Færdig Transistor

Hvordan kan man måle om en transistor er "død"/færdig/ødelagt. Hvad er det
der typisk sker, hvorfor sker det og hvordan måler man det? :-)

Mvh.
Don

Re: Færdig Transistor
nyhedsmeddelelse:bn3fn6$sqg$ snipped-for-privacy@news.net.uni-c.dk...
det
Hej Don
Find først ud af, hvad det er for en transistor.
Lod den ud af printet og sæt den i en transistortester.
Det er den nemmeste måde at forklare det på.
Hvis det er en bipolar transistor, skal du kunne måle et spændingsfald
på 0,6V over nogle af benene, hvis du ikke kan det er den helt sikkert
færdig.

Ejvind Andersen
Re: Færdig Transistor

Mange tak for svaret. Men vil det sige at jeg er nødsaget til at lodde den
ud hvis jeg vil teste diodefald? Kan jeg ikke bare måle fra basis-emitter og
basis-collector og verificere at der er 0,6V når transistoren sidder
"in-circuit"?
Hvad vil transistortesteren vise hvis den er god nok, hvad hvis den er i
stykker?
Er det fordi der er noget inde i den der er smeltet sammen at den lige
pludselig ikke virker?

Mvh.
Don

Re: Færdig Transistor

nyhedsmeddelelse:bn6a3r$4v9$ snipped-for-privacy@news.net.uni-c.dk...

den
Ja! ;-(
Kan jeg ikke bare måle fra basis-emitter og
Nej! du måler også de komponenter der sidder rund om transistoren.;-((
Det kommer også an på om det er en PNP, eller NPN transistor.

Det kommer an på, hvilken tester du bruger.

Ja! enten er den brændt sammen, (kortsluttet 0 spændingsfald) eller er
den brændt over.(afbrudt ~ modstand)

Ejvind Andersen