Erstatning for BD131 transistor

Kast et blik på konstruktionen i linket. (http://www.dl4cu.de/ - Gå ind
under "ARDF" og derefter "ARDF TX80") og hjælp mig med at vurdere om
udgangstransistoren i senderen, en BD131, kan erstattes af en BD135
(eller 137 eller 139)- Eller om jeg skal kigge efter en helt anden type?

BD135/137/139 er før benyttet i små sendertrin til kortbølge og dels har
jeg masser af dem på lager og dels er der ingen af de andre små
power-transistorer i mine komponentkasser der tilnærmelsesvis er hidsige
nok - De fleste har et ft på omkring 3MHz hvor BD131 og BD135 er gode
for et ft på 60MHz eller mere.

Jeg kan forestille mig at BD131 er valgt fordi den er væsentlig mere
robust end BD135 selvom senderen kun skal yde ca 3Watt. Det er mere om
BD135 vil kunne holde til varierende mængder af "returkommission" fra
antennen eller mangel på samme.

Nårh-ja, jeg kan jo bare prøve ad og så se hvad der sker men jeg lytter
altså gerne til andres erfaringer.

Iøvrigt er samtlige stumper til flere eksemplarer af konstruktionen i
hus, incl nogle få BD131.

/Lars

Re: Erstatning for BD131 transistor
Hej Lars

Hvorfor ikke bare holde sig til BD131, så er man på den sikre side
med kapaciteter og den slags, og den koster omkring 4 kr.

Max

Re: Erstatning for BD131 transistor

Point taken. - Den transistor er bare ikke længere på lager alle steder,
men kan prøve at høre om ELFA kan skaffe den når de fire jeg har er
brugt. Ellers ser det ud til at PC-elektronik har den endnu.

Jeg har nu en klar fornemmelse af at den konstruktion ikke er sønderlig
kritisk.

Det havde nok været mere relevant at stille spørgsmålet i hamradio-gruppen.

Prøv iøvrigt at sammenligne med 3,5MHz senderen fra
http://www.qsl.net/on7yd/ - Der er stort set kun transistoren til forskel.

/Lars

Re: Erstatning for BD131 transistor

Jeg bruger uden at blinke en bd135 i en 160m rævesender, som kan tåle at
køre med alverdens underlige belastninger, (og mangel på samme ) ;-)

Mvh Ebbe

Re: Erstatning for BD131 transistor

ohh well -  den tygger jo 190Mhz, og max tabs-effekt på 8watt,  så det
kan da ikke være den store effekt den smider ud på - øeh 160mtr ???

hvem kører rævejagter der ?
--
Jan_stevns

God Baghjul og godt nyt Hår til alle der mangler !

Re: Erstatning for BD131 transistor
Hej jan

Det gør EDR, de har aldrig følt at man skulle finde en lidt
mere medgørlig frekvens til formålet.

Max

Re: Erstatning for BD131 transistor

EDR's brug af 160m stammer vist oprindeligt fra en tid hvor det var
nødvendigt at opretholde aktivitet på 160m for ikke at midte adgangen
til båndet helt. Use it or loose it!
Men det er jo længe siden at båndet blev åbent for radioamatører i Danmark.

Men derfor kan vi jo godt prøve at kigge ud i verden hvor der finder
konkurrencer i radiopejleorientering sted på 80m og på 2m.

/Lars

Re: Erstatning for BD131 transistor

Der er en del afdelinger der stadig kører der, heldigvis :-) Jeg har haft
meget glæde af Esbjerg afdelingens gæstfrihed indtil for et års tid siden,
da min gamle dyt ikke kunne li' længere ture mere :-(

Jeg pønser på at starte noget op selv her i Fredericia, men det ta'r laaang
tid for mig, hi.

Mvh Ebbe

Re: Erstatning for BD131 transistor

Er den konstruktion tilgængelig nogen steder? - f.eks på nettet eller i OZ?

/Lars

Re: Erstatning for BD131 transistor

----snip---
Øh - han henviser da til konstruktionen.
Direkte link: http://www.dl4cu.de/ardf/ardf-tx.html

Eller - har jeg misforstået hvad det er du vil have ?

C. Nielsen

Re: Erstatning for BD131 transistor
Hej Carsten

Tror du ikke det var rævesenderen der blev spurgt om ?

Max

Re: Erstatning for BD131 transistor

Ja, også i den grad misforstået!!!

Det var den sender Ebbe omtalte jeg spurgte til: "Jeg bruger uden at
[...]

Sorry, jeg er ikke så flittig til at huske at kigge i grupperne.

Den jeg har bygget stammer vist oprindeligt fra en konstruktion i OZ, kender
desværre ikke årgangen, Men den hed "Mikkeline", og udgangstrinet er sakset
direkte.

Mvh Ebbe

Re: Erstatning for BD131 transistor
Hej Lars

Man kan bruge en power MOSFET IRF510 ():

http://www.rason.org/Projects/rose80/rose80.htm

Udgangstrinnet er rF8%rende simpelt (5W ud, 80 meter):
http://www.rason.org/Projects/rose80/IMG00003.GIF

CMOS 4001 burde give nok spE6%ndingssving.

Site Timeline