Færdiglavet 230V relæ boks ?

Nogen der kender til en færdig lavet relæ boks til 230V ?

Eks. man har 2 skrue terminaler i den ene ende til trigger signalet,
gerne 5Vdc, og et standard 230Vac stik i den anden ende.

Det er jo et rimeligt simpelt kredsløb, men ville være fikst som det
fantes i en færidg lavet version med kasse.

/Jan

Re: Færdiglavet 230V relæ boks ?
Hej Jan

Sådan en hedder en USB strømskinne.

Mvh Max

Max skrev:
  > Sådan en hedder en USB strømskinne.

Tjo, den klarer det vel, fylder godtnok en del når der er 4?udgange og
de koster vel sjældent under 100kr/stykket.

/Jan

Re: Færdiglavet 230V relæ boks ?

Du kan ikke lave det billigere selv, og slet ikke med godkendelse

Bo //

Re: Færdiglavet 230V relæ boks ?

Godkendelse?
Det skal vel bare monteres i en godkendt plastik boks.
Et relæ til 20kr, lidt printbræt og lidt stik.
Samlet kommer det ikke over 50kr, men ved godt der skal betales noget
mere for en færdig løsning, det var nu mere det at den er en smule klodset.

/Jan

Re: Færdiglavet 230V relæ boks ?

Så byg en selv ?

USB strømskinne er faktisk et pisse god løsning. Dine ting kan moteres
med en stikprop og skel der pludesligt en ting mere på, ja så er det
brae at "plugge" den i skinne og du er kørende.

Re: Færdiglavet 230V relæ boks ?

hvad er anvendelsen?
max effekt?

Rasmus

Re: Færdiglavet 230V relæ boks ?

Til at switche en vandpumpe og en blæser, pumpen er 30W blæseren er 60W,
de vil komme til at køre ca. 10 timer dagligt henover sommeren.

/Jan

Re: Færdiglavet 230V relæ boks ?

jeg anbefaler så nok også en USB strømskinne...
du skal jo alligevel bruge to stik - men hvis vandpumpen skal have
jordforbindelse også kan der måske være et problem med manglende jord i USB
skinnen... ved det ikke præcist...

skal du lave det selv skal du bruge: kasse, aflastninger eller stik, relæ,
optokobler, modstand, diode, spændingsforsyningskredsløb...
det løber hurtigt op hvis du ik har det til at ligge i skuffen...

Rasmus

Re: Færdiglavet 230V relæ boks ?

Af ren nyskærrighed, hvor vil du bruge en opto-kobler ?
Spændingskredsløbet skal jeg lave alligevel.

Har lige splittet en radio sender til de stikkontakter ad, det kunne
også bruges.

Fandt en usb strømskinne i skuffen, så den kan jeg da starte med.
Ang. 2 stik, pumpe og blæser skal som regel køre sammen, der kan dog
være tilfælge hvor kun pumpen skal køre, så det skal på 2
skinner/relæer/bokse alligevel.

/Jan

Re: Færdiglavet 230V relæ boks ?
Der står i dokumentationen at den skal havde jord, men stikket har kun 2
ben, og det virker fint i en alm kontakt.

[...]

Du kunne jo skille 2 USB-skinner ad, så fylder det ikke særligt meget. Så
bestemmer du også selv antallet af stik.

Re: Færdiglavet 230V relæ boks ?
mellem relæ og styringsindgangen.... men man kan også bare lade være med den
slags... alt afhængig af hvor det skal bruges, masseproduceres,
sikkerhedshensyn osv osv... det var bare sådan jeg selv ville gøre...

Rasmus

Re: Færdiglavet 230V relæ boks ?

Et relæ yder i forvejen en fin galvansik adskillelse, så en optokobler
vil kun være spild af tid og penge. Det vil indføre yderligere et
isoleret domæne, der vel osse skal have forsyningsspænding (fra hvor?)

Bo //

Re: Færdiglavet 230V relæ boks ?
det var jo derfor jeg skrev at det krævede et forsyningskredsløb... ofte er
det bare nemmere at have en opto-kobler indgang end en relæspole...

Rasmus

Re: Færdiglavet 230V relæ boks ?

ikke forstå: relæet slutter og bryder på 230V siden. Spolen en en del af
relæet. Så den kan Du ikke undvære, uanset om du tilføjer en optokobler
og yderligere en forsyning. Optokobleren kan ikke trække spolen.

Bo //

Re: Færdiglavet 230V relæ boks ?
jamen jeg har da heller ikke skrevet at man kan undvære spolen.. nej da..
:-)
relæs spolen antages at være 5 V f.eks... udgangen på opto-kobleren kobles
via en transistor til spolen...
optokobler, transistor og spole "forsynes" fra de 230V, der i forvejen er
inde i kassen, med et lille forsyningskredsløb...

Rasmus

Re: Færdiglavet 230V relæ boks ?
On Sun, 27 May 2007 18:35:46 +0200, "Rasmus M. Jensen"

Jeg går ud fra at dit forsyningskredsløb indbefatter en transformator?

Dette, sammen med relæet, giver eet lag galvanisk adskillelse. Hvad
hulen skal du så bruge optokobleren til?

Re: Færdiglavet 230V relæ boks ?

korrekt, men som jeg skrev er det, syns jeg, oftest nemmere at interface med
en optokobler frem for en relæspole...

Rasmus

Re: Færdiglavet 230V relæ boks ?
On Sun, 27 May 2007 22:58:07 +0200, "Rasmus M. Jensen"

Een drivertransistor til relæet - og du er færdig?

Jeg har meget svr ved at se fordelen ved optokobleren.

Site Timeline