Et simpelt spørgsmål - som jeg desværre ikke kender svaret på !

Hej I gruppen,

Jeg har i dag en Motorcykel, med benzintank ! og en benzinmE5%ler i
tanken.
BenzinmE5%leren sendte et signal til min tidligere benzinviser
instrument, sE5%ledes at jeg kunne se hvor meget benzin der er tilbage i
tanken - smart nok.
Benzininstrumentet har jeg afmonteret (sammen med de andre
instrumenter) og er stattet de andre med nye instrumenter meeeen,
Hvordan fikser jeg en advarselslampe i instrumentbordet, der lyser nE5%r
benzinnivauet er for lavt ?

BenzinmE5%leren i tanken mE5%ler via en flydermodstand, sE5%ledes at der
er en lav modstand nE5%r tanken er fyldt og en hF8%j modstand nE5%r tanken
er tom. Lige nu kan jeg ikke huske de prE6%cise vE6%rdier, men det er ca.
20 Ohm nE5%r tanken er fyldt og 120 Ohm nE5%r tanken er tom (helt tom !)

Er der nogen der kan hjE6%lpe mig med at konstruere et (lille) kredslF8%b
der kan tE6%nde en lysdiode nE5%r modstanden bliver f.eks. 40 Ohm.
Motorcyklen kF8%rer pE5% 12 V

PE5% forhE5%nd mange tak.

VH Jacob

Re: Et simpelt spørgsmål - som jeg desværre ikke kender svaret på !

Okay

Hvor meget forstand har du selv på elektronik ?

Du kommer nok næppe ud over en komperator koblet med lidt hysterese

Grundideen er her:

----o------o-----------o----------
    |      |           |
   .-.     |           |
   | |     |           |
   | |1k   |           |
   '-'     |           |
.-. |      |         |\| comparator
'-'        |    -----|+/      |
 |tankmåler|    |    |/|     .-.
 |         |    |      |    ( X ) lampe
 |        .-.   |      |     '-'
 |     ref| |<--|      |      |
 |        | |          |      |
 |        '-'          |      |
 |         |           |      |
-o---------o------------------o---
created by Andy´s ASCII-Circuit v1.24.140803 Beta www.tech-chat.de

Pænt pynt i stuen:

Re: Et simpelt spørgsmål - som jeg desværre ikke kender svaret på !
Hej Klaus,
Jamen du lurer mig jo godt - jeg har ikke meget forstand pE5%
elektronik. Det er f.eks. fF8%rste gang jeg ser ordrene komperator og
hysterese.
Din tegning ser dog rimeligt simpel ud - den er blot noget fortegnet,
kunne du evt. sende den til mig i et word dokument via privat email ?
Tror du tegningen vil kunne "oversE6%ttes" hos f.eks. Brinck og sE5% vil
de flinke mennesker kunne sE6%tte de rigtige vE6%rdier pE5% ?

Mange tak for dit (hurtige) svar
VH Jacob

Re: Et simpelt spørgsmål - som jeg desværre ikke kender svaret på !

Prøv at kopiere det fortegnede, og sæt det ind i "Noteblok", så bliver
det helt klart.

--
Slet transportmidlet før dk
                                    __o

Men kunne i ikke forklare lidt om hvad der sker pE5% tegningen.
Plus og Minus er vil i henholdsvis den nederste og F8%verste vandrette
linie.
SE5% er der en modstand pE5% 1K og nedenunder den er der en variabel
modstand ? Hvilken stF8%rrelse ?
SE5% har vi F8%verst til hF8%jre komparatoren, med minus F8%verst og plus
nederst med en forbindelse over til den variable modstand ?
Mellem minus pE5% komparatoren og minus (stel ?) har du indsat en diode
/ lampe ?
Og sE5% bliver det uklart for mig, hvordan tankmE5%ler og Ref er
forbundet.
Hvad er Ref ?
HE5%ber der er tid og overskud :-)
VH Jacob

Re: Et simpelt spørgsmål - som jeg desværre ikke kender svaret på !

Omvendt plus øverst og minus nederst.

Det er din tankmåler.

Den anden kalder "ref" er den du sætter referencespændingen på til,
hvornår lampen skal lyse.

Ja, indgangene - og + på komperatoren, ikke forsyningen.

Mellem udgangen på komperatoren og minus er din lysdiode der viser når
tanken er ved at være tom...

En spændingsreference der kan justeres. Justeres så lampen lyser, når
tanken er ved at være tom.

Pænt pynt i stuen:

Re: Et simpelt spørgsmål - som jeg desværre ikke kender svaret på !
Hej Klaus,
Kanon forklaring !

Jeg lE6%ser det lige igennem og kigger pE5% tegningen-

Max i posten lige nedenunder gav tippet til den rigtige font - som ved
et trylleslag skabte det klarhed.

Mange tak begge to
Jeg vender lige tilbage nE5%r jeg har lE6%st og sammenlignet
VH Jacob

Re: Et simpelt spørgsmål - som jeg desværre ikke kender svaret på !
Hej Klaus,

Det lysner sF8%rme - vi er tE6%t pE5% jeg forstE5%r konstruktionen !

SE5% er der kun 3 spF8%rgsmE5%l tilbage:

Hvor stor - hvilken stF8%rrelse bF8%r referencemodstanden vE6%re ? Bare et
gE6%t, sE5% jeg har et eller andet med i butikken ?

Hvilken comparator vil vE6%re god (nok) ?

Og til sidst - pE5% plus indgangen pE5% comparatoren (lE6%ngst til hF8%jre)
gE5%r der en forbindelse ned til minus - den skal loddes pE5% minus -
right ?

12E%000 tak for hjE6%lpen - meget hjE6%lpsomt.

VH Jacob

Re: Et simpelt spørgsmål - som jeg desværre ikke kender svaret på !

1kohm, eller 10 kohm, du bestemmer selv.

En der kan køre på 15 volt

Det er forsyningsspændingen. Plusindgangen ligger til venstre på
komperatoren.

Pænt pynt i stuen:

Re: Et simpelt spørgsmål - som jeg desværre ikke kender svaret på !

Man skal nok finde een, der kan tåle det noget uvenlige elektriske miljø,
der er i en bil.
Og sørge for ordentlig transientbeskyttelse.

Nogen bud fra de mere praktisk erfarne?

Leif

Re: Et simpelt spørgsmål - som jeg desværre ikke kender svaret på !
Hej Klaus,
Mange tak for den sidste uddybning - det fE5%r stE5% sin prF8%ve !!

Jeg vender tilbage med resultater - der gE5%r nok lidt tid, men det skal
nok blive testet.

VH Jacob

Re: Et simpelt spørgsmål - som jeg desværre ikke kender svaret på !
Hej Jacob

Når du har indsat det i Word, så marker det hele og vælg
fonten Courier, den med skrivemaskinen.

Mvh Max

Re: Et simpelt spørgsmål - som jeg desværre ikke kender svaret på !

Andre fonte kan bruges, de skal blot være såkaldt "mono spaced", det vil
sige at alle tegn/bogstaver fylder lige meget på linien. De fleste news
readere kan indstilles til det.

Tomas

Re: Re: Et simpelt spørgsmål - som jeg desværre ikke kender svaret på !

Du kan sikkert bruge en konstruktion beregnet til termostat, hvor du blot
skifter temperaturføleren ud med din tankmåler, det er cirka samme
kredsløb. Du kan (så vidt jeg husker) finde sådan en konstruktion i de
gamle "elektronik der virker" som muligvis stadig kan lånes på biblioteket.

Tomas

Re: Et simpelt spørgsmål - som jeg desværre ikke kender svaret på !
Hej Thomas,
Mange tak for input - jeg checker pE5% biblioteket, hvis den
ovenstE5%ende ide ikke bliver til noget.
Ligeledes tak for hint omkring skrifter til at lE6%se diagrammer.

VH Jacob
(Der tidligere har undret sig noget over at "man" kunne finde rundt i
det "rod"

Site Timeline