Erstatte 74Fxxx med 74HCTxxx

Er der nogen der har en god grund til at det IKKE skal kunne lade sig
gøre at erstatte en 74F245 med en 74HCT245 ?

Hvis ja - hvor skaffer man så en 74F245?

Re: Erstatte 74Fxxx med 74HCTxxx

Et eller andet minder mig om at F vidst står for "fandens" hurtig... men har
ikke lige hurtigt kunne tjekke det :(

Gnat
Kasper

Re: Erstatte 74Fxxx med 74HCTxxx

Timing, eller triggerniveauer, kan ikke huske det. F kredsene udgik for
_længe_ siden, hvad roder du med ?

Re: Erstatte 74Fxxx med 74HCTxxx
hct er en cmos compatibel higspeed ttl udgave , kan normalt erstatte de
andre ttle typer, men obs: ttl spænding endelig ikke cmos, 74hct ma 6V, cmos
max 15Volt
Erik

Re: Erstatte 74Fxxx med 74HCTxxx

Boardet kører 5v
Re: Erstatte 74Fxxx med 74HCTxxx
On Tue, 19 Apr 2005 22:31:57 +0200, "Klaus D. Mikkelsen"

CPU board til en trykkerimaskine. Fra 1993 - kan ikke erstattes, og
skal virke NUUUUUUUUUU!

Har alle kredsene pånær 74F245, men har HCT245 - men kan ikke teste
100% før genmontering.
Re: Erstatte 74Fxxx med 74HCTxxx

Flå en gammel PC fra hinanden, der er de tit brugt...

Brinck skriver at de har den (på en liste fra 1999 :-)

Re: Erstatte 74Fxxx med 74HCTxxx
On Tue, 19 Apr 2005 22:48:20 +0200, "Klaus D. Mikkelsen"

Alle de gamle PCer jeg havde ER arkiveret. LODRET - ÆV!

huh.
Re: Erstatte 74Fxxx med 74HCTxxx

Har et P133 Mainboard med et par 74F245 på.

Brinck's superopdaterede hjemmeside har dem på en liste der er dateret
til 1999.

Re: Erstatte 74Fxxx med 74HCTxxx

Har den i SMD, den er monteret på et board.

--
mvh Uffe

Re: Erstatte 74Fxxx med 74HCTxxx

Glemte at sige at det er i Esbjerg :-(

--
mvh Uffe

Re: Erstatte 74Fxxx med 74HCTxxx

F i 74F245 står for "fast" der kan komme nogle timing problemer ved at
udskifte den ene med den anden. Phillips 74HCT245 har et propagation delay
på 10 nS og Philips 74F245 har et delay på 4 nS. Der er jo nok en grund til
at de har valgt at sætte en hurtig kreds ind.

Hilsen
Bo

Re: Erstatte 74Fxxx med 74HCTxxx
On Tue, 19 Apr 2005 22:38:22 +0200, "Bo Duholm Hansen"

Sikkert korrekt. Men det er et 8085-baseret board, clocket med
7,3728MHz - så det er jo ikke GhHz vi taler om - alene een clockcycle
er jo over 100nS
Re: Erstatte 74Fxxx med 74HCTxxx

... bla bla
smæk den i og prøv, vanvittig at bruge F/HCT i en så langsom konstruktion.
Har kigget i min lager liste, desværre ikke på lager.
Erik

Re: Erstatte 74Fxxx med 74HCTxxx
Har lige skrottet 5 pcer, har stadig motherboards, de ryger ud imorgen,
sj´kal gerne kigge ved dagslys, send mig lige en direkte mail, så kan du få
tlf nr.
Erik

Re: Erstatte 74Fxxx med 74HCTxxx
Ikke nødvendigvis, når det er så langsomt så skal der jo ske mange ting
på en cycle, det kunne vel være at der sad noget bagefter med lange
setup- og holdetider.

/carsten

Re: Erstatte 74Fxxx med 74HCTxxx
Hej Ole,

Jeg har en 74LS245 kan den bruges ?

/Madsen

Re: Erstatte 74Fxxx med 74HCTxxx

Det er ikke et spm om hvor hurtigt clocken kører, men om man har et timing
problem, med at signaler skal nå frem til en RAM, der måske har en accesstid
på 90ns

Du kan bestille 74F245 hos RS components. Så får du den rigtige, og skal
ikke efterfølgende leve i uvidenhed. En anden ting er at F typerne kan drive
mange flere mA end HC typerne. Det kan have betydning til en bus eller et
RAM array, idet de typsiek udgør en stor kapacitet. Lægger du 150pF på
udgangen af en HC kreds, så sker tingene ikke til tiden.

Bo //

Re: Erstatte 74Fxxx med 74HCTxxx

Jeg mindes at Århus Radio Lager havde dem i "gamle" dage, men ellers mener
jeg også de sad på XT-mobo i sin tid, før de store chipset.

/Hauge

Re: Erstatte 74Fxxx med 74HCTxxx

Nå men idioten har ikke større interesse i at få fat i sådan en kreds, end
at han sletter de mail man skriver til ham, at man har en liggende han kan
få.

/Hauge

Site Timeline