ESD måtter (nul eller jord?)

Jeg bor i øjeblikket i en ret gammel ejendom uden indlagt jord installation.
Jeg var ved at trække jord kabel til mine to ESD borde i dag og fandt ud af
(til sidst...grr!) at man havde lagt jord og nul sammen ude i måleren.

Spørgsmålet er så hvad jeg skal gøre. Skal jeg tage en jord fra den radiator
der står ved siden af mit bord (der er 10 ohm mellem nul og radiatoren, og
HFI relæet går når de kortsluttes) eller skal jeg bruge nul lederen direkte?
Jeg ved ikke rigtig om jeg kan komme ud i problemer hvis jeg bruger nul til
ESD måtterne. Eller rettere: hvis jeg røre en fase med min håndledsrem på
før jeg stød og HFI relæet vil ikke så fra. Det vil det hvis jeg tager den
fra radiatoren og det er i hvertald én vigtig forskel.

Peter

Re: ESD måtter (nul eller jord?)

Der er ikke jord i en radiator.

Du skal bruge nullederen med den korrekte formodstand (750k-150M).

Der er 1M i håndledsremmen.

Du må ikke blande radiatorer ind i elektriske installationer -
overhovedet (og elradiatorer må du ikke pille i).

Jesper Poulsen

Re: ESD måtter (nul eller jord?)

HeeHee... - Og det sjove her, er jo så at den jord som de skal forbindes til
skal være bedre end 10 Ohm hvis det skal "godkendes" som f.x. radioværksted
jf. TI forskrifter... - For Sxxxx da...

Lars / Viborg

 - Se vores nye hjemmeside på www.sound2vision.dk

Re: ESD måtter (nul eller jord?)

installation.
af
radiator
direkte?
til

Utligningspotensiale er det rette navn.
Din sammenkobling av "jord" og nul leder er laget riktig.
Radiatorer har ingenting med elektriske potensialer at gjøre.
Riktig sted er altså fra sammenkoblindpunktet i dit sikringsskap.

Med hilsen
Arne Offenberg

Re: ESD måtter (nul eller jord?)
Se nu er det ikke vær dag jeg læser i stærkstrøm regulativet,
men da jeg stod i lære som elektriker, var det kun virksom heder med egen
transformer der måtte lave nulling, dvs. at blande nul og jord sammen i
installationen ! er det blevet lavet om ?, jeg tror det ikke !
Man var inde på for den del år siden, at alt hvad der var af jern og metal i
et hus skulle jordes, man har slækket den del på dette krav, men jeg mener
at det stadigt er et krav at varme & vand installation skal være jordet,
/Carsten

Re: ESD måtter (nul eller jord?)

jeg mener at man siger at alt hvad der kommer "ude fra" og ind i huset skal
jordes... dvs. antennemast, vand, osv osv...
se her: http://cubus-adsl.dk/elteknik/installationer/pe_leder.php og her:
http://cubus-adsl.dk/elteknik/installationer/nulling.php man må gerne lave
nulling i et parcelhus...

Rasmus

Re: ESD måtter (nul eller jord?)

I visse gamle installationer i hovedstadsområdet er det tilladt.

Jesper Poulsen

Site Timeline