Følsom infrarød detektor

Hej Gruppe

Jeg leder efter et diagram på et kredsløb som kan detektere infrarød
stråling fra en fjernbetjening. De diagrammer jeg har fundet er enten
ikke følsomme nok (fx rækkevidde under et par meter) eller reagerer på
synligt lys osv.

Jeg håber nogle har et bud!

Takker og bukker.

Martin

Re: Følsom infrarød detektor

Prøv at lede her: http://k4gzx.tripod.com/k4gzx/project30.htm

--

Venlig hilsen
Finni Syndergaard

Du har prøvet de almindelige detektorer med indbygget filter (typisk
~38khz)?

/A

Re: Følsom infrarød detektor

Nej, det er nok det som er gået galt. De har været følsomme overfor
visuelt lys! Jeg bad godt nok en ren IR, men jeg kan se på datablade at
det ikke er tilfældet.

Må altså prøve med en ny!

Martin

Re: Følsom infrarød detektor

Der er to niveauer: Et lysfilter (der typisk gør at huset er i meget mørk,
rød plastik - næsten sort) der dæmper ikke-IR, og et modulationsfilter der
sparer dig for - ja, demodulation.

Google fx SFH5110.

Yeps.  :-)

/A

Re: Følsom infrarød detektor

Du ved godt at der findes færdige IR modtagere der også demodulerer for
dig, ikke?

De koster under 20 kr og er meget nemme at bruge, se denne side for et
diagram eksempel og en ordenlig stak type numre:
http://www.lirc.org/receivers.html

ELFA har et par forskellige modeller:
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=dk&vat=0&dok20%21467.htm
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=dk&vat=0&dok10%001.htm