ESR-meter

Jeg vil gerne kF8%be et ESR-meter til min kE6%reste i julegave. Han
reparerer en del gammel elektronik i sin fritid, og af dunkle veje har
jeg erfaret, at han gerne vil have et ESR-meter. Jeg har sE5% et par
problemer i den retning... 1: Jeg aner ikke hvad det er... bortset
fra, at det vist er noget med at mE5%le kapacitet? 2: Hvilket ESR-meter
bF8%r jeg kF8%be? 3: Hvor i alverden kF8%ber jeg et henne? Kan et godt ESR-
meter kF8%bes i Danmark?

HE5%ber nogen kan hjE6%lpe. Som I nok kan hF8%re er den slags elektronik
ikke lige min aller stE6%rkeste side...

Venlig hilsen
Anne

Re: ESR-meter

Hej

Jeg vil gerne købe et ESR-meter til min kæreste i julegave. Han
reparerer en del gammel elektronik i sin fritid, og af dunkle veje har
jeg erfaret, at han gerne vil have et ESR-meter. Jeg har så et par
problemer i den retning... 1: Jeg aner ikke hvad det er... bortset
fra, at det vist er noget med at måle kapacitet? 2: Hvilket ESR-meter
bør jeg købe? 3: Hvor i alverden køber jeg et henne? Kan et godt ESR-
meter købes i Danmark?

Håber nogen kan hjælpe. Som I nok kan høre er den slags elektronik
ikke lige min aller stærkeste side...

Hej

Her er lidt forskelligt, afhængig af hvilken tegnebog du tager med:
LCR-Metre
 Instek LCR 814 Håndholdt LCR Meter, 1% 1.250,00
 Instek LCR 816 Laboratorie LCR Meter, 12 Hz-1 kHz 7.900,00
 Instek LCR 819 Laboratorie LCR Meter, 12Hz-100 kHz, 0.05% 14.800,00

fundet på http://www.instruments.dk/fr_index.htm

Her er også 2:
http://dk.farnell.com/jsp/search/browse.jsp?50%0001+1002124&Ntk=gensearch_001&Ntt=lcr&Ntx =

Kasper

Re: ESR-meter

Tusind tak Kasper.

Nu mE5% jeg sE5% spF8%rge... Et LCR-meter og et ESR-meter, er det bare 2 ord=

for den samme ting, eller er der en forskel? Og hvilken? Laboratorie-
udgaverne er nok lige rigelige i forhold til min pengepung, men tror
ogsE5% det er mere end han har brug for. Men det til 1250 ser
umiddelbart fint ud. I hvert fald hvis der er tale om det samme som et
ESR-meter jo?

- Anne

Re: ESR-meter

Tusind tak Kasper.

Nu må jeg så spørge... Et LCR-meter og et ESR-meter, er det bare 2 ord
for den samme ting, eller er der en forskel? Og hvilken? Laboratorie-
udgaverne er nok lige rigelige i forhold til min pengepung, men tror
også det er mere end han har brug for. Men det til 1250 ser
umiddelbart fint ud. I hvert fald hvis der er tale om det samme som et
ESR-meter jo?

Hej,

Du har ret, det var mig der blev lidt forviret selv :)

http://atimco.dk/index.php?main_page=product_info&cPath37%_47&products_id18%1&zenid=8f18573a13ced959454e5827da09e3c9

Der er et, men det er meget dyrt.

http://dk.farnell.com /
nr: 4908296
nr : 4283340

http://clientes.netvisao.pt/greenpal/evb1.htm

Det sidste har der vidst været skrevet en masse om på nettet...

Kasper

Re: ESR-meter
Hej Anne.
Jeg kan anbefale Peak Atlas ESR60, som Kasper henviser til hos Farnell, hvis
du kan handle der.
Ellers kan du købe det i England på dette link, som jeg gjorde:

http://www.peakelec.co.uk /

Mvh. Jørgen.

Re: ESR-meter
Tak for alle jeres svar. Det i Portugal var jeg faktisk selv faldet
over i min sF8%gen, fF8%r jeg spurgte herinde. Jeg har intet grundlag for
at vide om det er godt, men det har da fE5%et mange rosende ord pE5%
vejen. Til gengE6%ld er jeg lidt bekymret over det skal sendes helt fra
Portugal, taget i betragtning at Jul er snart efterhE5%nden. Er der
andre, der har erfaringer, gode som dE5%rlige, med det Peak ESR60, der
ogsE5% nE6%vnes? Min tanke er at kF8%be dE9%t. Det er lidt dyrere end det i
Portugal, sE5% hvis det skulle vE6%re "forkert" i forhold til min kE6%restes=

brug kan han jo sende det tilbage og i stedet kF8%be det i Portugal. I
hvert fald hvis jeg sF8%rger for, at man kan fE5% pengene retur - det ved
jeg dog ikke om er muligt endnu. Det undersF8%ger jeg lige. Men vil
gerne hF8%re om nogen har erfaringer med, eller yderligere viden om det
Peak ESR60?

PE5% forhE5%nd tak
Anne

Re: ESR-meter

LCR-meter betyder at instrumentet kan måle på spoler, kondensatorer og
modstande.

En af de parametre man kan måle på en kondensator er ESR.

Om LCR-814 kan måle ESR er svært at sige uden at have instrumentet i
hånden eller en ordentlig beskrivelse af det, så jeg tror det bedste du
kan gøre er at ringe til http://www.instruments.dk/whois.htm og sprøge
dem om man kan måle ESR med det instrument.

Ellers har Farnell et instrument som er betydeligt billigere og som helt
sikkert kan måle ESR:
http://dk.farnell.com/jsp/Test+Equipment/Component+Testing/PEAK/ESR60/displayProduct.jsp?sku78%30254

Re: ESR-meter
NE5%, umiddelbart kan jeg vist slet ikke handle hos Farnell som
studerende. SE5% er det nok ikke sE5% relevant at undersF8%ge om produktet
kan byttes...

Re: ESR-meter
http://dk.farnell.com/jsp/search/browse.jsp?50%0001+1002124&Ntk=gensearch_001&Ntt=lcr&Ntx =

Det er ikke ESR-metre
ESR-metre måler Equivalent Series Resistance, eller en kondensators
ækvivalente seriemodstand.

Det her :
http://clientes.netvisao.pt/greenpal/evb1.htm
er et ESR meter !

Han er faktisk ikke svær at handle med, selv om det er i Portugal.
Har købt nogle stykker af ham, men har kun mit eget tilbage nu, og det vil
jeg ikke undvære.

Måske der var flere der ønsker sig en julegave, så kan vi organisere en
samhandel.

mvh.Poul

Re: ESR-meter
Hej!

Jeps, og det _virker_!

Forståeligt. Jeg har repareret elektronik i snart 8-9 år, og Bob Parkers
instrument er _uundværligt_ og fungerer perfekt.

Anne: Hvis du har mulighed for det, så køb endelig dette.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: ESR-meter

Det kan jeg tilslutte mig. Det vil gi' glæde i det lille hjem :-)

mvh Ebbe

Re: ESR-meter

Tusind tak for al jeres hjE6%lp. Jeg tror jeg satser pE5% Bob Parkers
model og bestiller i Portugal. Er der nogen af jer, der har kF8%bt den,
der kan huske hvor lang leveringstid der var?

- En meget taknemmelig Anne

Re: ESR-meter

Tusind tak for al jeres hjælp. Jeg tror jeg satser på Bob Parkers
model og bestiller i Portugal. Er der nogen af jer, der har købt den,
der kan huske hvor lang leveringstid der var?

Hej

Jeg har lige fået pcb på alm. post fra bulgarien, det tog ca. 5 dage....

så hvis de kan sende det med det samme vil jeg tro det ca. er den tid.

Portugal er med i EU, så det skal ikke igennem told etc...

Kasper

Re: ESR-meter

Det gik meget smertefrit, også selvom man skal igennem Paypal.
Og det tog i hvert fald mindre end en uge at komme frem.

//michael

--
Instead of email, use this: http://mtech.dk/thomsen/contact.php

Re: ESR-meter
Hej!

Jep.

Nå, jeg vil ud og se mig om efter en kæreste der er lige så betænksom :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: ESR-meter

Ja hvad mener du Kim!, tænk at være så heldig :)

MVH Lars Arup

Re: ESR-meter

Er der mon nogen der har reserveret domænet http://elskerelektronikdating.dk
?

Mvh. Uffe Ravn
Kommende medlem

Re: ESR-meter

-jeg troede, Du allerede var i besiddelse af et ESR meter ;-)

Bo //

Re: ESR-meter
TrE6%kker kraftigt pE5% smilebE5%ndet og sender de bedste F8%nsker til alle
kommende elektronikdatere derude...

Nu har jeg bestilt et ESRmeter hos Vitor i Portugal. Tusind tak for
jeres anbefalinger. Som flere af jer ogsE5% har pE5%peget kan meteret godt
lave "in-circuit" mE5%linger - i hvert fald ifF8%lge Vitor. Han har ydet
en super service og vE6%ret meget venlig. I morgen skulle der vE6%re et
ESR-meter pE5% vej hertil. HE5%ber min kE6%reste bliver lige sE5% glad for a=
fE5% den, som jeg har vE6%ret for at kF8%be den :o) Jeg glE6%der mig til
juleaften at kunne fortE6%lle ham, hvor venlige og hjE6%lpsomme hans med-
elektronik-entusiaster har vE6%ret i min sF8%gen efter den perfekte gave.

Tak for al hjE6%lpen. HE5%ber I fE5%r en rigtig dejlig Jul alle sammen.

- Anne

Re: ESR-meter
Hej Anne

Nu håber jeg så at kæresten lever op til dine anstrengelser :)