Et par osciloskop begynder spørgsmål

1)
Hvis jeg bruger "probe adjust" kontakt sE5% viser scope fin vaweform og
alt er som det stE5%r i manualen for min FLUKE PM3082 oscilloskop.
Hvorfor kan jeg ikke se  forskellige "vaweforms" mens jeg mE5%ler
forskellige punkter i en kreds,
test punkts, IC ben osv?  Jeg kan kun se f.eks 5 v her og der osv.

2) FE5%r man en sinus bF8%lge hvis men forbinder sonden til kristalen
(Hvis den er altsE5% i orden)?

3) Hvordan stopper jeg skE6%rmen pE5% oscilloskopen nE5%r et eller andet
waveform kF8%rer?

Tak for hjE6%lpen.

Re: Et par osciloskop begynder spørgsmål

Hvis der ikke er "waveforms" på de forskellige ben, kommer der kun ens
treg, hvis triggeren er i free run.

Ja.

Er det er storage scope ?

Ja= stop strålen.
Nej = det kan du ikke.

Re: Et par osciloskop begynder spørgsmål
Hvordan kobler man en Oscilloskop til el net? Via sonde, eller vi en
almindeligt BNC kabel?

Re: Et par osciloskop begynder spørgsmål

Gennem en transformator og en probe, så du er adskildt fra lysnettet.

Hvad skal du måle ?

Re: Et par osciloskop begynder spørgsmål

Ikke noget bestemt, jeg vil bare ser 50 hz frekvens pE5% min scope :>

Mange tak for hjE6%lpen.

Re: Et par osciloskop begynder spørgsmål

Så bare hold ved spidsen af proben.

Re: Et par osciloskop begynder spørgsmål

Hvad er egentlig forklaringen på det? At vi virker som antenner for
elektromagnetiske bølger, og at der er meget 50 Hz støj i luften, som vi
derfor opfanger og sender videre til skopet?

Re: Et par osciloskop begynder spørgsmål
Hej Simon

Lige præcis.

Re: Et par osciloskop begynder spørgsmål

Okay. Er det samme fænomen man opdager, hvis man har prøvet at sætte
fingeren på et jack-stik, der er forbundet til en tændt forstærker? Det
giver en forholdsvis kraftig brummelyd. Hvilken størrelsesorden er denne
støj i luften, og hvor stammer den fra? Stråling fra ledning og
transformatorer i rummet?

Re: Et par osciloskop begynder spørgsmål
Hej Simon

Ja, brummelyden er jo netfrekvensen man kan høre, brum er jo en
tone på 50 Hz. Og den kommer fra alle de elektriske installationer
i vore omgivelser. Størrelsen afhænger jo af hvad miljø man befinder
sig i, der er jo stor forskel på om man er i et almindeligt hus eller
man befinder sig i nærheden af højspændingsledninger.

Re: Et par osciloskop begynder spørgsmål
Hvad med sikkerheden?

Jeg har f.eks trebenet stik kontakt fra oscilloskopen som indgE5%r i en
tobenede stikdE5%se, som koblet til en almindeligt tostik kontakt pE5%
vE6%ggen. Er det en sikkert setup?

Mvh.

Dusan

Re: Et par osciloskop begynder spørgsmål

Hvordan ?

Hvis der er et trbenet stik på scopet, skal du sådan set sørge for at
der er jord (det tredje ben) hele vejen ind til din eltavle.

Jordforbindelsen har den fordel at den beskytter dig, hvis der sker en
fejl.

Re: Et par osciloskop begynder spørgsmål

Som Max siger, mål dine fingrespidser, men undlad at montere stel fra
proben.

Re: Et par osciloskop begynder spørgsmål
On 1 Feb., 20:50, "Klaus D. Mikkelsen"

Er det en specielt slags transformator? Hvis ja, hvor meget koster den
og hvor kan man kF8%be sE5%dan en?

Mvh.

Dusan

Re: Et par osciloskop begynder spørgsmål

Nej, en ganske almindelig transformator.

Hvis det kun er for at prøve at måle 50Hz skal du ikke bruge penge på en
sådan.

Re: Et par osciloskop begynder spørgsmål
Jeg kigger pE5% det her billedet:

http://www.qsl.net/kd7rem/img/test/octopus.gif
som er pE5% http://www.qsl.net/kd7rem/octopus.html hjemmeside, og jeg
kan se at
det blev nE6%vnt "vertikal" og "horizontal" indgange pE5% oscilloskopen,
men jeg har ikke
sE5%dan slags pE5% min oscilloskop. Er det en forklaring for dette?

Tak.

Re: Et par osciloskop begynder spørgsmål

Du har vel en A og en B indgang og mulighed for at køre scopet i X-Y
mode ?

Re: Et par osciloskop begynder spørgsmål
On 3 Feb., 08:12, "Klaus D. Mikkelsen"

Billedet af oscilloskopet er her:

http://www.stewart-of-reading.co.uk/images/Equipment/flukepm3082.jpg

Manualen skriver  for FLUKE PM3082 skriver:

Panel connections:

CH1
BNC input socket for vertikal channel 1 with probe indication contact.

CH2
BNC input socket for vertikal channel 2 with probe indication contact.

CH3
BNC input socket for vertikal channel 3 with probe indication contact.

CH4
BNC input socket for vertikal channel 4 with probe indication contact.

X.-Defl :

"In this mode "XY" displays are obtained fo direct comparisons of two
or more signals, one as function of the other"

C5%benbart jeg kan godt bruge XY mode pE5% oscilloskopet, men er forvirret
med udtryk "A og B indgang" er det sE5% Channel1 og Channel2?

Mvh.

Dusan

Re: Et par osciloskop begynder spørgsmål
//
På et oscilloskop er der to afbøjningssystemer: X (horisontal), der
flytter strålen i vandret plan og Y (vertikal), der flytter strålen i
lodret plan. På 3082 anvendes TB MODE til at vælge dels X-DEFL ON/OFF
(ON er XY-mode) og dels hvilket kanal, der skal anvendes som indgang
for X.

Bjarne.
//

Re: Et par osciloskop begynder spørgsmål

Yep, er lidt mere klart, jeg har vE6%ret i TB menuen  - men hvad med
indgangen til Y? Jeg lE6%ser sE5%dan  at  denne kreds bruger ogsE5% Y
indgang
(
http://www.qsl.net/kd7rem/img/test/octopus.gif)

Mvh.