Erstatnings transistor for IRFI614G

Nogen der har en tabel hvor man kan se dette?

/J

Re: Erstatnings transistor for IRFI614G
Hej!

Jepper. en IRF614 kan erstattes af IRF720 :-) I'et i navnet er sikkert bare
fordi den er isoleret. Har du ikke nogle IRF'ere liggende? De er _meget_
almindelige i monitorer...

Re: Erstatnings transistor for IRFI614G

bare

Jeg tror nu mere at IR har noget med fabrikantens navn at gøre
(International Rectifier).
Forøvrigt ville jeg nok ikke erstatte en IRF614 med en IRF720.

Re: Erstatnings transistor for IRFI614G

Jeg har ikke rigtigt noget liggende.
Mit største problem var egentlig at jeg ikke havde spice modeller til ret
mange andre transistorer i den kategori, ikke nogen som jeg kunne se til
salg på rs-components anyway.

Men jeg har fundet en god erstatning nu, den virker glimrende ifølge min
simulator, ZVN4306A, den findes også hos RS

I øvrigt mit tidligere problem med IRFP350, den prøvede jeg at skifte ud med
en BUZ323, men det gik ikke da der blev afsat mere effekt i den end godt
var, når belastningen på den class A forstærker jeg bruger den i kom under 5
ohm. Så jeg har fikset en løsning med at bruge to paralelle BUZ31 i stedet,
jeg opdagede at der ingen grund var til at bruge de store 300 serier, da jeg
slet ikke kommer op i de spændinger. Nu har jeg det hele til at spille,
44.5W i otte ohm, ud af 2 BUZ31, 2TIP142 og en ZVN4306A som driver, slet
ikke så ringe endda :)

Jeg så lige på Passdiy.com at Nelson har opdaget at man i øvrigt kan
erstatte current source delen med el pærer! :) Det tror jeg så ikke vil være
så rart, dels på grund af den lave WAF, men også mere fordi man bliver da
vanvittig af at have fire 300W pærer til at så og hamre afsted på toppen af
forstærker chassis'et :)

/J

Re: Erstatnings transistor for IRFI614G
Hej!

IRF(I) FET'er produceres så vidt jeg ved af maaange producenter, ikke kun IR.

Hvorfor ikke? Det er da gyldigt iflg. Jaeger Elektroniks katalog... Dem plejer
jeg at have gode erfaringer med.

Re: Erstatnings transistor for IRFI614G

IR.

Der er andre der laver nogle IR fet's, men International Rectifier bruger IR
som forbogstaver på alle deres fet's.

plejer

Fordi jeg har leget med de to i et design, og der var IRF720 udemærket på en
kold vinterdag. Men det var et switch design og det ser ud til at SNiP
arbejder med et linært design, det giver selvfølgelig nogle andre forhold.

Re: Erstatnings transistor for IRFI614G
Hej!

Ja ok, men hvad har det med diskussionen at gøre? Jeg nævnte bare at det sidste
I (IRF_I_) nok var pga. isoleret hus. Om det er korrekt ved jeg ikke 100%, men
noget kunne tyde på det.

Re: Erstatnings transistor for IRFI614G
Hej Kim

men

Det ser sådan ud, når man sammenligner datablade på IRFI614 og
IRF614, ja så er der kun afvigelser i de data der relatere sig til
deres termiske egenskaber.

Mvh Max

Re: Erstatnings transistor for IRFI614G
Hej!

Storartet - så er jeg ikke helt i skoven :o)

Til SNiP: Jeg har kigget min IRF-samling igennem, men kun fundet een eneste
IRF614, hvilket sikkert ikke er nok til din applikation (du laver vel en
stereoforstærker? ;-)).

Re: Erstatnings transistor for IRFI614G

Hej Kim.
Ja det er skam en stereo forstærker, men den virker også fint nu med Zetex
NMOS'en

Så ellers tak.

Der går nok også en rum tid inden jeg bygger den rent fysisk, de koster jo
en bondegård alle de komponenter, strømforsyningen alene løber hurtigt op i
et par tusind, for slet ikke at snakke om køleplader.

Angående køleplader, hvordan tolker man C/W tallene? Det har jeg aldrig
forstået, hvis nu jeg fx vil afsætte 200W som varme i en køleplade, hvad for
en værdi skal den så have?

/J

Re: Erstatnings transistor for IRFI614G

for

Det er hvor mange grader temperaturen af kølepladen stiger per watt der
afsættes, hvis kølepladen monteres efter forskrifterne.

For at beregne skal du bruge værdierne for transistoren, opspændingen og
kølepladen og så skal du sikre at transistoren ikke kommer over maksimal
temperatur.

Jeg har lavet et program der kan hjælpe med det:

http://hjem.get2net.dk/hkj/miscel.html

Find siden "Heatsink"

Re: Erstatnings transistor for IRFI614G
Hej HKJ

Jeg har siddet og rodet lidt med dit program, men jeg kan ikke rigtigt
forstå hvordan det fortæller mig hvor stor en køleprofil, og hvilken slags
jeg skal bruge?

/J

Re: Erstatnings transistor for IRFI614G
Så hvis en køleplade har værdien 4.8K/W (det antager jeg er kelvin per
watt.)

Og jeg fyrer 60W af en transistor som er monteret på denne køleplade, så
bliver den (60X4.8)28%8 Kelvin varm?

Det er så ifølge
http://www.chemie.fu-berlin.de/cgi-bin/units?fromtemp28%8&havetemp=kelvin&wa
nttemp=degC

14.85 C, det er jo ikke meget, så hvis den ambiente temperatur omkring
transistoren er fx 35C så bliver transistoren (14.85+35)49%.85C varm??

Dette forudsætter jo så at der er optimal termisk modstand fra transistoren
til transistor huset, hvilket næppe er tilfældet.

Men sådan, rent teoretisk, er det så korrekt?
/J

Re: Erstatnings transistor for IRFI614G

Korrekt

http://www.chemie.fu-berlin.de/cgi-bin/units?fromtemp28%8&havetemp=kelvin&wa

NEJ NEJ NEJ, når det er en temperaturforskel, så er 1:1

Hvilket så bliver 288+35, dvs. et lille bål

transistoren

Det er så her mit program prøver at hjælpe.

Nogelunde.

Re: Erstatnings transistor for IRFI614G

Lad mig prøve at give en hurtig forklaring:

For hver transistor du montere på køleprofilen skal du udfylde en af siderne
(#1, #2 osv.)

I "Power" skriver du hvor meget effekt du afsætter i transistoren

Rth j-c finder du i databladet for transistoren

Interface to heatsink (opspændingen) vælger du f.eks. "Direct mounting,
dry", dvs. skruet direkter på kølepladen.
Opspændingen har MEGET stor betydning, hvis du bruger en isoleringsskive er
du nød til at kende typen eller data på den.

Package er TO-220 for de fleste transistorer.

Air temperature skal være varmeste omgivelses temperatur, dvs. 30-40 grader

Heatsink Rth h-a skal være K/W (C/W) for kølepladen

Nu beregner programmet hvor varm kølepladen bliver og hvor varm
transistorerne (Temp junction) bliver, du skal så checke med databladet for
transistoren at "Temp junction" ikke er højere end tilladt.

Håber det hjalp lidt.

Re: Erstatnings transistor for IRFI614G
Måske er det bare mig der ikke forstår noget, jeg har prøvet at sætte den op
med en transistor som har  Rth j-c 1.31 K/W
En køleplade på 0.5C/W (den heftigste jeg kan se hos RS) og ambient temp.
35C Direct mounting, grease er tilspændningen. Og efekt er 90W

Så forklarer dit program mit at kølepladen bliver 80C og junction bliver
233C altså rimelig meget i forhold til at den ifølge databladet ikke tåler
over 150C (går ud fra det er junction temp), men selv med en køleplade op
0C/W er junction temp 188C, hvordan kan den her transistor så NOGENSINDE
komme i nærheden af de 95W den er opgivet til at kunne klare?

/J

Re: Erstatnings transistor for IRFI614G

op

Opspændingen bliver så estimeret til 0.4 K/W,
dvs. ialt har du 1.31+0.4+0.5 -> 2.2 K/W
Hvilket giver omkring 200 graders temperaturstigning.

Jeg vil tro at et oliebad vil hjælpe på det.
TO3 hus er en stor fordel ved store effekter, det har væsentlig bedre
kontakt til kølepladen.

Som jeg skrev i et andet indlæg: Opspændingen har MEGET stor betydning
Vær også opmærksom på at data for mellemlægsskiver tit er omgivet per
kvadrat inch, og en TO220 er noget mindre end det og har dermed væsentlig
højere K/W for mellemlægsskiven.

Re: Erstatnings transistor for IRFI614G

Jeg tror måden at gøre det på er ved at distribuere lasten ud over et større
antal transistorer, fx fem i stedet for to.
Min simulator er desværre en trial version som ikke understøtter så mange
noder ad gangen, så jeg kan ikke se præcis hvor meget effekt der ville blive
afsat i hver, men hvis jeg går ud fra at det er nogenlunde liniær funktion,
og at der ved to parallelle transistorer afsættes ca. 60W i hver, må det
nødvendigvis betyde 30W stykket hvis man går op til fire? osv...

Så fx hvis jeg går over til at bruge 6 stk BUZ31 og 6 stk TIP142 monteret på
to stks 0.5C/W køleribber 3 par på hver, men jeg synes nu godt nok det hele
begynder at se lidt Mickey Mouse agtigt ud, det kan godt ske jeg skal
overveje push-pull og to forsyninger i stedet for.

/J

Re: Erstatnings transistor for IRFI614G
Hej SNiP

blive
funktion,

Det vil også være meget mere rimeligt at afsætte 30W i den fet, de
95W den er opgivet til forudsætter at du kan holde den på 20 grader
og som du har bemærket kræver det en urealistisk køling.
30W er det den kan klare så længe du kan holde den under
100 grader, og det er et realistisk mål.

Mvh Max

Re: Erstatnings transistor for IRFI614G

Hej Max

Ja det må man sige efterhånden er gået op for mig :)

Jeg har i sinde at bygge kræet med 10X BUZ31 og 10X TIP141 i stedet, og to
gange 0.5C/W profiler pr kanal, +en 1.5C/W profil til emittermodstanden og
ensretterbroen til strømforsyningen, det bliver jo en mekanisk enorm
konstruktion, men hvad gør man ikke for lidt ekstra effekt :)

Da jeg ikke gider have 10 50W emittermodstande, har jeg i sinde at drive de
10 TIP141'ere med en fælles emittermodstand til stel, er der nogen syndige
ting ved dette? altså at bare ti doble antallet af transistorer uden at
ændre kredsløbet overhovedet.

/J

Site Timeline