Erstatning af triac med IGBT

Jeg har sF8%gt diverse sider om dette emne. Men har svE6%rt ved at finde
noget konkret.

Jeg har brug for at erstatte en statisk triac switch, som switcher 230V
ac (1 fase) ud til et 2kW varmelegeme, denne skal erstattes med en
eller to igbt'er som kan gF8%re det samme.

Ligesom triac'erne skal igbt'erne tE6%nde ved begge halvbF8%lger af
sinuskurven.

Nogen som kan sende et lille diagram med en IGBT brugt pE5% denne mE5%de?

Re: Erstatning af triac med IGBT

Hvorfor?

Re: Erstatning af triac med IGBT

 - Nemli'ja, precis min kommentar... - Men et relæ kan vel osse bruges???

/ Lars

Re: Erstatning af triac med IGBT
C5%rsagen til udskiftningen er fordi at IGBT'er stF8%jer mindre end
Triac'er.

Men er der ikke nogen som har en ide til hvorledes til det skal gF8%res?

Re: Erstatning af triac med IGBT

IGBT dur ikke til AC, så det er en lidt større ombygning Du skal igang med.
Et varmelegeme lever til gengæld fint med pulserende DC, så det er vejen at
gå. Og jo, IGBT'er støjer alt efter hvor skarpe flanker at man vælger i sine
skift sĂĄe......

Hva' mæ' nulgennemgangsstyring til triac'erne ?  SĂĄ er de næsten "lydløse"
:-)

mvh
Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Re: Erstatning af triac med IGBT

Ja, det vil jeg også mene, det er sjælendt at man har brug for en høj
switch frekvens pĂĄ et varmelegeme, en gang hvert halve sekund er sikkert
rigeligt.

Re: Erstatning af triac med IGBT

Der er i F8%jeblikket nulgennemgangs styring. Men F8%nsket var at
udskifte til IGBT'er sE5%ledes at man fik mere stF8%jsvag switching (ved
ikke at have stejle flanker)...

Men kan det ikke lade sig gF8%re at bruge 2 IGBT'er hvor de vender
modsat hinanden eller lignende opstilling?

Re: Erstatning af triac med IGBT

Kan du ikke ensrette din forsyningsspænding til det varmelegeme ?

Mvh Max

Re: Erstatning af triac med IGBT

"lydløse"

SĂĄ har Du ingen stejle flanker  ;-) Kun bløde sinus kurver.

mvh
Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Re: Erstatning af triac med IGBT

Det forstår jeg heller ikke, som Orla. Der er jo ingen støj hvis der
virkelig er nulgennemgangs styring.

Det er lige efter bogen, at bruge den slags styring til varmelegeme.

Hvad er dit problem da.?   Hvordan oplever du støj.?

Det er overkill at bruge IGBT til den funktion.
Men med en diode i serie skulle det kunne lade sig gøre. + noget
kredsløb til at styre, og en forsyning dertil.

Brug istedet din tid på at få triac'en til at tænde korrekt.

Mvh. Jørgen

--
http://www.aktiveforbrugere.dk /

Re: Erstatning af triac med IGBT
Mit problem er at triac'er jo aldrig kan tE6%nde ideelt lige ved
nulgennemgang, og nE5%r de sE5% tE6%nder stF8%jer det.

Desuden skal systemet nok udvides sE5%ledes at man skal kunne regulere
hvornE5%r den skal tE6%nde i sinus bF8%lgen. SE5% der altsE5% ikke er fuld
skrue pE5% sE5% snart man tE6%nder :-) Men istedet skal man kunne justere
efter hehov :-)  Og dette gF8%res jo bedst med en IGBT.

Men er der ikke nogen som har et diagram til dette?

Jeg kan iF8%vrigt henvise til fF8%lgende artikel:

http://www.tvtechnology.com/features/let-there-belighting/f_ac_let_there_be =
_lighting-07.09.03.shtml

Re: Erstatning af triac med IGBT

Jamen hvad vil du gøre med IGBT.?

De skal da styres pĂĄ samme mĂĄde.

Det er mit indtryk at du har fået en fiks ide, og tror at det kan løses
med andre komponenter.
Jeg savner stadig din definition af: "når de så tænder støjer det"

Det er ikke altid en løsning at finde nye komponenter til at løse et
gammelt problem.

Din henvisning omtaler ikke nulgennemgangs styring, men fasesnit styring.
Det er mit indtryk at du ikke kender forskel.

Artiklen giver heller ikke indtryk af at Andy Cidder kender til
variation af tændvinkel, som det beskrives.
Fg. 1 og 2 er bare 2 forskellige vinkler, med samme funktion. bare
foskellig RMS spænding til lampen.

Så længe du ikke giver indtryk af at vide hvad du taler(skriver) om, er
det vanskeligt at give dig en seriøs behandling.

Forslag:
Find data fra leverandører der producerer IC'er der kan styre det du
vil. Med IGBT.
Og du kan selvfølgelig spørge i denne gruppe. Jeg venter spændt.

Når du har fundet det, så kom igen med dine spørgsmål.

men vi venter stadig på en beskrivelse af dit problem. Er det støj i
radio, TV eller.?

Mvh. Jørgen
--
http://www.aktiveforbrugere.dk /

Re: Erstatning af triac med IGBT

Jeg glemte at kommentere dette:

Det er totalt ligegyldigt for et varmelegeme. Om du fasesnitstyrer eller
styrer via hele pulser i nulgennemgang.

Fasesnitstyring som du vil, giver _støj_.!!

Varme har meget lang tidskonstant, og det er uden betydning hvordan det
styres.

Mange indlæg kunne vist spares, hvis du havde givet en tilstrækkelig
beskrivelse af dit "projekt" i dit første indlæg.!

Mvh. Jørgen
--
http://www.aktiveforbrugere.dk /

Re: Erstatning af triac med IGBT

Jo den kan, men den har selvfølgelig sit diodestræk, meen de 0,6 volt giver
nu ikke mere støj end at en ganske lille kondensator kan tage sig af det. Og
i øvrigt vil Du få samme diodestræk med en IGBT løsning.

Kan aldrig svare sig til varme. Brug fuldbølge, og med "pauser" á 1, 2,
eller flere bølger

mvh
Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Re: Erstatning af triac med IGBT

Det kan du få dem til, så de ikke støjer.

Uanset, hvad du bruger til at tænde med midt i en sinus støjer de.

http://www.tvtechnology.com/features/let-there-belighting/f_ac_let_there_be_lighting-07.09.03.shtml

Omhandlende lysdæmpere.....

Det du har gang i er totalt overkill i forhold til et varmelegme.

Re: Erstatning af triac med IGBT

Hvordan det ???