Et lille RC led

Jeg skal have lavet et passivt 50 hz første ordens low pass filter mellem
min forforstærker og en effekt forstærker.

Jeg antager at preout har en udgangs impedans på 100 ohm (ren ohmsk impedans
ved f<1000 hz) og jeg antager at effektforstærkeren (NAD 214) har en
indgangsimpedans på 100 k ohm (igen f<1000 hz).

Hvis jeg vælger R til 10 k får jeg C til 347 nf - er der nogen der gider
regne efter for jeg er ikke sikker på formlen!

Jeg har sagt   C = 1/( (Ro+R)||Ri * 2*PI*50 Hz)

Vil det være et fornuftigt filter ? Jeg antager at jeg kan putte det ind i
en lille metal box og sætte det på ledningen)

Hvor meget bliver forstærkerens følsomhed formindsket ? En tiende del eller
?

Jeg har minimalt lyst til at gå ud i et aktivt filter! Og 50 Hz første orden
er nok.

Gode forslag/råd modtages gerne !

--
Hilsen

Michael Lund Sørensen
Re: Et lille RC led

Du rammer rimeligt godt, men den blir lidt kedelig at høre på med et
50Hz lavpasfilter, men du elsker måske bas ;-)

Ellers download
http://hjem.get2net.dk/hkj/miscel.html
og find side "1. ordens filter", den kan alle de beregninger

Re: Et lille RC led

Lad mig gætte: Filter til en subwoofer....

    Sonofon, er de bare inkompetente ?

Re: Et lille RC led

Et sæt subwoofers (de skal efter min mening være i stereo).
Har iøvrigt fundet ud af indgangsimpedansen er 60 k ohm, så R bliver 3,3 k
ohm og C bliver 1 uF

--
Hilsen

Michael Lund Sørensen
Re: Et lille RC led

I givet fald er 50 Hz som X-over frekvens lige langt nok nede - det er for
langt nede. Normalt deler man omkring 80 - 150 Hz afhængig af resonans på
bashøjttaleren (systemresonans) - selv ved 18" sub-woofere - samt
mellemtonehøjttalerens nedre grænsefrekvens.
Karsten H. Jensen

Re: Et lille RC led

Ja det har du nok ret i, men min almindelige højttaler skal ikke kobles fra,
men får lov at spille så dybe som den kan.
Wooferne skal blot hjælpe lidt i bunden, derfor den dybe delefrekvens.
Wooferne er KEF B139 i 90 liter kabinet med bass port afstemt til ca 35 Hz.
De kommer ikke til at spille voldsomt højt i forhold til hovedhøjttaleren,
men skal som sagt kun hjælpe lidt.

--
Hilsen

Michael Lund Sørensen
Re: Et lille RC led

Det gør for så vidt ingen forskel. Hvad er resonansfrekvensen på B139? Det
er bedre at dele over den og så lade det eksisterende sæt rulle blidt af.

Prøv om muligt at eksperimentere med delefrekvensen på dit RC-led.

Du har fuldsdtændig ret i, at virkningen af en subwoofer først skal høres,
når den er frakoblet.
Karsten H. Jensen

Re: Et lille RC led
Hej Karsten

Jeg mener at det var Pink Floyd der have en række sub-sub-woofere med på en
turné, hvor delingen var 40Hz.

Og det foresvæver mig at den var steppermotordrevne membraner.

Men ja, ved 50Hz delefrekvens,skal basguitaristen ikke langt op af
gribebrædtet, før at han er forsvundet ud af subwooferens arbejdsområde ;-)

Mvh. Uffe Ravn

Re: Et lille RC led

Så skal det være en ordenlig fætter , hvis den ikke skal længere op end 50hz
:-)

~~Frank.,

Site Timeline