Erstatningstransistorer

Hej NG

Jeg skal reparere en gammel Nikko 3035 receiver, hvor et par
udgangstransistorer er brændt af i.

På transistorerne står der:
B596 - grønt hus
D526 - sort hus
Det ligner vist meget godt det er et TO220 hus.

Hvad kunne det tænkes lå tættest op ad disse - og som er let tilgængelige?
MJE3055 og MJE2955? Ellers kunne man jo lige så godt tage TIP3055 og
TIP2955, de har vist samme egenskaber men er lidt kraftigere - det større
hus er fysisk intet problem. Forstærkeren forsynes med (målt) +/- 26,5 v i
tomgang.

Derudover er der endnu en effekt, en D236 i sort hus, som dog ikke er brændt
af, men som det kunne være meget rart at kende arten på i det tilfælde den
måtte gå. Forstærkeren har nemlig gennem tiden været kørt ikke bare på, men
over grænsen for mishandling, hvorfor udgangen da også stod af i det lange
løb.

Pft.

Mvh
Morten

Re: Erstatningstransistorer

Prøv at sæt 2S foran dine transistores navn og spørg Telmo....

Re: Erstatningstransistorer

Jo tak. Kender dog ikke Telmo og google finder åbenbart heller ikke noget
relevant, men lidt hjalp det da, da st.com forslår TIP41 som nearest
preffered. Den ligger vist forbløffende tæt på MJE3055 ik?

Men har du lige et link til Telmo? :o)

Mvh
Morten

Re: Erstatningstransistorer

http://www.google.dk/search?hl=da&q=telmo+elektronik&spell=1

Skal se om de står i "japaneserbiblen", hvis jeg kan finde den i
morgen....

Re: Erstatningstransistorer

Tusind tak for det!
Så var det derfor jeg ikke fandt noget brugbart. Ingen hjemmeside og sælger
ikke til private. Kunne selvfølgelig spørge dem og købe et andet sted...

Det vil simpelthen være alle tiders, for så kan jeg få dem bestilt så jeg
har dem tirsdag :)

Mvh
Morten

Re: Erstatningstransistorer

2SB596 Si pnp AF-end (altså designet til forstærkere) Uc 80V Ic 4A P =
30w gain over 15gg. Erstaningstyper 2SB690 2SB682 2SB861 (ikke meget
hjælp..)

2SD526 Si npn (resterende data som 2SB596), erstatninger 2SD 726, 2SD386
og 386A

en D236

2SD236 si npn AF-s power 50 V 3A.

Min "bibel" oversætter som regel til eurpæiske typer, men en del
japanesere har alterntiv benkonfiguration og har dermed ikke en direkte
replacemnt i europæiske typer transistorer.

Re: Erstatningstransistorer

OK, men i hvert fald tak for hjælpen :)

En anden benkonfiguration gør nu ikke noget grundet de fysiske forhold.
Benene er bukket ind over printpladens kant og det er derfor intet problem
lige at bytte benene rundt (hvis de er lange nok) eller bruge lidt ledning.

Mvh
Morten

Re: Erstatningstransistorer

Originalerne... www.pc-elektronik.dk du skal bare have mellemrum imellem
bogstaverne og tallene når du søger efter dem: B 596 og D 526.
MJE'erne er langsommere og har lavere Hfe.

Er du sikker på at der står D236? Den er i et TO-66 hus, og det er
normalt blankt metal.

    Mvh
        Kimjand

Re: Erstatningstransistorer

Ja, måske i gamle dage var de langsommere, men 2n3055 går jo i dag også op
til et par megahertz mod de opringelige 800 kHz eller noget i den stil...
Desuden gør det jo altså heller ikke noget til audio, så er risikoen for
selvsving vel også bare lavere...
Men tusind for linket! Det må jo siges at være billigt :) Så håber jeg bare
de har alt det på lager de skriver, for vil bestille lidt extra transistorer
til min Quad 303 også, det føles nemlig godt lige at have lidt udgåede
reservedele på lager :)

Ups, typo. Det er D235 og den har de også :)

Mvh
Morten

Re: Erstatningstransistorer

Nej, 2n3055 er specificeret til fT på min ~2 MHz, problemet er at de
somregel er rigeligt over det. Det er så vidt jeg ved den oprindelige
specifikation.

Så simpelt er det ikke, det kommer jo helt an på kredsløbet, det kan
meget vel give problemer...

Desværre skriver de ikke hvad de har på lager, og hvad der skal
bestilles hjem (kan godt tage tid), men prisen er fin.

    Mvh
        Kimjand

Re: Erstatningstransistorer

Tja, men jeg tvivler nu på nogen større problemer end Bias'en. Jeg fik den
af mine bedsteforældre og har nemlig brugt den som barn/ung. Da den til
sidst gav efter for mishandlingen forsøgte jeg med BD139/140 :D Da nogen
snakkede om at dem brugte man i forstærkere. Faktisk fungerede BD139
overraskende godt alt taget i betragtning, bare lydstyrken holdes på
lav/moderat niveau, ellers brændte den sjov nok også af :D
Jeg var dog ikke helt så god til det dengang og internettet var ikke
opfundet, så da BD139 jo ikke rigtigt lykkedes blev den gemt væk i et skab
til bedre tider. Disse tider er nu nu :o)

Nu får vi se. Jeg har bestilt et par stykker af de originale transistorer,
for hvorfor bruge en ikke 100% erstatning når nu de originale tilsyneladende
stadig fås?
Og så plus diverse små og løsdele. Opdagede de var temmelig billige med 3 mm
skruer og møtrikker. De koster jo en bondegård hos isenkræmmeren(!) Og det
er altid når man skal bruge dem nu og her man mangler og så får man ikke
købt dem de rigtige steder...

Mvh
Morten

Site Timeline