændinger etc.
Karsten H. Jensen

Re: Får jeg stød af vekselspænding eller jævnspænding?

Overså du mon ikke ordet 'bærbar' i Stig's spørgsmål?

Til Stig: Det er AC-spænding, du kan mærke - retur med skidtet.

J.L

Re: Får jeg stød af vekselspænding eller jævnspæ nding?

UHA, jo jeg gjorde. Det står oven i købet højt og larmende i første linie,
men med en undskyldning vil jeg mene, at det er blindtarmen, man først
bliver blind på, og den sidder, så den ikke kan se skærmen.

Helt enig. Der er sikkert stadig tale om en S.M.P.S. - den lille sorte kasse
mellem lysnet og laptop.
Stadig sorry.
Karsten H. Jensen

Re: Får jeg stød af vekselspænding eller jævnspænding?

 - Og det si'r du til en gl. optiker?   :-)

Bestemt, men sandsynligvis uden gennemgående jord
og derfor uden de afkoblinger, du omtalte.

Mvh.
J.L

Re: Får jeg stød af vekselspænding eller jævnspæ nding?

He, he, jeg går skam med briller foran øjnene også - men det nu mest for et
synsskyld.:-)

Der er vist altid afkoblinger til et fælles stelpunkt. Der er sædvanligvis
også apparatstik for 3-benet stik med jord, hvortil det fælles stelpunkt er
forbundet - også selv der kun er en 2-leder ledning til laptop'en.

Forbindelse til jord skal fortrinsvis dæmpe eller forhindre støjudstråling
fra selve S.M.P.S. Det er kun de små S.M.P.S.'ere, der er bygget direkte ind
i en stikprop, der ikke er så godt afskærmet/afskoblet, men de kan ikke fås
i en udgave, der kan levere power nok til en laptop.

Jeg troede selv, at jeg havde enorm støjudstråling fra en S.M.P.T. der lå på
gulvet. Det viste sig at være den bedst indpakkede strømforsyning, jeg
nogensinde har set. Dobbelte metalæsker mig her, samlet med kobberbånd mig
der. Netbrønd også indbygget i afskærmning. Det viste sig da også, at det
var en helt anden støjkilde. Det var bare et tilfældigt sammentræf. Jeg
fandt naturligvis den anden støjkilde.
Karsten H. Jensen

Re: Får jeg stød af vekselspænding eller jævnspænding?

Det er meget naivt at tro en jordledning har nogen væsentlig støjdæmpende
funktion i en SMPS.
Jordledningens funktion er at reducere berøringsfare.

Re: Får jeg stød af vekselspænding eller jævnspæ nding?

støjudstråling

I nogle tilfælde er det ikke desto mindre en ubetinget nødvendighed.

Generelt ja, men det er også til tider nødvendig i forbindelse med fælles
stelforbindelse for at udligne spændingspotentialer. Men det kan da i de
enkelte tilfælde afgøres ved forsøg - men stadig  _aldrig_  med en radiator
eller andet vandrør som jordforbindelse.
Karsten H. Jensen

Re: Får jeg stød af vekselspænding eller jævnspænding?

støjdæmpende

Mine switchere arbejder ved mindst 50Khz, normalt højere og har harmoniske
på MANGE MHz.

En jordledning kan måske dæmpe lidt ved 1Mhz, men ved 10-100MHz hjælper den
ikke noget.

Når jordledningen bruges til at udligne spændingspotentialer, så optræder
der jævnligt "sjove" bieffekter. Det hænger sammen med forskellige
jordpotentialer og ukontrollere (støj) strømme i jordledningen.
Men det er da nødvendigt sommetider.

Site Timeline