ESD beskyttelse

Hvis denne holder vand, er der vist et par ingeniører som skal på ESD
kursus.

http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article282219.ece

I øvrigt har der i mange år været "lynafleder" i form af modstande i de
sko/træsko som bruges på operationsgangen, så man ikke risikerer at
patienter som får brændbare bedøvelsesgasser eksploderer imellem hænderne på
personalet.

mvh
JBH

Re: ESD beskyttelse

Det samme gælder jo for elektronik industiren
det er jo kommet så langt at vi både styrer fugten samt har EPA tøj
på idag, plus vores fodtøj.

så man er sikker på at selvom luften skulle blive tør her om vinteret at
vi ikke kan gniste :)

/Rasmus

www.linuxfromscratch.dk
www.c-system.org
http://irc.linux.dk

Re: ESD beskyttelse

Hvor mange prosent fuktighet er anbefalt / krav?

HM

Re: ESD beskyttelse

Hvor jeg arbejder har vi følgende krav:

Under 30% fugtigthed, så er der krav til beklædning dvs.
EPA tøj

hvis der er over kan man nøjes med 100% bommuld beklædning

udover det har vi:

Bord
sko
armlænke (skal aldtid være på når man sidder ned selvom ens stol er ESD
godkendt)
skraldespand
stol

arm lænke og sko skal tjekces hver dag, og noteres for det
bord og stol bliver tjecket ½ årligt

/Rasmus

Re: ESD beskyttelse

Problemet var kendt allerede i slutningen af 1970'erne, da jeg var
udvikler i medicoelektronik. Og allerede dengang havde man løst problemet.

Hvis det "pludselig" er et problem igen, er det fordi man ikke har tænkt
sig om. I elektronik'en har vi i mange år brugt fodtøj med afledning og
gulv, der afleder. Man har i mange år gjort det samme i fyrværkeribranchen.

Selv i mit lille firma har jeg ledende/jordforbundet gulv, fodtøj, der
passer til og håndledsrem med afleder.

-faktisk er der IKKE noget nyt i det explotionsbladet har hittet på ...

Bo //
-afladet

Re: ESD beskyttelse
Hej!

Man lærer skisme også hurtigt ikke at have alm. gummifodtøj på, når alt er
jordet. Jeg fik da ihvertfald jævnt ofte stød når jeg rørte ved computere,
håndtag m.m. der hvor jeg arbejder :)

Det er dog ingenting ift. da vi fik jordet gulv i udviklingslokalet. Elmontøren
havde sat fase på gulvet, så det gjorde ret naller at røre ved jordede ting(!).
*Der* var det faktisk en fordel at være isoleret fra gulvet :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: ESD beskyttelse

http://www.vestamt.dk/struktur/Klummen/S%C3%A5%20flyt%20dig%20dog.htm

??

mvh
JBH

Re: ESD beskyttelse
Hej!

Tror nu ikke min chef brugte det til en fobi-undersøgelse, hvilket da altid er
noget :-)

Iøvrigt utroligt, at man vil udsætte dyr for sådan nogle forsøg :-(

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: ESD beskyttelse

Føj for datan, det er jo det, der hedder en killer-application :-(
Han burde gå forrest sammen med en bedemand, ved en test.

Jeg husker for mannngggeeeee år siden at en eltriker havde byttet nul'en
med en fase. Der var fan..me knald på alt grej, der var sluttet til. Men
han betalte af egen lomme alt afbrændt. Heldigvis kom ingen til sgaje...

Bo //

Re: ESD beskyttelse
Hej!

Enig. Det gjorde iøvrigt ondt (well, det kunne mærkes) bare at røre ved glasset
på en CRT skærm. Sådan en sitrende fornemmelse.

Surt, men det afliver dog i det mindste kun grejet :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: ESD beskyttelse

Hmm, hva' blev der af H(P)FI'et??

/Claus

Re: ESD beskyttelse
Hej!

Der blev sikkert ikke trukket nok strøm til det ville aktivere.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: ESD beskyttelse

Så det elektrisk ledende gulv er ikke skåret rundt om rør til radiatoren,
lagt ud på betongulv, eller lagt jordforbundne under arbejdsbordben.

Forstå mig ret, jeg synes historien lyder rimelig fantastisk

(Det gør den ikke dårligere, IMHO)

/C

Re: ESD beskyttelse
Hej!

Det er lagt på beton, ja. Men er det et problem? Gulvet er ihvertfald jordet
(nu, anyway).

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: ESD beskyttelse

Tro mig: Jeg har se antistat gulv lagt ovenpå trægulv UDEN at der var
kobberstriber til udlingning under vinylen. Og så kan det være temmeligt
ligegyldtigt.

Bo //

Re: ESD beskyttelse

Hvis det var vinyl, så er _alt_ ligegyldigt.
Linoleum er vist en hel del bedre til ESD sikrede gulve.

--
mvh Uffe

Re: ESD beskyttelse

Antistatgulve laves normalt af en vinyl med et ledende materiale i
blandingen. Det gør det slidstærkt og let at svejse sammen.

http://www.google.dk/search?hl=da&q=ESD+vinyl&btnG=S%C3%B8g&meta =

Bo //

Re: ESD beskyttelse

Hvis det er en industri installation skal man ikke forvente at der
er noget H(P)FI

www.linuxfromscratch.dk
www.c-system.org
http://irc.linux.dk

Re: ESD beskyttelse

Og du mener så at noget sådan kan forekomme på steder hvor der sikres med
ESD-gulvbelægning??

Nej, vel??

/Claus

Re: ESD beskyttelse

Jeg har i nu ikke set en monteret i nogle af de tavler jeg har
set, hvor der var ESD gulv, typisk vil man ikke kunne
tænde for noget somhelst, hvis der er monteret H(P)FI
nu snakker vi ikke mini firma installation, vi snakker
egen transformer station, til foretagnet
dvs. haller på mere end 500kvm.

/Rasmus

www.linuxfromscratch.dk
www.c-system.org