Første hjemmelavede fotoprint!

Hejsa, jeg har lige lavet mit første hjemmelavede fotoprint!

Jeg printede på kalkerpapir, på en blækprinter, fordi det blev lidt stribet printede jeg ud to gange oven på hinanden, det blev heldigvis lige :)

Jeg belyste printet ca. 20 cm under et hjemme-solarie som vi lige har fået gratis. Jeg prøvede først med en plade for at se hvor længe det skulle belyses, mellem et og to minutter, så det fik 1 min. 40 sek.

Fordi jeg ikke bor i nærheden af en elektronik-forretning, og fordi jeg ikke havde noget natrium hydroxid prøvede jeg med borups kloakrens i forhold 1/10 ca. Det virkede udemærket!

Derefter ætsede jeg i et en-gangs plasticbæger på en gammel magnetomrører som jeg har! Jeg ætsede med finætsekrystal.

Baner og øer blev udemærkede, og selv de små 0,6 mm huller i øerne er blevet gode!

Ville bare lige fortælle det :D

Brian Lund

Reply to
Brian Lund

"Brian Lund" skrev i en meddelelse news:3f3d4161$0$21640$ snipped-for-privacy@dread11.news.tele.dk...

Tillykke!

ikke

1/10

Jeps... det er een og samme ting :-).... Dog bør du være klar over at afløbsrens måske ikke er helt så ren som hvis du køber NaOH i fast form og selv blander op....

Du burde kunne finde NaOH hos købmanden eller MATAS sammen med rengøringsmidlerne, evt. under navnet "Ætsnatron" eller "Kaustisk Soda"..

Menneh.. husk lige at hælde NaOH langsomt i vandet, og ikke vand i NaOH det kan koge op med eksplosiv hastighed ).. Brug handsker og briller, og hold det langt væk fra aluminium..

mvh

Peter, som HAR prøvet at bruge 6 timer på skadestuen efter at have fået NaOH i øjnene :-(

Der er skam en tredje: "Vand og syre - det er uhyre. Syre og vand - det går an!" Eller noget i den stil.

Mvh. Søren B.

Reply to
Søren Beltofte Sørensen

Hej

går

Eller som min gamle fysiklære så poetisk udtrykte det "Som at pisse i åen".

Hehe, ja jeg kender skam godt til kemien, jeg er lige blevet færdig på HTX og havde kemi på B niveau, jeg vidste bare ikke om KOH + NaOH + diverse ville virke så jeg prøvede bare :D

Vores lokale købmand har desværre ikke NaOH på fast form men da det andet virker lige så godt kan jeg jo bare bruge det... Der går jo ikke meget til af det.

Brian

Reply to
Brian Lund

Stærk syre er nu ikke meget bedre, det stærkeste jeg dog har fået på fingrene har "kun" været 62% saltpetersyre, efter

Reply to
Brian Lund

Hej alkymister

Jeg plejer at bruge natriumlud i forholdet 1:20 til fremkaldning af print, det virker udmærket. Hvis man vil bruge NaOH på fast form, er der så nogen af jer som kender et godt blandings forhold.

På forhånd tak

Hans

og

Reply to
Hans

Jeg syntes at kunne huske noget med 7 gram NaOH til en liter vand.

M.v.h. Mikael

--
Mikael Ejberg Pedersen
Mikael Ejberg Pedersen

Hvis natriumhydroxid (kaustisk soda) er det samme som NaOH, så bruger jeg 10 gr. pr. liter. Så er den også aggressiv.

Med venlig hilsen

Ejvind Andersen Fjern"xx"

Reply to
EA 2730

Har du set forsøget med sukker og konc. svovlsyre? - Det bliver kaldt hundelorten... Eller det gjorde det på min skole :)

Du har et glas fyldt med puddersukker, tilsætter nogen dråber svovlsyre og så går der 5-10 sek og svovlsyre har så omdannet alt sukkeret til rent kulstof, det står op ad glasset... Det viser hvor farligt det stads kan være :)

Brian

Reply to
Brian Lund

En gammel garvet elektronikmand har fortalt mig at 7g NaOH i 1 liter vand er det "optimale". Så det synes jeg du skal prøve - jeg har endnu ikke selv haft mulighed for at prøve det.

MVH Martin

Reply to
Martin Jakobsen