Et lille RC led

Jeg skal have lavet et passivt 50 hz første ordens low pass filter mellem min forforstærker og en effekt forstærker.

Jeg antager at preout har en udgangs impedans på 100 ohm (ren ohmsk impedans ved f

Reply to
Michael Lund Sørensen

Du rammer rimeligt godt, men den blir lidt kedelig at høre på med et

50Hz lavpasfilter, men du elsker måske bas ;-)

Ellers download

og find side "1. ordens filter", den kan alle de beregninger

Reply to
HKJ

HKJ skriver:

Lad mig gætte: Filter til en subwoofer....

    Sonofon, er de bare inkompetente ?

"Klaus D. Mikkelsen" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@du.kan.finde.den...

Et sæt subwoofers (de skal efter min mening være i stereo). Har iøvrigt fundet ud af indgangsimpedansen er 60 k ohm, så R bliver 3,3 k ohm og C bliver 1 uF

--
Hilsen

Michael Lund Sørensen
Michael Lund Sørensen

I givet fald er 50 Hz som X-over frekvens lige langt nok nede - det er for langt nede. Normalt deler man omkring 80 - 150 Hz afhængig af resonans på bashøjttaleren (systemresonans) - selv ved 18" sub-woofere - samt mellemtonehøjttalerens nedre grænsefrekvens.

--
Med venlig hilsen
Karsten H. Jensen

Så skal det være en ordenlig fætter , hvis den ikke skal længere op end 50hz :-)

~~Frank.,

Reply to
CopyCat

Ja det har du nok ret i, men min almindelige højttaler skal ikke kobles fra, men får lov at spille så dybe som den kan. Wooferne skal blot hjælpe lidt i bunden, derfor den dybe delefrekvens. Wooferne er KEF B139 i 90 liter kabinet med bass port afstemt til ca 35 Hz. De kommer ikke til at spille voldsomt højt i forhold til hovedhøjttaleren, men skal som sagt kun hjælpe lidt.

--
Hilsen

Michael Lund Sørensen
Michael Lund Sørensen

Det gør for så vidt ingen forskel. Hvad er resonansfrekvensen på B139? Det er bedre at dele over den og så lade det eksisterende sæt rulle blidt af.

Prøv om muligt at eksperimentere med delefrekvensen på dit RC-led.

Du har fuldsdtændig ret i, at virkningen af en subwoofer først skal høres, når den er frakoblet.

--
Med venlig hilsen
Karsten H. Jensen

Jeg mener at det var Pink Floyd der have en række sub-sub-woofere med på en turné, hvor delingen var 40Hz.

Og det foresvæver mig at den var steppermotordrevne membraner.

Men ja, ved 50Hz delefrekvens,skal basguitaristen ikke langt op af gribebrædtet, før at han er forsvundet ud af subwooferens arbejdsområde ;-)

Mvh. Uffe Ravn

Reply to
Uffe Ravn