Et spørgsmål om FET'er

Hej i gruppen,

Jeg vil gerne vide lidt om FET (Field Effect Transistor), og evt. et forslag
til hvilken en jeg skal bruge:

Jeg skal ad elektronisk vej styre en el-motor, 12VDC og op til 2 ampere.
Motoren skal kun køre et par sekunder ad gangen, et par gange i døgnet.

Jeg har spurgt om løsninger til dette lidt forskellige steder, sikkert også
herinde.
Det hyppigste svar er, at det er bedst at bruge FET'er.
Men når jeg spørger ind til hvad en FET er, og hvordan den skal bruges og så
videre bliver der en mystisk tavshed.
(Dette er ikke for at klandre de flinke mennesker der bruger tid på at svare
mig)
Men det undrer mig lidt, og giver mig en mistanke om at mit spørgsmål måske
er ekstremt dumt. Lidt som hvis jeg spurgte folk om hvordan en modstand ser
ud, og hvordan den bruges.

Men jeg vil gerne spørge om der er en som vil fortælle mig hvilken FET der
vil egne sig til dette projekt?

Jeg har ledt omkring på nettet og jeg har fundet et hav af forskellige
typer. Men databladene er temmelig omfangsrige og jeg kan ikke finde ud af
om en bestemt FET kan tåle det jeg vil byde den, og om den overhovedet kan
bruges i den her forbindelse.

På forhånd tak for hjælpen

Venlig hilsen

Mads Aggerholm

Re: Et spørgsmål om FET'er

Hej Mads.

Du får ingen svar fordi du spørger for ukonkret.
Skal motoren f..eks. altid køre samme vej?

--
MVH.
Finni

Re: Et spørgsmål om FET'er
Prøv at kikke på data på fx L298 eller BSP75

http://www.stmicroelectronics.com/stonline/products/literature/ds/1773/l298.pdf
http://www.zetex.de/3.0/pdf/BSP75G.pdf

Den første kan trække 4A, og både "op" og "ned"
BSP75 kan kun trække mod 0, men er stort set "idiot" sikret

L298 kan fås hos http://elektronik-lavpris.dk
Begge hos http://dk.digikey.com/

Ingen er rene FET, men derimod intelligente modeller.

--
Christen Fihl

Re: Et spørgsmål om FET'er

Hej Mads

Hvis havde spurgt om at styre en pære, lysdiode kunne svaret være ret
simpelt.

Men når det drejer om en elmotor, som kan være mekanisk belastet, har
man brug for at vide, hvad den (potentielt, i værste tilfælde) er
belastet af.

Grunden er at motoren f.eks. kan være koblet til et 500kg svinghjul og
så bliver man nødt til at lave en form for styring med tilbagekobling og
f.eks. måling af strøm og måske omdrejningshastighed. Tilbagekobling er
besværligt og ustabilitet og matematisk (og dermed fysisk) kaos, kan
faktisk dukke op.

Det er grunden til at folk ikke umiddelbart kan komme med en anbefaling.

Du skriver nu, at det kun er et par sekunder (i døgnet) den skal være
tændt, så måske er belastningen "lav"?

hilsen

Glenn

Re: Et spørgsmål om FET'er

Ja, ustabilitet kan du lave ved at placere polerne i højre halvplan, men
hvordan laver du kaos i et dæmpet andenordens system?

Re: Et spørgsmål om FET'er

Hej Edward

F.eks. ved at mikrocontrolleren er programmeret til at slå fra (med lidt
jitter), når strømmen når over 2 ampere - og kobler ind igen.

Herudover haves tre løst koblede svinghjul med ca. samme masse, hvoraf
den første kobles til motoren.

hilsen

Glenn

Re: Et spørgsmål om FET'er

Hej Edward

Så kald det blot ustabilitet.

Glenn

Re: Et spørgsmål om FET'er

Hej Edward

Stil venligst dit PC-ur. Det går ca. 5 timer forkert.

hilsen

Glenn

Re: Et spørgsmål om FET'er
Mads Aggerholm skreiv:

Den grundleggende kunskapen om "FET" kan du finne i Wikipedia, jeg
forsøkte googel: wikipedia + FET + transistor.

Der er flere typer FET, og det er /ikke/ enkelt å forklare hvilken type
som egner seg i ditt tilfelle. Du forteller for lite til at det er mulig
å gi deg gode råd:

Vi vet ikke hva du skal styre motoren med, en bryter, et signal fra noe
annen elektronikk, eller "noe i bilen". Det er også ønskelig med mer
opplysninger om motorens arbeidsforhold.

Ellers, så har jeg selv så lite erfaring at jeg ikke kan gi deg mer råd :-)

HM

Re: Et spørgsmål om FET'er

Jeg melder mig i koret af dem der ved for lidt.
Du skal være mere konkret.
Fortæl om formål og eksisterende udstyr.

Er det en døråbner?
Er det en pumpe i kælderen?
Er det en elrudemotor?
Er det en hæve/sænke-stol/seng?
Er det en markise?
Er det en antennerotor?

Ellers vil jeg _tro_ at du skal bruge en MOSFET. Og en
diode.
BUX11 + 1N4007.

/Bo.

Re: Et spørgsmål om FET'er

Hvad vil du med dioden ??

Bo //

Re: Et spørgsmål om FET'er

Et gæt: beskytte FET'en når strømmen brydes

Re: Et spørgsmål om FET'er

Moderne power MOSFET'er har den slags indbygget, så de kan bryde strøm i
induktanser, uden at der skal monteres andre komponenter. 1N4007 er i
mange tilfælde for langsom til at kunne yde beskyttelse.

Bo //

Re: Et spørgsmål om FET'er

Smart! Dvs. at nu om dage er det ikke nødvendigt at bruge dioder i sine
h-broer?

Re: Et spørgsmål om FET'er

Det vil jeg lade være op til databladet og belastningen at afgøre. Mange
har efterhånden betegnelsen "avalanche rated" og angivet en energi, man
kan slippe af med fra en induktiv belastning. Men pas på, har man en
enkeltsidet switch, kan slukspændingen blive høj :-)

eksempel: http://ixdev.ixys.com/DataSheet/99239.pdf

Bo //

Re: Et spørgsmål om FET'er
Mange tak for de mange tilbagemeldinger.

Jeg skal gerne uddybe:

Motoren er en jeg har snuppet fra en automtisk antennehejser til biler.
Jeg bruger den til en dør, som skal låses op og i vha. et elektronisk
signal.
Jeg har sat motoren til at trække det håndtag man drejer på, når man låser
op med hånden.

At låse op og i tager ca. et sekund, men er en temmelig "tung" omgang.
Motoren kan kun lige klare det, og nogen gange kan den slet ikke.

Jeg styrer motoren med fire transistorer (BD 681), to til hver retning.
Jeg har målt på motoren mens den arbejder, og selv om min transformator
giver 12 V og kan levere to ampere får motoren kun 3-4 volt.
Måling direkte på transformatoren under belastning siger næsten 12 volt. Så
det er ikke forsyningsspændingen der bliver trukket ned.
Det er spændingen _efter_ transistorerne der trækkes ned, så transistorerne
kan åbenbart ikke levere varen.

Som jeg nævnte er jeg blevet anbefalet FET'er.

Men hvilke?

Venlig hilsen

Mads Aggerholm

Re: Et spørgsmål om FET'er [ Open servo - igen ]

Hej Mads

(Komponenterne til openservo er SMD !)

-

Jeg holder stadig fast på at openservo er et godt udgangspunkt - og der
er mulighed for intelligent styring:
http://www.openservo.com /
http://www.openservo.com/forums/index.php

Du kan også blot anvende H-broen.
Men med intelligent styring bliver du sikret mod overstrøm via ZXCT1009:

Diagram:
http://www.openservo.com/moin.cgi/Schematic3
(download-link i pdf er under figuren)

Her er softwaren i C:
http://www.openservo.com/viewcvs/OpenServo/AVR_OpenServo_V3/?root=cvs

Openservo anvender 2 halvbro effekt MOSFETs:
IRF7307:
http://www.irf.com/product-info/datasheets/data/irf7307.pdf
Max 20V VDS
Max 3,4A Ta<70 C
Ron<0,09 ohm
VGS max +-12V

Brug istedet IRF7343 da gate-sourcen kan klare 20V - sammen med resten
af komponenterne gør det, at kredsløbet får en øvre absolut max.
forsyningspændingsgrænse på 20V (mindste "fællesnævner"):

IRF7343PBFCT-ND (n-MOSFET + p-MOSFET i SMD)  1,21 eu, datablad kan
downloades:
http://search.digikey.com/scripts/DkSearch/dksus.dll?Detail?name=IRF7343PBFCT-ND
Max 55V VDS
Max 3,4A Ta<70 C
Ron<0,105 ohm
VGS max +-20V  !

Strømmåleren kan klare 2,5-20V:
http://www.zetex.com/3.0/product_portfolio.asp?pno=ZXCT1009
http://www.zetex.com/3.0/pdf/zxct1009.pdf

Mikrocontroller spændingsforsyningskredsen LM3480IM3-5.0 kan max. tåle
30V ind:
http://www.national.com/mpf/LM/LM3480.html

hilsen

Glenn

Re: Et spørgsmål om FET'er [ Openservo - igen ]

http://search.digikey.com/scripts/DkSearch/dksus.dll?Detail?name=IRF7343PBFCT-ND

Hej Glenn,

Mange tak for dit svar.

IRF7343 kan åbenbart klare sagen.
Men hvordan bruger man fyren? Jeg har aldrig anvendt sådan en før.

[...]

Vil du lave et kredsløb til at erstatte det du har sendt:
http://www.trucios.webbyen.dk/billed.asp?PrivatBilled76%05496

Diagram:
http://www.openservo.com/moin.cgi/Schematic3
(download-link i pdf er under figuren)

Så fjerner du alt i venstre side - og følgende komponenter i højre side:
ZXCT1009
Kortslutter R2
R1
R3
C5
R11
R12
R17
R18
C10
U5 (logikgate)
U6 (logikgate)

Tilbage har du indgangene:
PWM A (skal have 100k til 0 volt)
PWM B (skal have 100k til 0 volt)
EN A
EN B

Du behøver ikke et "anti-shoot-through" kredsløb, hvis der går et lille
stykke tid mellem du trykker på lock og unlock.

Men du burde indbygge intelligens som forhindrer at både lock og unlock

Motor       off        ene vej        anden vej
PWM A        0            høj             0
PWM B        0             0             høj
EN A         0            høj             0
EN B         0             0             høj

0 = mindre end 1 volt
høj: 5 volt =< indgang =< 20V

koble:
PWM A og EN A sammen og forbind til emitter på den ene optokobler.

PWM B og EN B sammen og forbind til emitter på den anden optokobler.

Check om spændingskriterierne er opfyldt nå off, ene vej og anden vej
vælges.

-

2N7002 kan også klare +-20V ind mellem gate og source:
http://www.fairchildsemi.com/pf/2N/2N7002.html
http://www.fairchildsemi.com/ds/2N/2N7000.pdf

hilsen

Glenn

Re: Et spørgsmål om FET'er [ Openservo - igen ]

Hvad er intelligent styring?

Site Timeline