ESR-Meter

Jeg mangler et apparat til at måle på elektrolytters "ekvivalente serie
resistans"

Nu har jeg hørt så meget godt om K-7204 ESR-meteret fra Dick Smith Electronic.
Så vidt jeg kan se sælges det som et byggesæt.

Er der nogen der ved om det kan købes i DK, eller evt. kan anbefale et
alternativ ?

Re: ESR-Meter
Hej!

Korrekt.

Køb det i Australien. Det tager kun ca. 1 uge at få tilsendt og jeg har ikke
fået toldopkrævning på de to jeg bestilte i sin tid :)

Der er bestillingsoplysninger på forfatterens hjemmeside.

Re: ESR-Meter

ikke

Heldige asen! Jeg har måtte betale told af alle 3 jeg har haft bestilt :-(

Men, tolden koste 9 kr. Afgift på 0 kr, Importmoms på 94 kr, et
fortoldningsgebyr på 55 kr og det gav i alt en afgift på 158 kr.
Hos mig tog det første 14 dage at modtage og de to efterfølgende 8-10 dage.

Alt i alt med køb, porto og told kostede det ca 550 kr.

http://members.ozemail.com.au/~bobpar /

Og den med nyt design og småforbedringerne:
http://clientes.netvisao.pt/greenpal/evb1.htm som sælges samlet fra
Portugal.

--
Venligst

Lasse C. Johansen.

Re: ESR-Meter
Hej!

Surt show! Det er ca. prisen for dem begge da jeg bestilte :(

Hmmm, den kasse overlever vist ikke de ture på gulvet som mit meter har klaret
:-)

Iøvrigt er den gamle udgave da rigeligt sikker mod ladte lytter. En hovedlyt
opladt til et par hundrede volt overlevede mit da fint - der kom en ordentlig
gnist da jeg prøvede at måle :)

Re: ESR-Meter
Hvordan virker det egentlig???

Kan man se modstanden ved forskellige frekvenser?? Ellers er det jo ikke
bedre end et voltmeter... :)

Frank

:-(
klaret
hovedlyt
ordentlig

Re: ESR-Meter
Hej Frank

Ud over at kunne måle kapaciteten kan det også måle
lyttens indre modstand (ESR). En lyt kan godt have
bevaret sin kapacitet, men fået ødelagt sit ESR.

Mvh Max

Re: ESR-Meter
Hej Max,

Det kan ikke måle kapacitet (selv om det ville være en logisk udbygning :)

--
Venlig hilsen,
Søren

OK, det var jeg ikke klar over, jeg tog det for givet at den funktion
også var indbygget.

Tak for info.

Mvh Max

Re: ESR-Meter
Hej Max,

Det er egentlig også ulogiskt at den ikke er.

Men det åbner jo en niche for en der har lyst at lave et "total-meter"
til kondensatorer.

Velbekomme :)

--
Venlig hilsen,
Søren

Læs om det i denne pdf:
<URL:http://members.ozemail.com.au/~bobpar/k7204.pdf

Kun ved 100kHz.

Vil du fx. bruge det til at vælge 'lytter til en lineær forsyning skal du
hellere checke på 100Hz (hvad det altså ikke kan).

--
Venlig hilsen,
Søren

En lille biting nu vi er inde på ESRmetre... Kan ESR værdien være både for
høj eller for lav når kondensatoren er defekt? og hvad sker der i
kondensatoren når den henholdsvis er for høj og lav?

M.v.h. Peter Andersen.

Re: ESR-Meter
Hej!

ESR kan kun stige ved defekte lytter, men lytter kan også kortslutte. Derfor kan
ESR-meteret godt snyde, men det er ret sjældent det sker i praksis hvis man har
erfaring med det...

Re: ESR-Meter

Erfaring med det?

Jeg målte på nogle lyttere her den anden dag der kun havde 1/10 af hvad ESR
værdien burde være. Derfor undrede det mig lidt... syntes ikke jeg har været
ude for det før.

--
M.v.h. Peter Andersen.

Re: ESR-Meter
Hej!

Hvilken størrelse og hvad målte du? Har du prøvet med et alm. ohmmeter også
(kortsluttede?)?

Re: ESR-Meter
Hi

resistans"
Electronic.
alternativ ?

Du kan også købe det i Portugal

http://clientes.netvisao.pt/greenpal/evb1.htm

Men priser løber op over 500 dask.

/ Jan

Re: ESR-Meter
Electronic.
alternativ ?
Hej Polle!
Jeg har faktisk et, som jeg bestillte down under. Du må godt låne det en 14
dages tid. Så ka' du se om du vil selv købe et hjem.
Hilsen MIC
snipped-for-privacy@mail.dk (fjern tallene)

---
Re: ESR-Meter
Tak for alle svarene i denne tråd !

Jeg bestilte ESR-meteret ved gutten i portugal, og har også modtaget
det. Det løb op i lidt over 600,- Det synes jeg er meget rimelig.

Poul Erik

Site Timeline