ESR og Tantalkondensatorer

Hejsa,

Gælder det samme regler for tantal'er som for alm. lytter, når det gælder
ESR?

Mvh
Jan

Re: ESR og Tantalkondensatorer

Hvilke regler tænker du på?
ESR er den ækvivalente seriemodstand i kondensatoren, og den findes også
i tantal kondensatorer.
Bo //

Re: ESR og Tantalkondensatorer
Den Tue, 26 Sep 2006 07:55:29 +0200. skrev Bo Bjerre:

<nip>

Ja de har bare ikke den samme kedelige egenskaber med at tørre ud, så ESR
stiger.

--
Med venlig hilsen

Christian Treldal, OZ1GNN
Re: ESR og Tantalkondensatorer
Hej Bo,

Jeg tænker på om man kan måle tantal med Bob Parker's ESR meter, om de
opfører sig som alm. lytter, ESR stiger, hvis de er "sure".
Om de tørrer ud, dør af varme som alm. lytter.
De få tantal'er jeg har skiftet har været direkte kortsluttet, men de kan
vel også fejle andet?
Og hvordant tester med dem, helst uden at lodde dem ud?

Er ESR højere, lavere eller den samme, ved samme værdi/spænding, som på alm.
lytter?

Mvh
Jan

Re: ESR og Tantalkondensatorer

Tantaler har en lav ESR sammenlignet med normale lytter.

Re: ESR og Tantalkondensatorer

tantalkondensatorer fejler ved at kortslutte. Der er ikke noget, der kan
tørre ud, men i tidligere tider var der en dl designere, der ikke
forstod at bruge dem rigtigt. Derfor har de haft et dårligt rygte.

I hvilken type opstilling sidder de ?
- er det i SMPS, audio, målekredsløb??

Bo //

Re: ESR og Tantalkondensatorer
Hej,

Ok, Jeg kan forstå på Allans indlæg at de også har lavere ESR, hvordan med
kapacitet, taber de den med tiden (20-30år)

Audio, en gammel Studer B62 spolebåndoptager, de er flitigt brugt både i
ind/afspilleforstærkere og strømforsyning/motorstyrring.

Mvh
Jan

Re: ESR og Tantalkondensatorer

Det finnes 2 vanlige typer av tantaler. Våte og tørre. De Våte har samme
tendens til å tørke ut som lytter, men meget senere. Problemet med tantaler
er som noen andre sa, at de kan brukes "forkjært" (som jeg tror er det rette
Danske uttrykk). Det var for 30 år siden veldig vanlig å sette en tantal på
1-10 µF over forsynings-spenningen. Da den lave ESR kombinert med den lille
overflate ga en stor indre oppvarming ved påslag, ble resultatet ofte at de
eksploderte. Tantaler har mange gode egenskaper, men de er ikke bra til lyd.
Dette lille volum sammen med den store kapasitans gjør at de får en stor
dielektrisk absorbasjon. Fine ord, men i praksis betyr det en huske effekt,
som gir forvrengning. Dette er ikke et problem om grensefrekvensen velges
lav nok. la oss si 0,01 Hz. For profesjonelle fabrikanter som STUDER var
dette en vanlig måte. Jeg for min del prøver å holde tantaler ute av
lydkjeden. De er også mer følsomme for litt revers spenninger. En vanlig
lytt har intet problem med 0,4 Volt. I dag finnes det mange gode lytter som
er beregnet for høye frekvenser, og er rated for 105 grader. Disse er
normalt bedre for lyd, men selvfølgelig aldig i et filter, hvor 3 dB punktet
ligger i nærheten. Selv Oscon kondensatorene har problemer her. Da tørre
tantaler har større overflate, er de meget bedre, men koster også 10 ganger
så mye. 1 kr her og 1 kr der, blir fort 100% i den verden vi lever i. Om du
refererer til Studer produktet, og både skjema nummer og part nummer kan jeg
kanskje anbefale deg noe?

Med hilsen
Arne Offenberg

Re: ESR og Tantalkondensatorer
Hej Arne,

Tak for god info om tantaler, hvordan ser man om det er våde eller tørre
typer der sidder i?

Maskinen er en Studer B62, indspille forstærkeren hedder 1.080.982-11,
afspille forstærkeren hedder 1.080.986-11
Servicemanualen ligger på Studers FTP
ftp://ftp.studer.ch/Public/Products/B62/Manuals (stor PDF fil, 76MB)

Jeg vil meget gerne høre din anbefaling til udskifting/forbedringer, kan man
evt. bypasse lytter/tantaler i signalvejen, med nogle små filmkondensatorer?

Mvh
Jan

Re: ESR og Tantalkondensatorer

man
filmkondensatorer?

Det er ingen vits i å bypasse en tantal. Det som kan lønne seg er å velge en
med høyere spenning. De tørre tantaler er ofte firkantede. Det reduserer
forvrengningen ved å sette 2 i serie, slik at den blir bipolar. Altså minus
mot minus. Men både høyere spenning og kapasitans er enklere. Jeg har
kanskje både kort og servicemanualen på jobben, så jeg skal sjekke der.

Med hilsen
Arne Offenberg

Re: ESR og Tantalkondensatorer
Hej Arne,

Kan man kanske skifte dem til elektrolytter, eller skal der ændres for meget
på kredsløbet?
Højere spændning og kapasitet, hvor meget højere, dobbelt op?

Både ind og afspille forstærkerene er i B62 er identiske til dem i en A80R,
A80RC og A81, det er måske større chance for at finde en manual til en af
dem.

Mvh
Jan

Re: ESR og Tantalkondensatorer

meget
A80R,
Om tantalene bare er brukt som gjennomføringskondensatorer, hvor de ikke har
noen filtreringsfunksjon, er det bare å doble verdier.
10µF til22 og 16 Volt til 25.
Det jeg ikke helt forstår er hvorfor du skal skifte de. Er de blitt
dårlige?, slik at ESR har øket, eller har kapasiteten sunket? Uansett kan du
sikkert regne deg til den opprinnelige 3 dB frekvensen: f = 1/6,28*R*C.
Denne bør ligge under 1 Hz. Om derimot dette ligger for å filtrere
frekvenser under 20 Hz, bør man strengt tatt ikke bruke verken tantaler
eller lytter. Nøyaktigheten er ikke stor nok, og den dielektriske
absorpsjonen skaper forvrengningsprodukter til minst 10 ganger høyere
frekvens. Dette er kanskje ikke så farlig i en analog båndspiller, men det
er det ikke opp til meg å vurdere. Som jeg har sagt før, så vil en rygg mot
rygg kobling senke forvrengningen, men den er uansett lav i forhold til
resten av din kjede.

Med hilsen
Arne Offenberg

Re: ESR og Tantalkondensatorer
Hej,

Ok, så vidt jeg kan se er der ikke nogen filterfunktion.

Det var mere fordi jeg ville skifte evt. gamle/sure lytter og tantaler inden
jeg justerede BIAS og EQ.
Og om der var nogen mulighed for forbedring.
ESR ligger omkring 1.4 på en 10µF/16V.

Ok, jeg kan jo lave nogen førsøg og lytte til resultatet.

Mvh
Jan

Re: ESR og Tantalkondensatorer

inden
=

Jeg har sett litt på skjemaene, og det er noen 47 µF 3 V som jeg nok ville
ha byttet til høyere spenning, ellers er det noen lytter som sikkert
begynner å bli dårlige. Forøvrig fant jeg en feil i delelisten på C36, som
er oppgitt til 10 nF, men som er 47 µF. Jeg skal spørre en som ikke var
tilstede i dag, om erfaringer.

Med hilsen
Arne Offenberg

Re: ESR og Tantalkondensatorer

inden
=

Det er vanligvis mekaniske feil på B62. Armen for pressvalsen har en tendens
til å gå tregt. Ikke helt tilbake. Dette er problematisk, da hele skuffen
med elektronikk må fjernes for å rense lagringen og det mekaniske sytemet
under. Ellers er det en tendens til at bremsene går tregt. Da må
elektromagnetene renses. Det er lite elektriske problem med B62, unntatt
Oscillatorkortet, som NRK har hatt noen feil på.

Med hilsen
Arne Offenberg

Re: ESR og Tantalkondensatorer
Hej,

Ok, tak hjælpen :)  der er ikke så mange lytter i den, så de bliver alle
skiftet, og 47uf/3V tantalerne opgraderet til en højere spændning, trimmerne
ser noget trætte ud, så de bliver også skiftet.
Den går noget trægt i mekanikken, men det er jo bare at gå igang med at
skille, rense og smøre.
Hvilke fejl havde i på oscillatoren? den ser umidelbart ud til at virke fint
på denne her?

Mvh
Jan

Re: ESR og Tantalkondensatorer

trimmerne
fint

Flere, men ingen som har vært ofte. Det har vært byttet lytter, eller
tantaler. Det huskes ikke. Det har vært byttet transistorer i utgangen, og
det har vært dårlige relé kontakter. Dårlige relé kontakter har også
forekommet i de som styrer mekaniske funksjoner. Hos oss har reléne bare
blitt byttet, men de er av en åpen konstruksjon, så de kan godt renses.

Med hilsen
Arne Offenberg