ESD måtte?

Hej.

Det måtte jo komme.
Da jeg sad med en konstruktion med div. IC´er
og processor i dag sprang der der en gnist fra mine fingre til printet.
Nu er printet dødt. Og det er ikke til at skifte dele. (SMD)
Jeg må have købt en antistatisk måtte. Men er det et must et den bliver
jordforbundet? Er det ikke nok hvis måtten, printet og jeg har samme
potentiale? Er der en venlig sjæl der ved det. Jeg kan ikke røre ved en
radiator for jeg har ikke en radiator. Jeg kan røre ved et vandrør i
køkkenet men det er vist ikke nok. Een der kan gøre mig lidt klogere på
dette?

--
MVH.
Finni

Re: ESD måtte?

ja du kan jo sE5% forbinde mE5%tten til et vandrF8%r som du kan komme til a=
rF8%re.
men ellers er det som du siger .om at holde samme potentiale pE5% alle
dele, og sE5% er det om at man ikke kan aflade en ladning pE5% fingeren
meget let,

SE5% hvis du sE6%tter en 10 megaohm modstand til vandrF8%ret vil potentiale
forskellen mellem vandrF8%r og dig blive udlignet langsomt via
modstanden, og rF8%rer du sE5% rF8%ret er der ingen potentialeforskelle, og
dermed er mE5%let nE5%et.
alex

Re: ESD måtte?

Jeg har en brugt måtte, som du kan få, men et armbånd, må du selv
skaffe. Ja, det er en fordel at det er jordforbundet, men det kan fint
være gennem en stor modstand,

Jeg kan smide måtten efter dig, en dag, hvor jeg skal den vej over
Skanderborg.

Hvad er det for SMD komponenter, du har hærget ??

Bo //

Re: ESD måtte?

Hej Bo.

Tak for dit venlige tilbud. Det siger jeg ja tak til..
På printet er der SI570, MC9S08QG8, 24AA32.
Det værste er er at printet efterhånden også er grattet i.
(Sikkert defekte gennempletteringer o.s.v.)
Så nu har jeg bestilt nye dele.

--
MVH.
Finni

Re: ESD måtte?

Kan du selv skifte dem, eller skal jeg klare det  ??

Re: ESD måtte?

Nej tak Bo, jeg bygger det simpelthen om med nye dele.

--
MVH.
Finni.

Re: ESD måtte?

Esd måtte med armbånd til dig, og print på måtte=samme potientale.
jording burde ikke være nødvendig.

mvh Erik

Re: ESD måtte?

Hvorfor bruger man så jordforbindelse til ESD, altså hvis det ikke
burde være nødvendig, så virker det da lidt overkill ?

/Hans

Re: ESD måtte?

Jordforbindelsen bruges vel til at aflade kroppen...

Hvis man undlader denne, så sørger man blot for at kroppen og printet har
samme spænding.. det kan være 0V eller 2000V... men i princippet burde
printet ikke tage skade ved det heller...

Kasper

Re: ESD måtte?

Delvis korrekt, det bruges til at sikre et kendt potientale for
kroppen (og andre elementer der er i arbejdsområdet), så kan du kalde
det for aflade, fint med mig.

Idden er at alt har samme potientale, vel at mærke det samme kendte
potientale og ikke noget helt tilfældigt.

/Hans

Re: ESD måtte?
Hej Hans

Ja, det er rigtig smart at man ikke skal skifte potentiale når man
skifter placering, at gå fra et svævende rum til et andet svævende
rum kan være en pinefuld oplevelse (zap) :)

Re: ESD måtte?

Det her intet med jord og gF8%re, kun ,som nE6%vnt tidligere, at jord kan
sikre at steder der ikke er forbundet har samme potentiale. man ku
have forbundet hele fabrikken og pumpet den op til 100 M volt..og
stadig sidde og nusse uden der var noget der futtede af..
Det gE6%lder i grund og helt bund..1) at alt har samme potentiale,sE5% en
pin pE5% en IC ikke kan fE5% en spE6%nding I FORHOLD TIL DE ANDRE pins..
Og 2) at potentiale forskelle ikke kan udlignes hurtigt. Det er det
man mE6%rker nE5%r der springer en gnist til fingeren.. en hurtig
potentiale udligning..
og hvilket potential arbejdspladsen har til omgivelserne vil jo ikke
E6%ndre sig fordi der er nogle forbunde mE5%tter og mennesker . SE5% at g=
E5%
fra pladsen kan ikke vE6%re anderledes end uden esd forbindelser.
alex

Re: ESD måtte?

Hvilket efter min overbevisning vil medføre ubehag, når man skal ud og
ind tilfirmat ;-)

Bo //

Re: ESD måtte?

jaeh  de sE6%tter spE6%nding pE5% nE5%r du er pE5% arbejde..sE5% kan du ell=
ers gE5%
hvis du alsE5% har lyst..:)

Re: ESD måtte?

//
For at have en ensartet reference. Forestil dig to arbejdsborde, hvor
alene armbånd og underlag er forbundet sammen, men ikke er forbundet til
jord. Der kan mellem disse borde nemt opstå en ret stor (statisk)
potentialeforskel. En anden ting at bemærke er nettilsluttet testudstyr.
Hvis dette er forsynet med et netfilter (X-Y) kan der opstå en
potentialeforskel på den halve netspænding mod jord. Den strøm der kan
løbe er ufarlig for personer, men som regel ikke for sartere elektronik.

Mvh. Bjarne L.
//

Re: ESD måtte?
Hej Finni

Ja, med det ørkenklima vi har i DK i øjeblikket, ja
der stiger problemerne jo med statisk elektricitet.