Erstatte Germanium transistor med Silicium ditto ?

Hej.

Et gammelt familiemedlem har en gammel transportabel radio, en Grundig
Music Boy 210: http://www.radiomuseum.org/r/grundig_music_boy_210.html

Jeg fik besked på at montere nogle batterier i den, men det viste sig,
at den forvoksede batterikasse der hører til den med en battericlips der
til forveksling ligner et meget stort PP3 manglede.

Jeg har så loddet en PP3 clips på så der kan sættes en kasse i med 6 AA
celler.

Sagen er det, at den stadig ikke virker.

Jeg har smidt lab psu'en på radioen og der er noget der trækker alt for
meget strøm. Jeg kan snildt hælde 5A ind i den, og det resulterer i at
udgangstransistorene bliver lidt lune, imens at printbanen der ligger
imellem push-pull transistorene bliver glohed - så det tyder på at de er
smuttet. Jeg har løftet seriekondensatoren i udgangen så der ingen
belastning er på transistorene, det er stadig lige galt.

Jeg har ingen erfaring med Germanium transistorer, men en ohmning
imellem C-E viser imellem 0,3 og 0,1 ohm på dem begge. Der står ATES
GC178K på den ene, og på den anden ATES GC188K

Formodentlig er det AC187 og 188 ligeledes.

Det er desværre ikke stumper jeg har på lager, så kan jeg erstatte den
med noget silicium og hekse lidt ?

Et diagram ville være nice, men jeg har ikke noget login til
Radiomuseum-siden...

På forhånd tak.

// Per.

Re: Erstatte Germanium transistor med Silicium ditto ?
"Per Jensen"  skrev i meddelelsen

[...]

Hvis du er interesseret, vil jeg i morgen se efter, om jeg ikke skulle have
et par AC187/188 i en rodekasse?
Mvh Kurt

Re: Erstatte Germanium transistor med Silicium ditto ?
Det må du MEGET gerne, det er trods alt nok nemmere at smide de korrekte
stumper i, istedet for at forsøge at tilpasse til en helt anden type
transistor.

// Per.

Re: Erstatte Germanium transistor med Silicium ditto ?
Der var et sæt i rodekassen, jeg sender dem i dag, hvis jeg får en adresse!
Du skal nok lige sikre dig, at der ikke er andet brændt af, inden du skifter
transistorerne, jeg har ikke uanede mængder af dem! :-)
Mvh Kurt

[...]

Jeg tager gerne imod tilbudet, men ifølge gruppens andre skribenter har
jeg nok ødelagt radioen, så jeg tror bare at jeg skrotter den.

Jeg er ikke hel ny udi fejlfinding af kortsluttede kredsløb, men
gruppens panel har dømt mig som hærværker i denne sammenhæng, så dropper
projektet.

// Per.

Re: Erstatte Germanium transistor med Silicium ditto ?

(Svar sendes til: nntp://dk.teknik.elektronik )

Hej Per

Så let skal du ikke opgive. Lidt sjov skal vi vel have?

Læg nogle billeder af det forkullede lig et eller andet sted og send
links til os ;-)

Glenn

PS: Det der "overraskede" mig var denne passage:

 > udgangstransistorene bliver lidt lune, imens at printbanen der ligger
 > imellem push-pull transistorene bliver glohed - så det tyder på at de er
 > smuttet.

PPS: Radioen var jo stendød inden. Så det kan næsten kun blive bedre.
Vis os nu du kan bringe radioen tilbage fra din elektroniske makulering.

Du kunne snyde og erstatte udgangsforstærkeren med et LM386 kredsløb som
næsten ikke kan slå ihjel.

-

PPPS: Hvis du vidste hvad jeg har lavet med radiorør ;-)

Én dag for flere årtier siden satte jeg en vistnok en EF80 med
perforerede katode og anode direkte over en 300VAC vinding. Efter et
stykke tid, hvor transformatoren brummede løs, blev den perforerede
anode orangeglødende med en slags blå gas (Var der nogen der sagde fæl
UV-stråling?) efter lidt mere blev glasset i den ene side smelte ind
igennem anoden ;-)

Se sådan laver man elektronik forsøg !

PPPPS: Ingen elektroniske apparater led under dette forsøg ;-)

Håber I ikke får elektroniske mareridt i nat.

PPPPPS: Har også makuleret et blitzrør til ukendelighed...

PPPPPPS: Hvilken "idiot" kunne dog finde på at komme et gitter mellem en
anode og katode?:

Audion tube:
http://en.wikipedia.org/wiki/Audion_tube
Citat: "...
The Audion is an electronic amplifying vacuum tube invented by Lee De
Forest in 1906. It was the forerunner of the triode, in which the
current from the filament to the plate was controlled by a third
element, the grid. A small amount of power applied to the grid could
control a larger current from the filament to the plate, allowing the
Audion both to detect radio signals (that is, make them audible) and to
provide amplification.
..."

-

Lysdioden blev opdaget i 1907 grundet "forrykte" eksperimenter ;-)

https://da.wikipedia.org/wiki/Krystaldetektor
Citat: "...
Formentlig er eksperimenter med en krystalensretter af karborundum (SiC)
og en strømkilde årsagen til, at en lysdiodevirkning blev opdaget i 1907
af H.J. Round.
..."
https://da.wikipedia.org/wiki/Lysdiode#Opdagelse

Re: Erstatte Germanium transistor med Silicium ditto ?

Skal der så ikke et LTE filter på antennen nu han er igang ?

--
Ejvind
ClamWin Free Antivirus
Re: Erstatte Germanium transistor med Silicium ditto ?

Hej Per

Jeg er ret sikker på, at de kortsluttede transistorer, har reddet resten
af elektronikken fra dit makuleringsforsøg. :-)

Medmindre kobberbanerne er fordampet - er de det?

Jeg skal nok forsøge på at være konstruktiv.

-

Elektronikdesigere var ikke så kreative i 1960'erne, når de skulle lave
billige udgangsforstærkere. (trådte jeg nogen over tæerne...)

Så en AC187/AC188 baseret udgangsforstærker har et diagram der ligner:

12...18V:
2 Watt Audio Amplifier:
http://web.archive.org/web/20090226000916/www.mitedu.freeserve.co.uk/Circuits/Audio/2wamp.html

Dioderne og 470 ohm potentiometer var dog typisk erstattet af en
NTC-modstand.

-

En anden billig effektforstærker var designet med to LF-transformatorer
- en til baserne af to små effekttransistorer (f.eks. AC128) - og en til
kollektorene i udgangen.

Glenn

Re: Erstatte Germanium transistor med Silicium ditto ?

Ikke helt Per, så reparer du bare videre. Ellers kigger jeg på den
lørdag når vi ses :)

Kan ikke forestille mig, at den skulle være gået 100% i stykker, selvom
en kortsluttet del har fået lidt for meget strøm i det tidsrum...

--
Mvh, Kim

Re: Erstatte Germanium transistor med Silicium ditto ? [ masser... ]

Hej Per og andre

En anden gang skulle i tage et kig for her:

AC, AD, AF:
http://www.el-supply.dk/?Gid18%1

Og her:

A... Germanium (der er endnu 3 sider med forskellige typer). Er du
nostalgiker skal du holde dig væk - ellers kan det blive meget dyrt ;-) :
http://elektronik-lavpris.dk/index.php?cPath65%75

Glenn

Re: Erstatte Germanium transistor med Silicium ditto ?

Hej Per

Man hælder altså ikke 5A ind i en transistorradio - medmindre du ønsker
at grille radioen.

Du burde have strømbegrænset ved 0,5-1A.

Glenn

Re: Erstatte Germanium transistor med Silicium ditto ?

Har du husket at stel normalt er plus i germanium baserede
transistorradioer?

Glenn

Re: Erstatte Germanium transistor med Silicium ditto ?

Yes, jeg har polariseret efter elektrolytterne i kassen, ikke stellet.

Og ja, stel er ganske korrekt plus.

// Per.

Re: Erstatte Germanium transistor med Silicium ditto ?

Visse gamle typer Elektrolytkondensatorer har det også med at kortslutte
på grund af alder - har oplevet det med mange plastic-indkapslede
elektrolyýtter i AP700 radioer - så er radioens strømforsyning ikke
blevet polvendt ved et uheld kan årsagen til det øgede strømforbrug
muligvis findes her.

/Lars

Re: Erstatte Germanium transistor med Silicium ditto ?

Jeg har skam en fin lab psu, den var også oprindeligt sat til at
strømbegrænse ved 100 mA, men for at lokalisere fejlen måtte jeg få
noget til at blive varmt, og når spændingsfaldet over apparatet er
ganske lavt, så skal der noget strøm til for at afsætte nok effekt til
at finde det der varmer...

// Per.

Re: Erstatte Germanium transistor med Silicium ditto ?
Hej Per

Håber du kan tåle mere uopfordret tips:

Repair and Restoration Information Index:
http://www.vintage-radio.com/repair-restore-information/index.html

Transistor Radio RF, IF and Detector (AM):
http://www.vintage-radio.com/repair-restore-information/transistor_if-rf-stages.html

VHF/FM Transistor Radios:
http://www.vintage-radio.com/repair-restore-information/transistor_vhf-sets.html

Transistor Radio Faults:
http://www.vintage-radio.com/repair-restore-information/transistor_general-faults.html
Citat: "...
Capacitor problems
..."

Så jeg håber du har et ESR-meter?

How can I fix my old radio?:
http://www.antiqueradio.org/howfix.htm
http://www.antiqueradio.org /

http://www.vintage-radio.net/forum /

Restoring an old radio:
http://www.instructables.com/id/Restoring-an-old-radio /

http://www.rfcafe.com/vendors/services/antique-radio-repair-restoration.htm

Repair and Restoration
Antique radio repair:
http://www.dxzone.com/catalog/Antique_Radios/Repair_and_Restoration /

-

Ellers kan du flikke et ESR-meter sammen her:

God - simpel - har du et digitalt multimeter med AC-måling, kan du
skrotte 2N2222 forstærkeren og 1N4148 broen (frekvensen er dog høj -
ikke 50Hz!). Ulempen er dog at skalaen er ulinear, så du bør teste med
modstande 1 ohm...10 ohm...47 ohm:

http://members.shaw.ca/swstuff/esrschematic.png
http://members.shaw.ca/swstuff/esrmeter.html

Glenn

Re: Erstatte Germanium transistor med Silicium ditto ?
lagervare i mit skuffedarium, kom selv og hent i 3600

Re: Erstatte Germanium transistor med Silicium ditto ?

Ups hvis den trækker 5 A fra din lab supply så er den nok kassabel, så
har du jo grillet den. Hvor ku du dog finde på at la den trække så meget
strøm? alt over 100ma på sådan en transistorradio under reperation er jo
hærværk.

mvh Erik

Re: Erstatte Germanium transistor med Silicium ditto ?

Det var blot for at få det kortsluttede til at varme op, så fejlen kunne
lokaliseres.

// Per.

Re: Erstatte Germanium transistor med Silicium ditto ?
Hejsa,

OK, det var jo kobberbanen på printpladen der blev glohed. Så må den jo være
defekt og skal udskiftes....

/Claus

Site Timeline