Erstatning for Dallas/Maxim 1-Wire?

Jeg roder lidt med 1-Wire til temperaturmåling mv. og det er jo herligt
nemt.

Er der nogen alternativer til 1-Wire når man taler nemme busser med
simple protokoller hvor dimserne koster minimalt?

I2C har ganske kort rækkevidde og kender jeg ikke lige til andre.

Helt aktuelt ville jeg gerne bygge nogle pulstællere til energi og
vandmålerne i huset. Hvis Maxim DS2423 f.eks. stadig havde været aktivt
solgt og understøttet ville det have været oplagt.

Det "nemme" alternativ kunne jo være alskens PIC/AtMega o.lign. med
serielporte etc. Det virker bare så bøvlet og uelegant når man har rodet
med 1-Wire.

En lille PIC med en ZigBee-radio på? Noget simplere?

Forslag/input?

--
Steen Suder

Re: Erstatning for Dallas/Maxim 1-Wire?

Hvor langt skal det række?

Et simpel og billig løsning kunne være en Attiny85 sammen med enten et
bluetooth- eller et 433 mhz-modul som disse:

http://tinyurl.com/aju6q8g
http://tinyurl.com/adod7gx

Begge dele fås for tilsammen 50 kr inkl. forsendelse.

Jeg har et yderst vellykket projekt kørende der benytter begge, godt nok
med en Arduino pga. kompleksiteten (koden kan ikke være i en Attiny85)
og det virker fantastisk.

Mit projekt er et tænd/sluk-ur der aktiverer disse stikkontakter
http://www.harald-nyborg.dk/p6137/fjernbetjent-stikkontakt-alu enten ud
fra et præprogrammeret tidspunkt relativt til solop- og nedgang (plus en
tilfældig forsinkelse pr. enhed) eller på kommando fra en lille Android-app.

Resultatet er et centralt tænd/slukur til tyveriforebyggelse som man
ikke behøver indstille løbende efter årstiden og som ikke tænder på helt
samme tid hver dag, og hvor hver lampe ikke tænder præcis samtidigt.

Til at simulere fjernbetjeningen til stikkontakten bruges 433 mhz
senderen, og til kommunikation med Android bruger jeg bluetoothmodulet.
Derudover har jeg et real time clock modul på. Og snart udvides setuppet
med et ethernetshield til 60 kr http://tinyurl.com/a8furh8 , også inkl.
forsendelse :-)

Både bluetooth- og 433 mhz modulet kan ganske let sende seriel
kommunikation, bluetooth uden videre, og 433 mhz via VirtualWire
biblioteket: http://www.pjrc.com/teensy/td_libs_VirtualWire.html

I dit tilfælde hvor du blot skal aflæse en sensor er en Attiny rigeligt
sammen med en af de nævnte enheder, og det hele kan nok fås for en flad
halvtredser i alt pr. sensor.

Sig til hvis du vil vide mere om mit setup og erfaringerne med stumperne.

Re: Erstatning for Dallas/Maxim 1-Wire?

Hvilket bruger du ?

Jeg har også et par arduino'er kørende med en 433mhz sender i udhuset ved
fyret og modtagere i huset.

Den ene styrer vandvarmeren (skift mellem el og centralvarme) afhængigt af
om der er noget varme at hente fra  udhuset (når fyret er slukket er det kun
når solen skinner der er noget varme)

Den anden i huset logger bare temperaturene til cosm.com:
https://cosm.com/users/majland

Men har overvejet at få et ur på styringen af vandvarmeren inden sommer. Der
sker ofte det at vi i nattens løb har tømt bufferen i udhuset til gulvarmen
i badeværelset. Om morgenen går vi så i bad, og da der ikke er mere varme at
hente fra udhuset tændes elpatronen.

Med et ur i kunne jeg jo vente og se om solen skulle skinne inden jeg
varmede vvb'en igen :-)

/A

Re: Erstatning for Dallas/Maxim 1-Wire?

Dette:
http://www.ebay.com/itm/New-I2C-RTC-DS1307-AT24C32-Real-Time-Clock-Module-For-Arduino-AVR-ARM-PIC-SMD-/261121346932?ssPageNameAD%ME:L:OC:GB:3160

Re: Erstatning for Dallas/Maxim 1-Wire?

Hvad med at implementere en 1-wire slave i en PIC/AVR? - med lidt snilde
kan du sikkert få det til at køre på blot data+gnd.

Men ja, du er ikke den eneste der savner DS2423 o.lign.

Mvh Jonas

Re: Erstatning for Dallas/Maxim 1-Wire?
Fandt lige dette - ser ud til man kan forlænge rækkeviden for i2c - hvis
man vil lave lidt spændingsforsyning ude ved sensoren.

http://www.nxp.com/documents/leaflet/75016081.pdf

http://dk.rs-online.com har den (kr:23,57)

Mvh

Re: Erstatning for Dallas/Maxim 1-Wire?

jeg benytter denne

http://www.hobby-boards.com/store/products/Dual-Counter.html

ikke det billigste

mvh, jesper

Re: Erstatning for Dallas/Maxim 1-Wire?
Hej Steen,

det er nogle dage siden du spurgte, men her er en DS2423 implementeret i
en AVR:
<https://github.com/smurfix/owslave/blob/master/ds2423.c

Mvh Jonas

Site Timeline