Et spørgsmål om FET'er - Page 2

Re: Et spørgsmål om FET'er [ Open servo - igen ]

Hej Edward

F.eks. at implementere fuzzy-logikstyring:
http://en.wikipedia.org/wiki/Intelligent_control
http://en.wikipedia.org/wiki/Fuzzy_logic

herudover:

1. Sikre mod shoot-through i de to halvgrene.

2. Enten lave PWM styring så middelstrømmen holdes under 2A - eller
foldback når 2A nås.

hilsen

Glenn

Re: Et spørgsmål om FET'er [ Openservo - igen ]

Jeg har et meget anstrængt forhold til fuzzy logic controllere. Jeg har
endnu ikke set et eksempel, hvor en sådan controller har udkonkurreret enten
en godt designet pole placement regulator eller en vel-tunet PID-regulator
(hvis systemet er for komplekst til at modelleres). Det virker oftest som
om, at fuzzy logic bruges som et buzzword i artikler og i den virkelige
verden som en undskyldning for ikke at gide analysere og simulere sit
system.

Er det intelligent?

Re: Et spørgsmål om FET'er

Så styrer du dem nok forkert.

Diagram ?

Re: Et spørgsmål om FET'er

Værsågod:

http://www.trucios.webbyen.dk/billed.asp?PrivatBilled76%05496

Re: Et spørgsmål om FET'er

Du starter med at lave en spændingsfølger i "toppen" af h-broen. Det vil
sige at du taber spænding over transistoren og at den bliver varm. Hvis
du så samtidig ikke giver den basisstrøm nok (strøm ind i basis x hfe
for transitoren). Samtidig er det en darlington transistor, hvilket
giver dig et spændingsfald på ca 1,4 volt fra basis til emitter på de
øverste transistorer.

Søg inspiration her:
http://www.mcmanis.com/chuck/robotics/tutorial/h-bridge/bjt-circuit.html

Erstat dine øverste transistorer med BD682 og træk basis af dem til
munis når du vil åbne for dem.

Med dit nuværende kredsløb, prøv at mål spændingsfald over transistorer
i "top" og "bund" af H-broen, så kan du se, hvor din spænding bliver af.
Måske du ikke driver dine optokoblere hårdt nok (R8 og R10 kan sagtens
være 1kohm, det giver ca 10mA gennem diodedelen).

Re: Et spørgsmål om FET'er
Hejsa,

Fra databladet for BD681:

Vce(sat) @ 2A = 2,5V

Idet du tilsyneladende anvender en optocoupler med  darlingtontransistor i
udgangen, kan der vel nok forventes en Vce(sat) for denne på 2-3V.

Så løseligt regnet:

Vmotor = 12V - Vcs(sat, BD681) - Vce(sat, optocoupler) - Vbe(BD681) = 12V -
(2,5 + 3 + 0,7)V = 5,8V

Jeg vil foreslå dig at lave en styrespænding på f.eks 6V du 'stabler' ovenpå
de 12V, således din styrespænding antager 18V; Alternativt skal de to
highside transistorer erstattes med PNP.

Overgår du til at anvende MOS-FET's skal du stadig have en kontrolspænding
til gatesignalet på de to highside MOS-FET's

Som nævnt i andet indlæg kan MOS-FETten IRFZ44 være brugbar til opgaven.
Kravene til transistorerne er relativt simple, så valgparametre må primært
være tilgængelighed og økonomi.

/Claus

Re: Et spørgsmål om FET'er

Hvorfor må det ikke "bare" være to enpolede relæer?

--
  Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard
  Ved e-mail svar: Skift ciffer ud med bogstav

Hvordan vil du lige klare det?

Re: Et spørgsmål om FET'er

Noget lignende dette:

De to brydekontakter til minus på 12V.
De to sluttekontakter til plus på 12V.
De to arme fra relæerne direkte ud til motoren.
Fjerne de to optokoblere og sætte et par transistorer og friløbsdioder i til at
drive relæe spolerne.

--
  Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard
  Ved e-mail svar: Skift ciffer ud med bogstav
Re: Et spørgsmål om FET'er

Okay, omskifterrelæer.

Re: Et spørgsmål om FET'er

Var det ikke lettere bare at bruge et alm relæ eller solid state relæ. En
FET ville jeg kun bruge hvis det var fordi jeg skulle køre PWM eller lign

--
Tom

Site Timeline