Et simpelt diagram - hvordan skal jeg forstå det :)

Jeg er lidt newbie i denne her elektronik verden, så vær lidt overbærende...

Affødt af tråden "Coax SPDIF til Optisk SPDIF" har jeg har fundet
nedenstående diagram over hvordan man kan lave en converter fra S/PDIF til
Toslink (optisk S/PDIF). Det er jo relativt enkelt, ser det ud til - men der
står ikke hvor stor modstanden skal være. Hvordan finder jeg lige ud af det?
Jeg har jo ikke lyst til at brænde noget af...
Og er der nogen der har en idé om hvad sådan en diode hedder? Har kigget på
elektronik-lavpris.dk men der er jo ca. 1 milliard forskellige dioder - og
med mere end 2 ben. En pointer i den rigtige retning er meget velkommen :)

/Kasper Hansen

Klippet fra http://www.epanorama.net/documents/audio/spdif.html

Very cheap optical S/PDIF output
With TOSLINK modules available for as low as $10 it hardly seems worth it to
bother with the trouble of making your own TOSLINK module due to the fact
that the ones from Sharp have a built-in connector and are much easier to
interface. But if you really want to make your own optical output interface,
you can do it because S/PDIF optical (Toslink) transmitter is just basically
a red LED coupled to the optical fiber. So to build a very basic output
circuit you only need a red LED and a resistor, both available from any
place where electronic components are sold.

The circuit is very simple:

                            _____
TTL signal -------|_____|--------+

                                                  ---
                                                   V  LED
                                                  ---

    Ground -----------------------+

The idea of the circuit is that the digital data is fed through a series
current limiting resistor to the LED (typically LEDs only require 5-30mA). A
digital 0 is 0V and the LED is off. A digital 1 is +5V and the LED is on.
That's it!

If for some reason the circuit does not work, try to change the LED and also
try to connecting it better to the optical fiber. NOTE: Not all LEDs will
work, so you may have to experiment a bit. Optimally, you want a
high-brightness RED LED with a typical wavelength of 660nm.

If swapping the LED doesn't work, you might want to try using a hex inverter
(7404 or similar IC) to buffer the signal. This might be good practice too,
just in case the TTL SPDIF output of your source device isn't designed to
handle a 20~30mA load this circuit generates.

Re: Et simpelt diagram - hvordan skal jeg forstå det :)

Ved nærmere eftertanke var det måske smart at bruge det "avancerede" diagram
der også er beskrevet i linket...

Har jeg forstået det rigtigt, hvis jeg skal bruge følgende?:

1 stk. TOTX173
1 stk. 4,7ohm modstand
1 stk. 8.200 ohm modstand
1 stk. 100 nF kondensator
1 stk. RCA (Phono) stik  -fremgår ikke af nedenstående
1 stk. hulprint eller lignende at sætte det fast på
2 ruller tynd ledning, hhv. rød og sort

/Kasper Hansen

Optical S/PDIF output circuit

Optical TOSLINK output

                        ________________
                      4|             ___|
 TTL signal -----------|            /
                       |           |
                      3|           |
 +5V--4R7--+-----------|           |
           |          2|   TOTX173 |
           +---8k2-----|           |
           |           |           |
          === 100 nF   |           |
           |          1|            \___
           +-----------|________________|

          ---
The 4.7 ohm resistor and 100 nF capacitor make a filter against digital
noise in +5V power source. The Toslink transmitting module used in this
circuit is TOTX173 from Toshiba. This circuit is a part of circuit diagram
from Elektor Electronics magazine issue 4/1997 page 65

Re: Et simpelt diagram - hvordan skal jeg forstå det :)

Jeps, og de 5V kan du evt. tage fra en USB-port, hvis du ikke har andre
forsyningskilder. TOTX173 kan dog godt være svær at få fat på, kan jeg huske
fra tidligere tråde her i gruppen.

Eller tage et færdigt rca->rca kabel og klippe stikket af i den ene ende. Så
får du skærmen med. Det samme kan du evt. også gøre med USB-kablet. Så har
du de kabler og stik du skal bruge, og til en billig pris..

--
signing off.. Martin Sørensen

Re: Et simpelt diagram - hvordan skal jeg forstå det :)

Troede faktisk at de 5V kom direkte fra coax stikket.
[...]
Men det vil altså sige at jeg skal tage de 5V fra f.eks. USB og TTL-signalet
fra RCA stikket?

Det var en god idé - har vist masser af usb ledninger liggende.

/Kasper Hansen

Re: Et simpelt diagram - hvordan skal jeg forstå det :)

RCA stikket har jo kun to forbindelser, skærmen og centerlederen. Med
lysdiodeløsningen skal du ikke bruge en ekstra forsyning, men det skal du
med TOTX173. Med lysdioden er det nemlig SPDIF-udgangen der skal levere den
nødvendige strøm for at drive lysdioden. Dette er ikke normalt og man kan
derfor ikke garantere at alle SPDIF-udgange kan trække det. Med TOTX173
løsningen belaster man ikke SPDIF-udgangen.

Jeps. +5V/Gnd er normalt Rød/Sort i et USB kabel.

--
signing off.. Martin Sørensen

Re: Et simpelt diagram - hvordan skal jeg forstå det :)

Det lyder jo logisk nok. Jeg har nu bestilt alle delene hos Århus Radio
Lager - de havde det hele på lager, og endda billigere end
elektronik-lavpris. TOTX'en var lidt dyrere, til gengæld var de meget
billigere med modstandende (man skulle ikke købe 10stk). Det bliver sgu
spændende det her...

Mere enkelt bliver det vel ikke :)

/Kasper Hansen

Re: Et simpelt diagram - hvordan skal jeg forstå det :)

Tjae, jeg ville bestemt nok sætte et filter på de forsyninger, kunne
forestille mig en extremt støjfyldt forsyning.

Kasper

Re: Et simpelt diagram - hvordan skal jeg forstå det :)

Der sidder jo en 100nF afkoblingskondensator over forsyningen, og mere tror
jeg næsten ikke er nødvendigt. Lidt ripple på forsyningsspændingen vil måske
give lidt variationer i lysstyrken, men sålænge det ikke kan ændre en bit,
så skal det nok virke. Min erfaring med TOTX173 er også at den er temmeligt
nem at have med at gøre.

--
signing off.. Martin Sørensen

Re: Et simpelt diagram - hvordan skal jeg forstå det :)

Ok, jeg synes ellers at kunne huske at en anden person herinde havde forsøgt
at skaffe TOTX173/TORX173 ved ARL uden held, men det må have været en fejl
så..
Men det er jo et rimeligt simpelt kredsløb og TOTX173 er rimeligt nem at
'tilfreddstille', så det skal nok virke uden problemer.

--
signing off.. Martin Sørensen

Re: Et simpelt diagram - hvordan skal jeg forstå det :)

TTL-signalet

Normalt er det ikke TTL signal der kommer ud af SPDIFcoaxstikket, men en
spænding på 1,5V PP ubelastet.

Altså vil jeg formode du får brug for en forstærkning før TOTXen. Eller
stjæle signalet inde i apparatet, inden det bliver delt ned fra TTL til det
der kommer ud af coax/phonostikket.

Mvh. Uffe Ravn

Re: Et simpelt diagram - hvordan skal jeg forstå det :)

Det forstår jeg ikke helt? Er TTL signalet ikke selve datastrømmen? Og
kommer datastrømmen ikke direkte ud af coax stikket?
Ellers kunne man vel ikke bare montere en diode direkte på stikket?

Er jeg helt galt på den?

/Kasper Hansen

Re: Et simpelt diagram - hvordan skal jeg forstå det :)

Nu har jeg lige læst lidt mere grundigt på den side du refererede til i
starten.. Hvis du skal konvertere fra elektrisk til optisk SPDIF, skal du
bruge et 'S/PDIF coax input circuit' for at lave SPDIF bitstrømmen om til
TTL niveau, og først derefter kommer kredsløbet 'Optical TOSLINK output',
der konverterer til et optisk signal.

Så kredsløbet vokser lidt i størrelse, og du skal yderligere bruge:
1 stk 75 ohm modstand
1 stk 100 ohm modstand
2 stk 10k ohm modstand
1 stk 74HCU04 (inverter)
10nF kondensator

eller for den mindre løsning:

1 stk 10k ohm potmeter
1 stk 4700 pF kondensator
1 stk 7404 inverter
+ evt. 1 stk 75 ohm modstand til terminering (monteret som i det øverste
diagram)

I begge kredsløb vil det sikkert også være fornuftigt at smide en 100nF
kondensator over 7404'erens forsyningsben.

--
signing off.. Martin Sørensen

Re: Et simpelt diagram - hvordan skal jeg forstå det :)

Efter at have læst på specifikationerne, kan jeg se at det faktisk kun er
0,5Vpp..

Jeps, det vil ikke virke uden.

--
signing off.. Martin Sørensen