ESD-måtte og jord

Hej,

hvordan foregår det med ESD-måtter mv., hvis der ikke er jord (så vidt
jeg ved) i min el-installation? Er det nok at mit udstyr har samme
potentiale eller hvordan kan jeg gribe det an?

Mvh Jonas

Re: ESD-måtte og jord

Du og dit udstyr har samme potentiale, men helst jordet.

Potentialeudligningen skal ske gennem modstande.

Re: ESD-måtte og jord
On Mon, 23 Jan 2012 16:03:08 +0100, "Klaus D. Mikkelsen"

Jonas skal da ikke jordes - kun indirekte gennem en modstand.
--
OV1A Jens

 Hard work has a future pay-off. Laziness pays off now!

Re: ESD-måtte og jord

Det er jo lige præcist det Klaus skriver, samme potentiale,
potentialeudligningen skal ske gennem modstande.

Men "helst jordet" er jo også gemmen en modstand.

/Hans

Re: ESD-måtte og jord
Det var noget i den retning jeg tænkte, Klaus.

Tak for hjælpen.

Mvh Jonas

Re: ESD-måtte og jord

Sidst jeg havde med sådan noget at gøre, var 1Mohm standarden.
Om det er det samme i dag, eller der er ændret på det skal jeg ikke
kunne sige.

Mvh
Martin

Re: ESD-måtte og jord

Hej Jonas.

Det handler om potentialudligning - i stF8%rre installationer bruger man
jord som fE6%lles referencepunkt, men det er bare fordi det er mest
praktisk :-)

Du skal sammen med mE5%tten blot bruge et hE5%ndledesbE5%nd - mE5%tte og
hE5%ndledsbE5%nd skal vE6%re forbundet, med en 1MOhm sikkerhedsmodstand i
serie.  - Sikkerhedsmodstand fordi den skal kunne tE5%le netspE6%nding
over sig uden at den lige pludselig er tE6%t pE5% nul ohm, hvilket jo  kan
give visse ubehageligheder for dig ;-(   Alle ledninger beregnet til
hE5%ndledsbE5%nd har sikkerhedsmodstanden indbygget, endda oftest med en
modstand i begge ender - altsE5% ialt 2 MOhm, for at det ikke gE5%r galt
hvis ledningen bliver beskadiget og der i vE6%rste tilfE6%lde kommer fase
pE5% et sted i midten..

Mvh. Claus Hillker
ESD RE5%dgiver - Zenitech.dk

Site Timeline