ericsson chatboard cha-01 protokol

Hejsa,

jeg har fået tilsluttet Ericssons Chatboard CHA-01 (beregnet til at skrive
sms hurtigt på en mobiltelefon) til en Zilog uP, og det virker for så vidt
fint.

Problemet er at man er nødt til at trykke på SMS, WWW eller Email
knapperne for at kunne bruge qwerty knapperne. Som standard er keyboardet
åbenbart sat i phone-mode, hvor kun tallene, pilene, *, #, Yes og No
virker. Som ekstra bonus skifter det også tilbage til Phone-mode efter et
minut eller to i fx SMS mode uden at man har trykket på knapperne, samt
hvis man trykker på Yes eller No.

Jeg vil gerne vide, om det er muligt at sende en kommando til keyboardet,
som skifter det's mode til fx SMS-mode, så jeg ikke behøver trykke på SMS
knappen når jeg vil bruge tastaturet, og så jeg kan skifte det til SMS
mode efter brugeren har trykket Yes eller No - så vil jeg nemlig kunne
bruge dem som Enter og Cancel.

Jeg vil tro, at en sådan kommando findes, da telefonen må kunne fortælle
keyboardet at brugeren er begyndt at skrive en sms. Desværre passer
boardet ikke til min telefon, så jeg kan ikke teste det, eller måle på
kommunikationen selv...

//michael

--
Instead of email, use this: http://mtech.dk/thomsen/contact.php

Re: ericsson chatboard cha-01 protokol
Hej,

Så vidt jeg husker går det i skrive mode, også hvis man starter SMS'en på
telefonen, men jeg har ikke lige nogle af delene ved siden af mig så
det er frit efter hukommelsen og jeg brugte det ikke meget dengang, højst
10..20 beskeder, da det var en PITA at bruge (måske kan jeg finde dem frem
i morgen eller søndag og teste det).

--
Venlig hilsen,
Søren

Chatboard sender "telefon tastetryk" som ascii , og det er en "lousy"
protokol at dekode.

Dvs. Chatboard sender det du ville trykke på telefonens taster , for
at få samme tegn.

Så hvis du ville trykke 4 gange på 8 tallet for at få et "t" , så
sender chatboard 8888 som ascii til telefonen , hvis du trykker på "t"
tasten.

Jeg mener ikke du kan undgå at trykke på SMS knappen

Der er en Phillips 8051 inde i det og har hørt om en som har/ville
replace den med en Atmel 8515 (med et modificeret reset kredsløb) og
så skrevet en egen driver til den Atmel. Men er ikke sikker på om det
er blevet til noget

Hilsen
Carsten

Re: ericsson chatboard cha-01 protokol

Yep plus en masse udenoms-pjank; men det virker nu fint  :)

Ok - ærgerligt.

Har selv overvejet at mokke en ny 8051 i med egen kode - så kunne jeg også
slippe for rs232; men det vil jo nok komme til at tage en halv til en hel
uge, og det synes jeg ikke lige jeg kan forsvare pt... ;)

Så hvis Søren kan bekræfte at man ikke behøver trykke på SMS knappen hvis
man vælger det gennem telefonens menupunkter vil jeg nok starte med at gå
på jagt efter en gammel Ericsson telefon...

//michael

--
Instead of email, use this: http://mtech.dk/thomsen/contact.php

Site Timeline