Første hjemmelavede fotoprint!

Hejsa, jeg har lige lavet mit første hjemmelavede fotoprint!

Jeg printede på kalkerpapir, på en blækprinter, fordi det blev lidt stribet
printede jeg ud to gange oven på hinanden, det blev heldigvis lige :)

Jeg belyste printet ca. 20 cm under et hjemme-solarie som vi lige har fået
gratis. Jeg prøvede først med en plade for at se hvor længe det skulle
belyses, mellem et og to minutter, så det fik 1 min. 40 sek.

Fordi jeg ikke bor i nærheden af en elektronik-forretning, og fordi jeg ikke
havde noget natrium hydroxid prøvede jeg med borups kloakrens i forhold 1/10
ca. Det virkede udemærket!

Derefter ætsede jeg i et en-gangs plasticbæger på en gammel magnetomrører
som jeg har! Jeg ætsede med finætsekrystal.

Baner og øer blev udemærkede, og selv de små 0,6 mm huller i øerne er blevet
gode!

Ville bare lige fortælle det :D

Brian Lund

Re: Første hjemmelavede fotoprint!

Tillykke!

ikke
1/10

Jeps... det er een og samme ting :-).... Dog bør du være klar over at
afløbsrens måske ikke er helt så ren som hvis du køber NaOH i fast form og
selv blander op....

Du burde kunne finde NaOH hos købmanden eller MATAS sammen med
rengøringsmidlerne, evt. under navnet "Ætsnatron" eller "Kaustisk Soda"..

Menneh.. husk lige at hælde NaOH langsomt i vandet, og ikke vand i NaOH
 det kan koge op med eksplosiv hastighed ).. Brug handsker og briller, og
hold det langt væk fra aluminium..

mvh

Peter, som HAR prøvet at bruge 6 timer på skadestuen efter at have fået NaOH
i øjnene :-(

Re: Første hjemmelavede fotoprint!

Der er skam en tredje: "Vand og syre - det er uhyre. Syre og vand - det går
an!" Eller noget i den stil.

Mvh.
Søren B.

Re: Første hjemmelavede fotoprint!

går

Eller som min gamle fysiklære så poetisk udtrykte det "Som at pisse i åen".

Mvh Max

Re: Første hjemmelavede fotoprint!

Hehe, ja jeg kender skam godt til kemien, jeg er lige blevet færdig på HTX
og havde kemi på B niveau, jeg vidste bare ikke om KOH + NaOH + diverse
ville virke så jeg prøvede bare :D

Vores lokale købmand har desværre ikke NaOH på fast form men da det andet
virker lige så godt kan jeg jo bare bruge det... Der går jo ikke meget til
af det.

Brian

Re: Første hjemmelavede fotoprint!

Stærk syre er nu ikke meget bedre, det stærkeste jeg dog har fået på
fingrene har "kun" været 62% saltpetersyre, efter <10 sek. kontakt efterlod
det gule pletter på fingrene, og det yderste lag hud løsnede sig efter et
par timer... Saltpeter og svovlsyre i endnu større koncentrationer æder med
det samme igennem huden!

Brian

Re: Første hjemmelavede fotoprint!

Har du set forsøget med sukker og konc. svovlsyre? - Det bliver kaldt
hundelorten... Eller det gjorde det på min skole :)

Du har et glas fyldt med puddersukker, tilsætter nogen dråber svovlsyre og
så går der 5-10 sek og svovlsyre har så omdannet alt sukkeret til rent
kulstof, det står op ad glasset... Det viser hvor farligt det stads kan være
:)

Brian

Re: Første hjemmelavede fotoprint!
Hej alkymister

Jeg plejer at bruge natriumlud i forholdet 1:20 til fremkaldning af print,
det virker udmærket. Hvis man vil bruge NaOH på fast form, er der så nogen
af jer som kender et godt blandings forhold.

På forhånd tak

Hans

og

Re: Første hjemmelavede fotoprint!

Jeg syntes at kunne huske noget med 7 gram NaOH til en liter vand.

M.v.h. Mikael

--
Mikael Ejberg Pedersen

Sv: Første hjemmelavede fotoprint!

nyhedsmeddelelse: snipped-for-privacy@news.kabelnettet.dk...

Hvis natriumhydroxid (kaustisk soda) er det samme som NaOH, så bruger jeg 10
gr. pr. liter.
Så er den også aggressiv.

Med venlig hilsen

Ejvind Andersen
Fjern"xx"

Re: Første hjemmelavede fotoprint!

En gammel garvet elektronikmand har fortalt mig at 7g NaOH i 1 liter vand er
det "optimale". Så det synes jeg du skal prøve - jeg har endnu ikke selv
haft mulighed for at prøve det.

MVH
Martin

Site Timeline