føler på kædestramning (moment)

nogen der ved hvordan det gøres, skala styre en curtis PWM
motorcontroller, således at trækket i kæden modsvares af en spændings
ændring på PWM'en
Projektet er en elektrisk cykel, cyklen kører, 30kmt, men motorerne er
noget kraftige, og styres manuelt via en pot på styret, hvis der kunne
laves en føler på trækket i kæden vil det kunne fungere fuldt
automatisk

MVH

Re: føler på kædestramning (moment)

Du kan sikkert lave motor ophænget så der kan måles "træk" med en vejecelle
eller et par strain gauge følere monteret på motor-ophæng.

--
Hilsen
   Peter N Petersen

Motoren er ophængt så den bevægersig ifht den kraft den udøver
(rulletræk) a'la velo solex

Tak for svaret

Re: føler på kædestramning (moment)

Den med kæden tror jeg du skal opgive! En strain gauge eller lignende
arrangement på pedalarmen er nok noget lettere... Evt. kan du bygge en pedal
til formålet!

Søg på strain gauge for masser af info...

Lyder som et spændende projekt! Kan vi få mere at vide?

Mvh.
 Anders

vejecelle

Re: føler på kædestramning (moment)

Lige en vild ide inden jeg flyver ud af døren:

Hvad med at måle på strømmen i motoren, omdrejningstallet, og så regne sig
ud af trækket?

Det er ikke noget jeg kan konstruere, men umiddelbart kunne det virke.(jeg
har ikke tænkt meget over det, so bevare)

Mvh
Henrik

Re: føler på kædestramning (moment)
Jah det var jo en mulighed, men jeg vil gerne have så lidt elektronik
som muligt, dels af plads dels af pålideligheds hensyn, derfor ville
jeg helst have noget der kunne omsætte kædestramheden til en spænding
(modsvarende midterbenet på  potentiometeret på styret)

Findes der noget der er optisk evt?

Tak for svaret

On Fri, 13 Aug 2004 10:11:43 +0200, "Henrik Mortensen"

Re: føler på kædestramning (moment)

Jeg ville overveje bare at regulere på strømstyrken...... Det burde regulere
drejningsmomentet......
Der eksisterer sikkert en std. justerbar strømbegrænsningsløsning til dit
behov....

Mvh. Mikael Kristiansen

Site Timeline