ESD beskyttelse

Hvis denne holder vand, er der vist et par ingeniører som skal på ESD kursus.

I øvrigt har der i mange år været "lynafleder" i form af modstande i de sko/træsko som bruges på operationsgangen, så man ikke risikerer at patienter som får brændbare bedøvelsesgasser eksploderer imellem hænderne på personalet.

mvh JBH

Reply to
JBH

Det samme gælder jo for elektronik industiren det er jo kommet så langt at vi både styrer fugten samt har EPA tøj på idag, plus vores fodtøj.

så man er sikker på at selvom luften skulle blive tør her om vinteret at vi ikke kan gniste :)

/Rasmus

Rasmus

Problemet var kendt allerede i slutningen af 1970'erne, da jeg var udvikler i medicoelektronik. Og allerede dengang havde man løst problemet.

Hvis det "pludselig" er et problem igen, er det fordi man ikke har tænkt sig om. I elektronik'en har vi i mange år brugt fodtøj med afledning og gulv, der afleder. Man har i mange år gjort det samme i fyrværkeribranchen.

Selv i mit lille firma har jeg ledende/jordforbundet gulv, fodtøj, der passer til og håndledsrem med afleder.

-faktisk er der IKKE noget nyt i det explotionsbladet har hittet på ...

Bo //

-afladet

Hej!

Bo Bjerre wrote: ...

Man lærer skisme også hurtigt ikke at have alm. gummifodtøj på, når alt er jordet. Jeg fik da ihvertfald jævnt ofte stød når jeg rørte ved computere, håndtag m.m. der hvor jeg arbejder :)

Det er dog ingenting ift. da vi fik jordet gulv i udviklingslokalet. Elmontøren havde sat fase på gulvet, så det gjorde ret naller at røre ved jordede ting(!).

*Der* var det faktisk en fordel at være isoleret fra gulvet :)
--
Mvh, Kim Voss Schrader
Reply to

Hvor mange prosent fuktighet er anbefalt / krav?

HM

Reply to
Harald Mossige

"Kim Voss Schrader" skrev i en meddelelse news:46002b87$0$90268$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk...

??

mvh JBH

Reply to
JBH

Hej!

JBH wrote: ...

Tror nu ikke min chef brugte det til en fobi-undersøgelse, hvilket da altid er noget :-)

Iøvrigt utroligt, at man vil udsætte dyr for sådan nogle forsøg :-(

--
Mvh, Kim Voss Schrader
Reply to

Føj for datan, det er jo det, der hedder en killer-application :-( Han burde gå forrest sammen med en bedemand, ved en test.

Jeg husker for mannngggeeeee år siden at en eltriker havde byttet nul'en med en fase. Der var fan..me knald på alt grej, der var sluttet til. Men han betalte af egen lomme alt afbrændt. Heldigvis kom ingen til sgaje...

Hej!

Bo Bjerre wrote: ...

Enig. Det gjorde iøvrigt ondt (well, det kunne mærkes) bare at røre ved glasset på en CRT skærm. Sådan en sitrende fornemmelse.

Surt, men det afliver dog i det mindste kun grejet :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader
Reply to

Så vidt jeg husker er der endda krav om at medicinsk elektronik skal kunne klare 8kV/15kV kontakt/luft udladning (det må være HBM), hvilket er en hel del mere end de mere normale 2kV krav.

Kai

--
Kai Harrekilde-Petersen
Reply to

Hmm. jeg husker noget med bare fødder og betongulv?

Mvh. Uffe Ravn

Reply to
Uffe Ravn

Hmm, hva' blev der af H(P)FI'et??

/Claus

Reply to
Claus

Hej!

Claus wrote: ...

Der blev sikkert ikke trukket nok strøm til det ville aktivere.

--
Mvh, Kim Voss Schrader
Reply to

Så det elektrisk ledende gulv er ikke skåret rundt om rør til radiatoren, lagt ud på betongulv, eller lagt jordforbundne under arbejdsbordben.

Forstå mig ret, jeg synes historien lyder rimelig fantastisk

(Det gør den ikke dårligere, IMHO)

/C

Reply to
Claus

Tro mig: Jeg har se antistat gulv lagt ovenpå trægulv UDEN at der var kobberstriber til udlingning under vinylen. Og så kan det være temmeligt ligegyldtigt.

Det er lagt på beton, ja. Men er det et problem? Gulvet er ihvertfald jordet (nu, anyway).

--
Mvh, Kim Voss Schrader
Reply to

"Bo Bjerre" skrev i en meddelelse news:4602d6b9$0$4162$ snipped-for-privacy@nntp02.dk.telia.net...

Hvis det var vinyl, så er _alt_ ligegyldigt. Linoleum er vist en hel del bedre til ESD sikrede gulve.

--
mvh Uffe
Reply to

Antistatgulve laves normalt af en vinyl med et ledende materiale i blandingen. Det gør det slidstærkt og let at svejse sammen.

Hvor jeg arbejder har vi følgende krav:

Under 30% fugtigthed, så er der krav til beklædning dvs. EPA tøj

hvis der er over kan man nøjes med 100% bommuld beklædning

udover det har vi:

Bord sko armlænke (skal aldtid være på når man sidder ned selvom ens stol er ESD godkendt) skraldespand stol

arm lænke og sko skal tjekces hver dag, og noteres for det bord og stol bliver tjecket ½ årligt

/Rasmus

Reply to
Rasmus

Hvis det er en industri installation skal man ikke forvente at der er noget H(P)FI

Rasmus